een menstruatie afwachten?

De verpleegster van het ziekenhuis en de vk vertelden mij dat het
verstandig was om een menstruatie af te wachten alvorens weer zwanger
te worden. Maar nu lees ik ook in blaadjes dat dat niet hoeft. Dat je
dus gelijk weer mag proberen om zwanger te worden?

Wat is nou waar, wat zijn jullie ervaringen? En waarom mag je dan niet gelijk zwanger raken?

Ben benieuwd!

Groetjes Tamara

Voor zover ik het weet mag het wel, maar hebben ze het liever niet ivm het berekenen van de zwangerschap.
Als je niet ongi bent geweest is dit moeilijker.
Misschien is het ook beter voor je lijf om eerst een ongi af te wachten.
Deze heeft toch aardig wat meegemaakt.

Ik zelf merk dat je ook na een mk ontzwanger. Vind dat ook heel raar maar ja je bent natuurlijk wel effe zwanger geweest dus klopt dat wel.

Heel veel sterkte

PV

Hoi,

Ik ben nu precies 12 wk zwanger. Ik ben direct na een miskraam weer zwanger geworden. Ik kreeg na 6,5 wk een miskraam.
Deze datum heb ik in het ziekenhuis als laatste menstruatiedatum doorgegeven.
Na een echo bleek dat ik 10 dagen minder lang zwanger was dan je zou verwachten.
Dat komt waarschijnlijk omdat het geen menstruatie maar een miskraam was
Het kindje is voor zover ze konden zien gezond.
Het kan dus wel, direct zwanger worden na een miskraam.

Ik hoop dat je snel in verwachting raakt.
Sterkte.
Tessa

Hoi Mara,

Volgens mijn gyn mag je gelijk na de miskraam/curetage gewoon weer zwanger raken. Wacht alleen met klussen totdat het bloeden gestopt is. Anders heb je kans dat het gaat infecteren. Je baarmoeder is (sorry!) nu een grote wond, die makkelijk geinfecteerd kan raken. En wat PV zegt klopt. Ze hebben liever dat je 1 keer wacht. Dan zou het uittellen makkelijker zijn. Maar de gyn zei tegen mij: Daar hebben we een echoapparaat voor! Dus als je je weer beter voelt, en jullie willen gelijk weer aan de klus: gewoon doen!

Groetjes, Kat

Hi Tamara,

Volgens mij hoef je inderdaad niet één menstruatie af te wachten. Ik heb dat toen bewust wel gedaan, gewoon om mijn verdriet een plekje te kunnen geven en om mijn lichaam te laten rusten. Ik merkte dat het tot mijn eerste menstruatie (en die liet 9,5 week op zich wachten) toch nog zwangerschapssymptonen had. De schijfen in mijn borsten verdwenen pas na de eerste menstruatie.

Maar het belangrijkste is echter nu waar jij je prettig bij voelt. Ik ben inmiddels weer zwanger direct in de eerste ronde dat we weer gingen proberen. Na wat opstart problemen heb ik vandaag een geweldige echo gehad en ik denk dat dat ook kan als je niet een menstruatie afwacht. Als de celletjes goed zijn en het komt in de baarmoeder en het zit vervolgens vast dan blijft het daar 9 maanden ongeacht of je nou dat maandje gewacht hebt.

Meid heel veel sterkte de komende tijd, neem ook even de tijd om het allemaal een plekje te geven, het is echt niet niets hoor. Het zwanger zijn zo snel na de miskraam vond ik persoonlijk ook erg vermoeiend (al vind ik het nu al weer dubbel en dwars waard), ik was toch dubbel gespannen en dan met die bloedingen dat maakte het ook  zwaarder. Maaaaar doe wat je hart je ingeeft en ik hoop dat je gauw een goede zwangerschap zult hebben.

Heel veel liefs,
Daantje

Lieve Tamara,

Ik herken jouw vraag heel goed. Na mijn curettage wilde ik ook niets liever dan gelijk weer zwanger zijn. Ik heb overal rondgevraagd (ook hier)  en gelezen wat erover bekend was.  

Zowel mijn vk, ha als gyn zeiden  eenduidig dat ik een menstruatie moest wachten. Dit om mijn lichaam de tijd te geven te ontzwangeren. Op dat moment was ik het er helemaal niet mee eens. Maar  heel eerlijk  voor mezelf merkte ik dat ik ook bang was om weer  zwanger te worden en weer de angst te krijgen voor een miskraam, ik was daar dus nog niet helemaal klaar voor.  

Ik kan nu zeggen dat ik blij ben dat ik een menstruatie heb gewacht.  Precies 4 weken na de curettage werd ik weer ongesteld. Deze menstruatie was wel veel heftiger  dan een normale menstruatie. Ik had veel bloedverlies en erg last van de hormonen. Ik begon zelfs te twijfelen of ik dan toch zwanger was geworden .

Daarna merkte ik dat ik weer de oude werd. Emotioneel  kwam ik weer veel beter in balans en doordoor voelde ik me lichamelijk ook beduidend beter. Vandaar dat ik nu achteraf kan zeggen dat ik blij ben dat ik even heb gewacht.

Ik weet nu net een weekje dat ik in de ronde daarna  (net als Daantje) gelijk weer zwanger ben geworden.

Wat ik heb opgeschreven is hoe het voor mij was. Voor jezelf is het belangrijk dat je doet waar jij je goed bij voelt!!

Liefs Nanda

Je kan zwanger willen worden, maar als je lichaam er echt niet aan toe is dan word je het niet, of gaat het heel pril alsnog fout.

De meeste vrouwen die snel weer zwanger worden, waarbij het goed gaat, zijnmeestal vrouwen die kort zwanger geweest zijn. Hoe langer je zwanger was, des te meer tijd heeft je baarmoeder nodig zich te herstellen. De placenta laat dan een grotere wond achter dan dat je in de 5e of 6e week een miskraam krijgt.

Ga er gewoon lekker van uit dat je de eerste cyclus niet zwanger wordt, scheelt je een fixe teleurstelling.

Sterkte
en hou je taai.

Miep

Terug
Bovenaan