een overgeprikkeld kind en werken, wie heeft dat nog meer?

hallo iedereen,

zoals de titel het al zegt, ik heb een overgeprikkeld kind!
dat is een kind die heel slecht tegen drukte kan, veranderingen en tegen alledaagse prikkels!

zo'n kind heeft een heel strak dagritme nodig en veel rust en regelmaat. en als je daar een keer van afwijkt. zul je dat dus gelijk merken.
een kind die is overgeprikkeld is  huilen heel veel en zijn ontroostbaar..
zolang je een strak dagritme aanhoudt en veel rust en reglmaat aanbiedt, zijn het normale vrolijke kindjes!

mijn dochter jasmijn heeft de eerste 9 weken erg veel gehuild, ik had van alles al uitgeprobeerd. ik wist het op een gegeven moment niet meer!
ik werd er stapel gek van! dus toen er op een gegeven moment inloopspreekuur was op het cb, ben ik daar heen gegaan en ben daar in huilen uitgebarsten.

ik werd wel direct serieus genomen. en we hebben toen samen een nieuw ritme opgesteld, we zijn begonnen met inbakeren. ik kreeg allemaal leesmateriaal en veel tips mee. en ze belden regelmatig om te horen hoe het ging!
echt super fijn!!!

en sinds die tijd gaat het steeds beter met jasmijn en we hebben een vrolijk kind aan haar. behalve als we met haar weg willen. dan halen we haar uit haar ritme en word ze weer overgeprikkeld.

ze moet ook niks van vreemde mensen weten, ja als mensen bij ons komen is het goed, maar ze wil dan niet te lang bij de mensen op schoot want dan begint ze dus te huilen. dan wordt het haar alweer te druk!

en als we op visite gaan, kan ze helemaal niet bij iemand op schoot want dan is het mis!

dit is dus erg lastig met mijn werk!
ik ben vorige week weer begonnen met werken. en toen kwam mijn schoonmoeder tevallig hier even omdat het maar even om een anderhalfuur ging.

en toen ging het wel goed, maar morgen moet jasmijn naar mijn schoonmoeder toe.
en gister moesten we dus op moederdagvisite en toen reageerde ze daarniet goed op mijn schoonouders. we waren nog maar een minuut binnen toen schreeuwde ze alweer. ze zat zat bij mijn vriend op schoot en toen ze weer bij mij kwam was ze weer stil.

ik heb morgenavond avonddienst. en ik moet om half 6 beginnen. maar dan is mijn vriend dus nog lang nog niet thuis. en jasmijn is gewend om op 17:00 uur de fles te krijgen en dan om 17:30 naar bed te gaan.
gister hadden we even geprobeerd hoe dat ging bij mijn schoonouders, we bleven daar dus even eten. nou het ging totaal niet, en toen waren wij er gewoon bij!

ik zou mijn dochter daar morgen om 16:30 brengen. nu ben ik al super nerveus! ik vind het verschrikkelijk sneu voor mijn dochter als ze moregn dan weer een keel op gaat zetten. zo ga ik niet lekker naar mijn werk morgen!

ik zit hier echt mee, ze krijgen morgen echt wat met haar. Jasmijn wil alleen maar in haar eigen bed slapen. ze wil ook niet meer in haar kinderwagen bak slapen. (ook niet als ik met haar wandel) volgens het cb, internet en mijn informatie boekjes willen overgeprikkelde kinderen alleen maar in hun eigen veilige omgeving slapen! dus in hun eigen kamer en in hun eigen bed.
maar ik kan aniet altijd aan mijn schoonmoeder vragen of ze hier komt, ze heeft zelf ook nog een gezin thuis!

herkennen jullie dit en hoe lossen jullie dit op?? we hebben het nu een paar keer geprobeerd met jasmijn, en ze wil niet. ze heeft daar gister anderhalfuur liggen krijsen, toen zijn we maar gauw met haar naar huis gegaan en ik legde haar boven neer, en weg was ze !!! ze sliep als een roosje!

