een moeilijke eter.

ik weet dat het allemaal niet ongewoon klinkt, maar wie kan mij goede tipsgeven? zit momenteel echt met mijn handen in t haar.

mijn zoon van ruim 4,5, eet bijna niets.

als ik zeg, dat hij op een dag 1 broodje eet, en een hapje warm eten, vind ik dat neit veel. hij is al erg dun, hij is met 2305 gram geboren, heeft zijn eerste jaar alleen maar gespuugt, waardoor hij weinig aankwam, maar nu nog, eet hij bijna niet, koek, snoep, of iets anders, krijgt hij niet.

noodgedwongen heb ik hem, op een school met continurooster gedaaan, waardoor hij moet eten op school. dat werkt in een bepaalde mate. iedere dag, mag hij of een stukje fruit, of een koekje mee,en 1 broodje. vaak gaat het bijna op, maar soms eet hij het niet. ze hebben een half uur om te eten, wat ik nogal lang vind, maar goed.

wie heeft er een paar goede tips, om heb toch te laten eten?

alvast bedankt.

groetjes patricia

Hoi Patricia,
ik heb een dochter van vijf die weinig eet. 's Ochtend heeft ze nooit honger, op school tijdens de korte pauze eet ze een kinderkoek en drinkt wat, tijdens overblijven een dubbele boterham met drankje en 's avonds warme maaltijd, een kleine portie. Wel wat tussendoortjes, wat fruit of een snoepje of koekje, maar dat was haar dagelijkse voeding. Ze is klein van stuk en de juf vond haar zelfs dun, maar ik zelf ben ook niet groot gebouwd. Je vertelt niet hoe lang en zwaar je zoontje is, mijn dochter is ca. 15 kilo en ca. 110 cm.
Haar gewicht ligt onder het landelijke gemiddelde, maar haar groeicurve is stabiel. Zolang ze niet afvalt en energiek is, maak ik me geen zorgen. Wel zeg ik soms dat ze beter moet eten (gewoon voor wat reserves), dan antwoord ze dat ze niet dik wil worden. Ik zelf ben ook wel met mijn gewicht bezig, dus dat is misschien mijn schuld, maar ik zeg dat ze te dun is en dat ze normaal moet eten. Dat accepteert ze.
Wat zegt je zoon als je vraagt waarom hij niet meer eet?
Gaat hij minder eten als je koek en snoep geeft; ook als je daarmee beloont na een opgegeten maaltijd? Mijn dochter heeft haar eten zo op als ze daarna snoep krijgt. Soms eet ze haar bord niet leeg, maar dan mag ze toch haar snoepje. Ze zeggen dat een klein snoepje vóór de maaltijd het hongergevoel kan opwekken; weleens geprobeerd?
Is er niet iets wat hij echt lekker vindt? Mijn dochter is gek op pasta en als wij 4 keer per week pasta moeten eten om haar te laten eten, doe ik dat. Desnoods kook ik voor haar apart.
Het is een moeilijk probleem en je kind lijkt nog dunner met al die dikke kinderen in Nederland, maar als er teveel druk op ligt, worden jij en je kind daar niet vrolijker van en is eten gewoon niet leuk.
Kortom: maak het eten leuk en lekker, verlaag de druk en richt je op alle positieve dingen van je kind! Veel succes!

hoi natascha.mijn zoontje is ongeveer 104 cm, en ca 14 kilo,zit op en onder de onderste groeicurve, is erg dun, heeft eigenlijk vel over been, is de kleinste van de klas.niet dat dat het ergst is, helemaal niet. lievelingseten heeft hij niet, de ene dag wilt hij shoarma, halen we het ook, eet hij het niet, zo gaat het eigenlijk altijd, als hij ergens trek in heeft, vaak kopen we het, in de hoop dat hij eet. heel af en toe gaat het nog wel. belonen met een snoepje of een koekje werkt bij hem niet, dat werkt eigenlijk averechts. dan eet hij juist niets. fruit gaat er de laatste tijd iets beter in, daar ben ik al lij mee. hij is energiek genoeg, dat is neit echt een probleem, alleen als het middag is, stort hi gewoon in, en slaapt ook nog een uur of 2, anders red hij het niet. het is bij hem zelfs zo, dat hij gewoon koek of snoep afslaat, dat hij het niet eens wilt, dat verbaasde me laatste tijd ook wel, de eerste keer ging nig, alleen daarna, dat het vaker gebeurde, dan begin je echt te twijfelen. ik ga dan ook over 2 weekjes naar de ha, misschien is er iets, waardoor hij niet kan en wil eten, dat iets zeer doet, of in de weg zit, dat weet ik niet, hij zegd van niet. hij eet wel iets, maar gewoon niet genoeg voor zijn doen.

