een paar vragen

hoi dames,

tot welke leeftijd moet je eigenlijk uitkijken met de voerkeurshouding, onze zoon lijkt die nu namelijk aan te nemen hij is 10 weken geweest.

wanneer mag je over op 4 voedingen, bij welke leeftijd of gewicht?

en wie weet hoe lang je kindje zonder voeding mag slapen?
ik geef borstvoeding, en tussen  22 en  23 uur  de laatste keer en het is nu al 3 dagen voor gekomen dat ik hem om half 8 wakker ga maken om te voeden, vraag me af of dat nodig is.

gr floor

hoi hoi

mijn zoontje is nu 12 weken oud en heeft sinds voirge week nog maar 4 voedingen.
op het bureau vertelde ze mij dat ze 12 uur mogen slapen, mijn zoontje slaapt soms wel ietsje langer en heeft dan nog geen super honger

quote: Floor26 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-08-2008 15:10:45'));

wanneer mag je over op 4 voedingen, bij welke leeftijd of gewicht?

en wie weet hoe lang je kindje zonder voeding mag slapen?
ik geef borstvoeding, en tussen  22 en  23 uur  de laatste keer en het is nu al 3 dagen voor gekomen dat ik hem om half 8 wakker ga maken om te voeden, vraag me af of dat nodig is.

Hoi.

Het aantal voedingen is niet gerelateerd aan de leeftijd of het gewicht, maar aan de behoefte van je kindje. Het belangrijkste is, dat hij voldoende binnenkrijgt. Je baby krijgt voldoende binnen als hij ongeveer zes a zeven voedingen per etmaal krijgt (meer mag ook, aan de hoeveelheid voedingen is bij borstvoeding geen maximum verbonden), 100-200 gram per week groeit, flinke plasluiers maakt (minstens zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.

Uiteraard is geen baby hetzelfde; zo zal het ene kindje frequent kleinere hoeveelheden voedingen willen per etmaal, terwijl de andere baby zich een paar keer per dag helemaal lekker voltankt. Over het algemeen is vier voedingen per etmaal op deze leeftijd echter erg weinig. Probeer in te gaan op de eerste hongersignalen die je baby afgeeft, zoals licht slapen of al wakker worden, zoekbewegingen maken, (smak)geluidjes maken of op vingertjes of knuistje sabbelen. Neem je deze signalen waar, leg je baby dan gerust aan. Heb je aan de hand van bovengenoemde richtlijnen het idee dat je kindje niet voldoende binnenkrijgt, voed dan ook op jouw verzoek en maak je kindje overdag gerust wakker voor een voeding (laat overdag liever niet meer dan vier uur tussen twee voedingen zitten).

Zolang je kindje goed groeit, zichzelf meldt voor de voedingen, geen fopspeen krijgt 's nachts, niet ingebakerd is, zolang jullie hem goed kunnen horen en hij overdag voldoende voedingen krijgt, kun je hem 's nachts gerust laten slapen zo lang hij wil. Het is belangrijk dat je zoontje voldoende plasluiers blijft maken en na zo'n lange nacht een flinke luier vol heeft geplast.

Groetjes van Yvonne

Ik denk dat je vooral moet kijken of je kindje tervreden is, als het gaat om de hoeveel voeden en slapen. Mijn zoon was een zogenaamde huilbaby, kon de hele dag huilen en drinken, gelukkig sliep hij snachts. Toch ben ik zo gek van geworden, de hele dag huilen, hij hield het nog geen 5 minuten vol in zijn bedje, dat ik 2 dagen in het ziekenhuis heb gelegen. Ik mocht alleen mijn kind voeden om de 3 uur en daarna moest ik de stad in gaan oid. Toen ik terug kwam sliep hij ineens zo goed, dat om de 3 uur teveel was. Hij was toen net 8 weken en kreeg 4 keer voeding: 6 uur, half 11, 4 uur en half 10. Iedereen had rust, hij was tevreden en deed het verder goed. Misschien was jong, maar als alles verder goed is, zou ik me er niet zo druk om maken. Hij is ondertussen 21 maanden en een geweldige bijdehandte (hoe schrijf je dat???) bengel. En nu heb ik weer een dochter die zich om de 4 uur meld vanaf het begin, ze is nu 16 dagen, alleen het doorslapen nog even, maar als die ook toe kan straks met 4 voedingen, dan maak ik daar geen punt van, ook die doet het goed.
Ga in op de moeder gevoel zou ik zeggen, jij voelt je kindje het beste aan!

Janine (die overigens borstvoeding geeft)

Hej!!

Ik reageer ff nav de voorkeursligging. Onze Linde heeft ook een voorkeursligging. Ze is nu 11 weken en begint een plat hoofdje te krijgen omdat ze vooral naar rechts blijft kijken. Ondanks onze verwoede pogingen om haar naar links te laten kijken. Ze wiebelt net zo lang tot ze omgedraaid is!! Het CB wijst me er steeds op.... en wij maar draaien....en zij maar terugdraaien!!!! Ze wil ook niet op haar buik liggen. Vindt ze niks!! Hopelijk komt t nog goed. Ook handdoekrollen in haar rug, speeltjes links, armbandje links, het helpt niets. We blijven het gewoon proberen hoor, geven de moed niet op. Wat doe jij eraan?? Succes met de rest, liefs Pippi

hoi pipi,

wij hebben er in het begin heel erg op gelet en zijn hoofdje vaker gedraaid, maar het leek toen wel mee te vallen. hij keek wat vaker naar rechts als naar links, maar sliep op beide zijden. nu lijkt het dat hij alleen nog maar naar rechts kijkt, ik vroeg me dus eigenlijk af of dat nu nog kwaad kan. ik heb verder ook geen idee wat je er nog aan kunt doen, jullie hebben al veel geprobeerd zo te horen. succes.

gr floor

Tips voor de voorkeurshouding..

draai het verschoonkussen om zodat het de andere kant op moet kijken om jou tekunnen zien.. Dit kan je ook in de box doen.. probeer het anders eens met de wipstoel voor de tv, zorg dan dat de tv aan de NIET voorkeurshoudingskant staat..

En idd regelmatig proberen op de buik te leggen al is het maar voor 5 min..

succes dames..

Terug
Bovenaan