een eng verhaal (waargebeurd)

A

Anoniem

Guest
Twee jaar geleden (toen had ik nog geen kindje) moest ik voor mijn werk op BHV-cursus (bedrijfshulpverlening). We kregen les van een man die 25 jaar ambulanceverpleger geweest was. Hij was nu met pensioen en "kluste" wat bij door cursussen te geven. Hij vertelde het volgende verhaal:
Hij maakte ooit mee dat hij werd opgeroepen met de melding dat er een baby aan het stikken was. Ze reden er zo snel mogelijk naartoe. Daar aangekomen stond de moeder met baby in de deuropening met de al blauw-kleurende baby. De baby werd letterlijk naar hem toegegooid door de moeder. Hij ving de baby op. Gelukkig zijn deze verpleegkundigen erg goed opgeleid en zagen ze meteen wat ze moesten doen. Ze boorden met een speciaal boortje een gaatje in de keel van de baby zodat hij weer lucht kreeg. Dit kan alleen goed gaan als er precies op de goede plek geboord wordt. Wat zat er uiteindelijk klem in de keel van de baby? Een fopspeen. Die ambulanceverpleegkundige drukte ons op het hart een baby nooit een speen te geven. De zuigkracht kan zo hard zijn dat ze toch de speen inslikken. Dit verhaal maakte heel veel indruk op mij. Gelukkig heeft de baby het gered. Maar ik heb het verhaal altijd onthouden. Mijn man en ik waren er dus van overtuigd dat ons kind nooit een speen zou krijgen. Maar al bij dag 2 na de geboorte kreeg ze toch een speen, omdat ze zo'n zuigbehoefte heeft. Nu maak ik me nog wel eens zorgen. Ze zal hem toch wel niet inslikken. Hebben jullie dat ook wel eens?
Het is een rotverhaal, maar ik dacht ik vertel het toch maar.

tjonge wat een eng verhaal, maar ik denk als je een goed merk fopspeen hebt die regelmatig controleerd en vervangt kan er vast niet zo snel iets gebeuren. Ze zijn natuurlijk wel getest op veiligheid... Op de verpakking staat dat je binnen 6 weken hem moet vervangen dus..... Ik gebruik hem wel langer omdat ik hem nooit uitkook..(behalve de eerste keer). Maar nu dit gelezen te hebben gooi ik hem morgen wel weg.

grt suuz mv joshua 8-2-07

een soort gelijk verhaal heb ik ook al eens gehoord, maar het is ook best mogelijk, mijn ventje doet voor sommig speelgoed zijn mond nog wel verder open......

ma je kunt niet aan alles wat een keer gebeurd is rekening houden, dan kan je kindje echt aleen in een romper in een vierkante bak liggen en dan kan hij nog stikken door tegen de kant aan te drukken of de boort van de romper voor zijn neus te drukken.

ik ben blij dat in het boven genoegde verhaal het personeel het babytje heeft kunnen redden, ik kan alleen maar hopen dat mocht ik iemand nodig hebben, dat ook zo goed gaat, zelf help ik altijd waar nodig, ik wil ook graag dat er iemand klaar staat met verstand van de zaken (ik heb zelf kinderen ehbo en peuter/baby reanimatie) gelukkig heb ik het nog nooit toe hoeven te passen.

goeiemorgen,

Ik heb zelf ook wat mee gemaakt met julia[17-12-2005].ze was toen nog maar 4 weken oud.julia had als baby een enorme zuigbehoefte.ik had haar op bed gelegd om een slaapje te doen met de speen[van bibi dat vlinder model].ik draai me nog een keer om en zie dat de speen weg is.ik heb gelijk m'n vinger in julia d'r mondje gestopt en de speen eruit gehaald.maar toen hij eruit was heb ik enorm gehuild van de zenuwen.we hebben ook gelijk alle spenen weggegooid.Toch heeft Damian 31-03-07 ook een speen gehad tot dat hij 4weken was en toen pakte hij z'n duimpje,HEERLIJK!!!!je blijft er toch angstig voor.

groetjes Jeannet

Daarom is het ook zo belangrijk je kind niet een te kleine speen te geven. Kan me voorstellen dat het je beanstigd. Hetzelfde heb ik met knuffels waar lange slierten aan zitten. Heb ook wel eens gehoord van een kind die   sabbelde op de lange oren van een konijn en daar bijna in stikte.

Miep

Hier nog een anti-spenen moeder hoor. Ik heb ook een keer een verhaal gehoord dat er een 2 jarig kindje is gestikt in een speen. rubber losgeschoten van het plastic.  
Ik begrijp dat je de speen altijd goed moet controleren en ook als een kindje tandjes krijgt dat hij dan gaat bijten op de speen, maar toch....
Ook mijn ventje had in het begin sterke zuigbehoeft en heeft ook regelmatig een speentje gehad, maar ik ben altijd erg waakzaam geweest, omdat ik niet zo dol op spenen ben.

Ik lees dit, en het eerste wat ik denk is dat de kleine dan waarschijnlijk toch een te kleine speen heeft gehad. Ik kwam er ook achter met zijn 6e maand dat hij een andere speen nodig heeft als dat hij eerst had, en je hebt ook spenen welke speciaal zijn gemaakt voor kindjes met tandjes...Ik luister niet naar zulke verhalen, want dan ga ik overal apen en beren zien.

Grtz,vonneg

er kan altijd en overal wel eens wat misgaan natuurlijk. maar toch zie ik nu ineens nog een extra voordeel van simpelweg duimen.

Terug
Bovenaan