bedankt in ieder geval voor de tips. groetjes patricia

Hallo Patricia, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt maar zolang een kind goed groeit en niet te vaak ziek is is er niet zo heel veel om je zorgen over te maken. een lekkere multivitamine gaat er bij mijn zoon altijd wel in (net een snoepje) Zelf vind ik de strijd elke dag aan tafel zo vermoeiend. Wij hebben dat zo opgelost. Mijn zoon moet aan tafelblijven zitten maar hij mag zelf kiezen of hij eet. Als hij zijn(muize)bordje leeg eet krijgt hij een toetje, maar hij moet het zelf weten. Hij is maar iets beter door gaan eten maar we werden de ruzie's zo zat en die zijn voorbij want hij weet presies watde afspraak is.

Dag Patricia,
Wij eten 's avonds ook altijd met een trage eter, mijn dochter van 6jr. en ook bij ons helpt het belonen van goed eet-gedrag met een schaaltje vla/yoghurt en als ze niet alles opeet dan krijgt ze alleen yoghurt met roosvicee.

Succes.

Hallo allemaal
Wij hebben ook een dochter die bijna niks eet en het wordt steeds minder. We hebben vanalles geprobeerd,ze mag kiezen wat ze wil eten en vervolgens eet Mw het niet,ze eet alleen spinazie als groente en dat moet dan heel fijn,ze eet alleen puree en daar doe ik dan melk en kruidenkaas en gewone kaas doorheen en ik maak komkommer met feta en daaroverheen een mayonaisesaus dat eet ze dan bijna iedere dag. We hebben ook geprobeert om tussen de middag warm te eten dat werkte ook niet goed. onze dochter weegt 14 kilo en is 104 cm en ze is de kleinste van de klas en ze is nooit ziek.we hebben ook het systeem gedaan met belonen maar dat maakt voor haar niets uit je straft haar met niks.
Natuurlijk bieden we haar alles aan maar ze weigert het te eten. We hebben nu een afspraak met haar dat als ze iets van haar brood of van het warme eten laat staan dan krijgt ze niks lekkers nu geeft ze helemaal niks om snoep of koek dus daar heb je haar ook niet mee.
Tegenwoordig drinkt ze haar yogidrink op school ook niet meer maar dat moet ze thuis opdrinken want dat is het enige wat ze van melkprodukten neemt de rest lust ze echt niet Hoe moeilijk het ook is ik maak me er niet zo druk om eens gaat ze toch hopelijk een keer goed eten.We strijden niet meer.Onze dochter is 5 jaar.
groetjes

Hallo,
Mijn dochters van 5 en 3 eten wel goed brood maar warm eten wordt een stuk lastiger. Macaroni e.d. dat gaat goed maar kom niet aan met een "gewoon"prakje (aarappels,groenten, vlees). Wat bij mij wel werkt is om dit "gewone" prakje om te toveren tot een overschotel (laagje groenten, laagje vlees/gehakt, laagje aardappels, wat kaas en panneermeel er over) Het mooiste vinden ze het als ze allebei een eigen ovenschaaltje krijgen waar ze direct uit kunnen eten (goed af laten koelen). Wat er bij ons ook goed in gaat zijn ovenschotels verpakt in bladerdeeg. Op deze manier eten ze het zelfde eten maar met veel meer plezier.
Nu moet ik er wel bijzeggen dat ze ook wel gewone prakjes moeten eten want anders leren ze dat weer niet. Maar ter afwisseling werkt het goed.

Mijn zoontje wordt binnenkort 4 en ook hij is vanaf ongeveer zijn 2e jaar slecht gaan eten. Ik heb me hier veel zorgen om gemaakt, van alles uitgeprobeert, maar ben daar nu zat van.
Het schijnt dat kinderen heel goed aanvoelen wat ze nodig hebben en nu ik me er niet meer aan stoor valt het me inderdaad op dat hij de ene dag bv. twee appels eet en de volgende dag niets.De meeste kinderen(zowel vroeger als nu)krijgen blijkbaar toch wel genoeg, want ondanks dat ze vrijwel niet eten of snoepen zijn ze erg energiek en nooit ziek. Misschien moeten we toch anders gaan denken met elkaar: er is nu niet voor niets een campagne dat de kinderen te dik zijn tegenwoordig, misschien mogen wij dan wel van geluk spreken dat onze kinderen dat niet zijn, ze doen het immers goed....

Terug
Bovenaan