quote: Floor26 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-08-2008 15:10:45&apos

);
wanneer mag je over op 4 voedingen, bij welke leeftijd of gewicht?
en wie weet hoe lang je kindje zonder voeding mag slapen?
ik geef borstvoeding, en tussen 22 en 23 uur de laatste keer en het is nu al 3 dagen voor gekomen dat ik hem om half 8 wakker ga maken om te voeden, vraag me af of dat nodig is.
Hoi.
Het aantal voedingen is niet gerelateerd aan de leeftijd of het gewicht, maar aan de behoefte van je kindje. Het belangrijkste is, dat hij voldoende binnenkrijgt. Je baby krijgt voldoende binnen als hij ongeveer zes a zeven voedingen per etmaal krijgt (meer mag ook, aan de hoeveelheid voedingen is bij borstvoeding geen maximum verbonden), 100-200 gram per week groeit, flinke plasluiers maakt (minstens zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.
Uiteraard is geen baby hetzelfde; zo zal het ene kindje frequent kleinere hoeveelheden voedingen willen per etmaal, terwijl de andere baby zich een paar keer per dag helemaal lekker voltankt. Over het algemeen is vier voedingen per etmaal op deze leeftijd echter erg weinig. Probeer in te gaan op de eerste hongersignalen die je baby afgeeft, zoals licht slapen of al wakker worden, zoekbewegingen maken, (smak)geluidjes maken of op vingertjes of knuistje sabbelen. Neem je deze signalen waar, leg je baby dan gerust aan. Heb je aan de hand van bovengenoemde richtlijnen het idee dat je kindje niet voldoende binnenkrijgt, voed dan ook op jouw verzoek en maak je kindje overdag gerust wakker voor een voeding (laat overdag liever niet meer dan vier uur tussen twee voedingen zitten).
Zolang je kindje goed groeit, zichzelf meldt voor de voedingen, geen fopspeen krijgt 's nachts, niet ingebakerd is, zolang jullie hem goed kunnen horen en hij overdag voldoende voedingen krijgt, kun je hem 's nachts gerust laten slapen zo lang hij wil. Het is belangrijk dat je zoontje voldoende plasluiers blijft maken en na zo'n lange nacht een flinke luier vol heeft geplast.
Groetjes van Yvonne