hoe doen jullie dit nu met jullie werk? zijn hier meiden met ook overgeprikkelde kinderen???

liefs van een verdrietige moeder!

hoi wilma
ik kan begrijpen dat dit erg moeilijk voor je is.boas is een hele makkelijke baby,maar houd absoluut niet van drukte en vreemde mensen daar moet hij ook niet altijd even veel van hebben.
ik had met mijn stiefmoeder afgesproken dat die zou gaan oppassen als ik weer ging werken.zij heeft een hele schelle stem en is best druk.boas ging van begin af aan al snel huilen als zij hier was.ik zag het toen helemaal niet meer zitten.tot we 2 weken voor het aflopen van mijn verlof gingen beginnen met wennen.het ging fantastisch!hij heeft meer gedronken en geslapen als normaal thuis!ik zou hem eigenlijk om 15 uur ophalen,maar ik moest nog wat doen dus heb hem maar daar gelaten.
hij is er inmiddels al 4 keer geweest en ik merk echt dat mn stiefmoeder al precies weet wat boas wil.waar ik eerst zo tegenop zag is nu gewoon hartverwarmend.
ik denk dat regelmaat vasthouden heel belangrijk is,zeker bij jullie.ik denk dat het   anders is als ze na het ontbijt naar oma gaat en verder haar ritme daar voortzet,dan dat je haar ergens halverwege de  dag naar oma brengt,terwijl ze bv net wou gaan slapen of je haar ervoor hebt moeten wekken.toen boas ging wennen bij oma begon de dag voor boas precies t zelfde als altijd.7 uur op,flesje drinken en dan naar oma.thuis ging  boas een uur na het wakker worden in de kinderwagen slapen(tegenwoordig wel in bed).nu ging hij bij aankomst bij oma in de kinderwagen slapen.toen hij wakker werd was oma er en mama niet,dus was"oma "automatisch" goed.sterker nog;hij ging huilen toen ik kwam.
hopelijk gaat t bij jullie ook snel goed en kan jij met een gerust hart gaan werken.
groetjes kari

he bedankt voor je reactie, zo als jij het beschrijft had ik het idd nog niet zo gezien!

en eind van de dag zijn kinderen natuurlijk zowieso wel wat ''vervelend''.

deze week gaat jasmijn ook voor het eerst van 7:00 tot 14:30 naar mijn schoonmoeder misschien dat dat wel goed gaat!

maar goed als ik gewoon al met jasmijn s;midags even naar mijn moeder op visite ga en op tijd thuis ben voor haar voeding is het al mis met haar! en dat is wel wat lastig!!

nou we zullen wel zien,misschien is het na een paar keer zonder mama wel goed bij mijn schoonmoeder hahaha

liefs Wilma

Hier nog een zenuwachtige moeder. Ik werk sinds 3 weken op woensdag en zaterdag. Dan is papa thuis en gaat het allemaal prima, maar over 4 weken moet ik ook op dinsdag gaan werken en dan gaat Thijs naar mijn moeder. Maar ik zie hier ook enorm tegen op. Hij is nl. ook zo overgevoelig voor prikkels en ander ritme.
Gisteren zijn we bij 2 moeders geweest en dat is veel te veel van het goede. Zeker als allebei de oma's hem even willen vasthouden en tante en nichtje naast de wipstoel zitten en van slapen is al helemaal geen sprake, hij wil ook niet meer in de kinderwagen, en al helemaal niet meer slapen in dat ding, dus bij allebei veel gehuild en weer snel naar huis. Ook zn flesjes drinkt hij dan op andere tijden. Vannacht heeft hij wel goed geslapen alleen vancochtend dus weer niet en zn fles weer een uur eerder, zicht... Nu slaapt hij, maar hij lag net te huilen en te snikken in zijn slaap, gek toch he? Hoe gevoellig zo'n klein kindje kan zijn.
gr Petra

