een heel vedrietig apie

hallo allemaal,

Ik kom van het decemberforum. Na 16 weken zwangerschap met dikke buik en alles erop en eraan is ons zoontje 17 juli geboren. Ging voor normale controle naar de verloskundige en ze kon het hartje niet vinden en aangezien ik 2 weken daarvoor een bloeding had gehad, werden we direct doorgestuurd naar de gyn. Die zag het meteen ons kindje was een paar dagen na de bloeding en nadat we nog het hartje gehoord hebben overleden. Onze wereld stortte in en die van onze lieve vrienden en familie om ons heen. De dag erna alles besproken en aangezien het kindje al aardig groot was en goed op zijn plek zat in mijn zwangere lijf moest ik bevallen. Donderdagavond begonnen met tabletten inbrengen en dan maar wachten. In het ziekenhuis kregen we hele goede begeleiding en er was altijd tijd voor een praatje. We hadden genoeg zaken te beslissen en gelukkig (achteraf konden we dit zeggen) kregen we van mijn lichaam te tijd om alles op een rijtje te krijgen. Zaterdag op zondag nacht is ons zoontje geboren en hebben hem bewonderd want alles zat er aan, handjes, voetjes, oortjes echt een wonder. De klap kwam toen we het ziekenhuis uit reden  en thuis komen en al die telefoontjes.

Maar we hadden nog een kleine zorg want we hadden het plan om de trouwen 22 juli in Italie en dat was nu wel heel erg spannend of het allemaal kon. Gelukkig is het met het vliegtuig gelukt want met de auto was een hel geworden. En in het mooie hotel heb ik alleen maar uitgerust/geslapen en sterker geworden om vervolgens een mooie romantische dag met mijn aanstaande en mijn ouders te kunnen meemaken. We hebben een hele mooie dag gehad en ik had zelfs een kleine twinkel in mijn ogen. Alleen de dagen erna komen dan heel hard aan en zit je weer in die achtbaan van emotie. Mijn man snapte er niets van want met die hormonen die nog door je lijf vliegen ben je toch een ander mens. Gelukkig kunnen we er samen en ook met mijn ouders en onze vrienden er heel goed over praten en heb ik ook geen moeite met de moeders en zwangeren om  ons heen. (gelukkig niet want 2 vriendinnen en mijn schoonzusje zijn zwanger) maar ik ben nog steeds lam geslagen, loop als een kip zonder kop door de stad, het  kan me allemaal niet echt boeien.

Vraag me alleen af wanneer ik weer kan sporten en werken. Denk dat ik daar toch maar gewoon 6 weken voor uit moet trekken. Er zijn niet zoveel ervaringen op dit gebied bij mijn verloskundige. Jullie misschien?

groetjes
een heel verdrietig apie

Lieve, lieve Apie,

Wat gaan jullie door een hel. Uit eigen ervaring kan ik geen opbeurend verhaal voor je houden maar ik denk dat je moet doen wat je gevoel je ingeeft. Wat ik je wel mee kan geven is dat je alles dag bij dag moet bekijken. Wanneer je te lang vooruit gaat denken, en gaat plannen dat het dan beter met je moet gaan, kan dat alleen maar tegenvallen als je dat niet haalt. Verdriet en je lichamelijke gesteldheid laat zich niet sturen door regeltjes. Je moet nu echt even accepteren dat het niet super met je gaat en juist door die acceptatie zal je sterker worden. Je zult nog veel tranen krijgen maar er komt ook weer een dag dat er een glimlach doorbreekt.

Naast dit grote verdriet wil ik je toch van harte feliciteren met je huwelijk. Fantastisch dat je dit hebt kunnen laten doorgaan.

Veel kracht, geluk en liefde gewenst

Patrici@

Hoi Apie,
ik schrok even toen ik jouw forum naam las! Mijn dochter is nl kwart surinaams en we noemen haar vaak apie!

wat een verdrietig verhaal zeg. Ik kan me zeer goed indenken hoe je je moet voelen. het is denk ik nog moeilijker om met 16 weken een kindje te verliezen. maar iedereen heeft hierin zijn eigen referentie kader.
door alle lichamelijke tegenslag (vnl ernstig bloedverlies) duurde het bij mij even voor ik er weer bovenop was. het bloeden is gestopt na ongeveer een week. dat ging best snel.
4 weken na de curretage ben ik weer ongesteld geworden (behoorlijk heftig) en vandaag, 5 weken na de curretage) ben ik weer begonnen met werken. Ik heb reintegratie programma van de Arbo arts gekrege. eerste week 12 uur, tweede week 20 uur en dan weer 36. eind augustus ga ik wel lekker 3 weken op vakantie. Voor een 'vroegtijdige 'becvalling' cq miskraam met evt complicaties rekenen ze ongeveer 6 weken hersteltijd. na die 6 weken verwachten ze als alles goed gaat dat je weer inzetbaar bent.

ik heb er nu 2 ochtendk=jes werken op zitten en ergens voelt dat wel goed. weer onderdeel worden vand e maatschappij en met je hoofd weer andere dingen   moeten doen dan alleen maar nadenken over je gezin, kind, weer zwanger wordenb etc.
vergeet niet dat in een seconde je hele toekomst onderuit is geschoffeld. zeker die voor het komende jaar. Ik had voor de zomer rekening gehouden met wat ruimere kleren, die kunnen ook weg. ben weer 5 kilo kwijt maar heb dus geen fatsoenlijke nette broek meer die ik pas.   Al dit soort dingen blijven je confronteren met wat er gebeurt is.

De cliche : neem je tijd! is waar. Ik heb de afgelopen weken rustig aan gedaan en dingen waar ik zin in had en dat heeft geholpen.
maar het blijft moeilijk. niet alleen in termen van het verlies van het kindje maar zeker ook in termen van de nieuwe situatie, de verandering (opeens niet meer zwanger bijv.)

ik kan bladzijdes vol schrijven met gevoelens en dingen die je tegenkomt maar het   zal voor iedereen ook anders zijn.
Je hebt gelijk dat er weinig over bekend is. erger nog, elkziekenhuis schijnt iets anders te zeggen over de manier van opwekken, de nazorg, de oorzaak. Ik ben/was onder controle bij het WKZ in Utrecht en dat bevalt (!) uitstekend.
veel sterkte en succes,
caro

hoi meiden,

Bedankt voor jullie reactie!!!!!!! Super fijn en tips zijn altijd welkom. Het gaat al best een stuk beter met me. Na 2e half week is het bloeden gestopt en dat geeft geestelijk al best wat opluchting. Ik heb mijn werk nog 2 weken uitgesteld en dat lucht ook lekker op. Dus nu lekker kalm aan doen en leuke dingen doen. Ik slaap alleen gigantisch veel. Overdag niet hoor maar ik maak hele lange nachten. Heel apart maar wel lekker.

Nou tot schrijfs en nogmaals bedankt.

groetjes
apie

Terug
Bovenaan