een foto gemaakt van mijn gebit en ben er net achtergekomen dat ik zwanger ben......

Hoi hoi,

Vorige week ben ik erachter gekomen dat ik zwanger ben,als t goed is dan ben ik morgen 7 weken.
Begin juli ben ik naar de tandarts geweest en ze hebben een foto van mijn gebit gemaakt zonder bescherming op mijn buik,hij vroeg wel of ik zwanger was en ik zei dat ik dat niet wist!Achteraf had ik beter kunnen vragen om bescherming,maarja das achteraf,maar kan dit kwaad voor mijn ongeboren kindje??

liefs Caro

Hoi Caro,

Omdat je niet wist dat je zwanger zou zijn, heeft het toch geen zin om je  daar druk over te maken. Je hebt er geen rekening meekunnen houden. Bovendien  zou ik zeggen  maak je  niet te veel zorgen, het gaat bij de tandarts maar om een kleine dosis straling (ongeveer net zoveel als dat je een  paar dagen  op wintersport gaat of een een uurtje gaat vliegen.) bovendien richten ze de straling niet naar je buik. Ook ik heb foto's laten nemen bij de tandarts  toen ik net zwanger was en maakte me toen ook zorgen achteraf. Inmiddels heb ik een supergezonde baby.    
Dus geen worries!!

Geniet lekker van je zwangerschap.

groetjes, Daph

Hoi Caro,

je schrijft dat je morgen ( = vandaag) 7 weken bent. Terug tellend was je op 6 juli pas 2 weken. Dit is het moment van bevruchting geweest. Dus voor 6 juli was je niet zwanger, en kort daarna pas 2-3 weken. Het is dan pas zo klein en zit zo diep in je bekken dat een rontgenfoto van je gebid geen schade aan kan richten.
De straling bij een gebidsfoto is zeer smal en niet erg hoog.

Geen zorgen maken dus.

Groeten een klinisch verloskundige

hoi,
Ik ben dierenarts en heb zelf een heel zwaar rontgentoestel.
(Veel zwaarder dan die van de tandarts). Recent hebben ze een meting gedaan en zelfs met de zwaartse belichting was de strooistraling op 10 cm naast het object al practisch nul. De afstand van je mond naar je onderbuik is veel groter dus ik geloof echt niet dat je je zorgen hoeft te maken.
groeten Elke

Hallo Dames,

Om te beginnen bedankt voor jullie reacties.
Ik ben helemaal opgelucht door jullie antwoorden!
Ik zal proberen te gaan genieten van mijn zwangerschap,ik heb in mrt een mk gehad bij een zw.schap van 12 weken dus ik ben nu extra bang en extra voorzichtig!

23 augustus krijg ik mijn eerste echo,ik hoop toch zo dat alles goed gaat!

liefs Caro

Terug
Bovenaan