Hoi Wilma,

Als het maar om die paar uurtjes gaat, zou je schoonmoeder dan echt niet aan huis willen komen? Dat is voor Jasmijn rustiger en dan is het voor oma ook veel makkelijker en leuker om op te passen lijkt me.
En anders kijken of je een oppas aan huis kunt vinden, via via, of via een gastouderbureau of zo?
Esther is geen huilbaby (meer), maar wel duidelijk heel gehecht aan haar eigen huis en haar eigen bed. Ze valt alleen in haar eigen bed in slaap. Mijn schoonouders passen daarom ook hier thuis op en we vinden het allebei ideaal.

Ik wil ook nog even kwijt dat ik heel veel bewondering heb voor hoe goed je het hebt opgepakt allemaal. Zo'n strak ritme, dat moet je ook maar net kunnen, heel knap! Fijn dat je dan ook resultaat ziet.

Groetjes,

Eveline

daar heb ik idd ook al aan lopen denken (oppas aan huis)
ik weet aan de ene kant ook wel dat het goed voor kindjes is als ze es in een andere omgeving zijn. maar misschien is dat (voorlopig) niet goed voor overgeprikkelde kinderen!

ik kijk even hoe ze het morgen doet bij mijn schoonmoeder, en anders moet er toch een andere oplossing komen. ik wil heel graag wel aan het werk, maar ik wil ook dat het voor Jasmijn leuk is!

bedankt voor jullie reacties!!

ja zo'n strak schema, ja het is soms wel moeilijk! ik wil ook welleens de deur uit oals naar een vriendin. maar dat is wel moeilijk met haar. omdat ze dan niet kan slapen wordt ze heel gauw ''vervelend'' en moe!
us ik kan nooit lang weg met haar!

maar als het goed is wordt dat in de toekomst wel stees beter! dus daar hopen we dan maar op!!

ik doe wat goed is voor Jasmijn en als ik zelf dan eens bij inschiet, nou ik denk maar zo! mijn tijd komt wel weer, eerst gaat Jasmijn voor! ja toch?

als Jasmijn blij en vrolijk en gelukkig is! ben ik dat ook!!!!!!!!!1

liefs Wilma

Goed zo dat je zo positief bent! En over een jaar of zo is het hoe dan ook over hoor! Dan zijn ze 'groot' en raken ze niet meer zo makkelijk overprikkeld.

Ik heb op een kdv gewerkt en daar was ook een overprikkeld kindje. Maar die ging dus gewoon 3 dagen naar het kdv. Was financiëel niet nodig, maar de ouders wilden allebei liever werken. Ik vond het zooooo zielig, het jochie wist met zichzelf geen raad. Ik vind mijn werk ook erg leuk en heb er echt behoefte aan om er af en toe uit te zijn, maar als je kind er zo slecht tegen kan weet ik het niet hoor. Iig niet naar het kdv!

Groetjes,

Eveline

hier ook een werkende mama die rrr toepast op prikkelbaar zoontje.

ik was erg zenuwachtig en heb hem daarom een paar keer extra laten oefenen, een keer was ik erzelf bij en dat ging heel goed. de gastouders houden zich heel  goed aan ons schema

waar ik na 2 keer al achterkwam: ik moet hem op een 'speelmoment' wegbrengen en ophalen anders gaat het mis. (Dus soms zit ik bij de gastouderopvang een half uur op meneer te wachten...maar dat heb ik er voor over).

Maar nu gaat hij met sprongen vooruit. Hij zit ook niet meer zo vast aan dat ritme (nu 3,5 maand oud). Het gaat eigenlijk heel goed. Hij was ook direct gewend aan de aanwezigheid van andere spelende kinderen. Inmiddels kijkt hij niet eens meer op als er 1 begint te huilen of te gillen.

Kortom, het is even zoeken en vooral wennen voor jullie allebei. Maar zelfs prikkelbare baby's kunnen wennen aan de oppas.

succes,
Janneke

Terug
Bovenaan