Een pijnlijke borst met te weinig voeding?

Hallo allemaal........!

Onze Sem is nu drie weekjes oud. Hij doet het prima... maar nu begint mijn linker borst ineens te klungelen met voeden. Als ik Sem aanleg heb ik een branderig gevoel in mijn gehele borst, en vooral op het eind, wanneer hij de borst naar mijn idee bijna leeg heeft gezogen, dan wil hij wel meer, maar volgensmij komt er niet meer.

Nu heb ik gisteren voor het eerst mijn rechter borst gekolfd... ging hartstikke goed, had al 110 cc en kon nog wel even doorgaan. Maar dat was voldoende volgens de wijkverpleegkundige (wil vanaf volgende week namelijk beginnen met 1x per dag een flesje met borstvoeding, om alvast te laten wennen aan de fles, zodat wij, mijn man en ik, een keertje weg kunnen, en de kleine bij opa of oma gevoed kan worden)...

Nu dacht ik vanmorgen, laat ik nu is mijn "pijnlijke" borst proberen, en helaas kwam ik niet verder dan 60 cc... dat is toch wel heel weinig he! Arm kereltje, straks krijgt hij niet genoeg! En straks loopt moeders met een borstontsteking! Kent iemand mijn gevoel en dit probleem?! Er zijn nog geen rode plekken op mijn linker borst te zien, dus er is denk ik nog geen sprake van een beginnende borstontsteking, denk ik!

Tips zijn altijd welkom!!!!!!!!!!!!!

Liefs José

heb je harde plekken in je borst? dat kan ook duiden op een beginnende borstonsteking. het hoeft niet meteen rood te worden (heb ik me laten vertellen)
maar bel anders gewoon een van de borstvoedingsverenigingen. daar zitten mensen die je meteen antwoord kunnen geven op je vragen.

Ik had daar ook last van en heb een lactatiekundige op bezoek gehad.
Er kunnen verstopte melkkanaaltjes in je borst zitten. Ik heb daar ook last van gehad (zelfs zo erg dat alles verstopt raakte en er niets meer uit kwam...) Het deed inderdaad pijn, maar mijn borst is ook niet ontstoken geweest. Warmte en masseren (tijdens het voeden)  helpt! Als je baby goed uit de borst drinkt en hem goed leeg kan drinken zal het vanzelf beter moeten gaan. Gewoon aanleggen zou het beste moeten werken.

Bij mij is het overigens niet gelukt het beter te krijgen, maar dat kwam omdat Dewi niet goed uit de borst kon drinken. Met kolven schijn je toch minder te stimuleren en kwam er steeds minder uit en raakte mijn borst steeds meer verstopt. Als je er dan helemaal niets meer mee doet, breekt je lichaam het ook wel weer vanzelf af en gaan de harde plekken weg. Mij is verteld dat je daarna wel weer de BV kan opbouwen, maar ik ben er mee gestopt (ik kreeg ook tepelkloven...). Mijn borst is nu weer normaal en doet geen pijn. Ik heb alleen nog korstjes op mijn tepels van de kloven.

Ik hoop dat het snel over gaat! Succes!!

Hoi hoi,

ook ik had een weekje geleden enorm veel last van een pijnlijke linkerborst.
Ik kon amper gaan ligge, want elke beweging deed enorm veel pijn.
Ook had ik enorm veel last van spierpijn, nek, rug, overal gewoon heel pijnlijk. Een grieperig gevoel zeg maar.
Nu, ik ben hiermee onmiddellijk naar de dokter geweest, want ons meisje wat maar een week oud en ik wilde geen risico's nemen.
Hij mat mijn temperatuur en deze was 38,1 °C dus te veel.
Hij heeft mij onmiddellijk laten starten met antibiotica, het was dat of stoppen met borstvoeding. En de antibiotica kan absoluut geen kwaad wanneer je BV geeft, dus mijn keuze was snel gemaakt.

Nu heb ik er geen last meer van! Nu, ik had ook helemaal geen last van rode vlekken op mijn borst, dus dat wil niet altijd iets zeggen.
Als je pijn hebt en vooral je als je koorts maakt, zou ik aanraden om onmiddellijk naar je dokter te stappen.

Veel succes ermee meid!
LIefs,
van mij en ons meisje (2,5week)

Hi

als je kind aan de borst drinkt, komt er wel meer uit dan kolven, dus daar hoef je denk ik niet bang voor te zijn. Masseren helpt de pijnlijke plek, gewoon zachtjes in masseren, warmte is ook heel lekker, wat ik heel lekker vond was onder de douche, op borst en masseren. Goed in de gaten houden inderdaad, als je koorst krijgt naar de dokter toe.   En als je denkt dat je productie terug loopt kan je hem wat vaker aanleggen.

sterkte
lia

Daar was ik weer...

Bedankt voor jullie reacties, het is echt wel moeilijk hoor. Vanaf vandaag heb ik ook aldoor gemene steekjes in m'n borst, maar verder is er niets aan te zien, ook geen kloven ofzo. Ik heb mijn schoonzus maar ff gebeld vanmiddag (een lactatiedeskundige is 9 euro per kwartier) is me nu nog een beetje te gek. Mijn schoonzus organiseerd avonden met borstvoedende moeders, om over probleempjes met voeden en dat soort dingen te praten, ze wil lactatiedeskundige worden... dus ik dacht dan bel ik haar om advies. Ze zei dat ik het beste de pijnlijke borst aldoor een tijdje als eerste kon aanleggen (ik had die borst namelijk overgeslagen, ik dacht, dan vult de voeding bij voor de volgende keer... maar dit blijkt net andersom, achteraf dom van me) maar nu loopt alles in de knoop naar mijn idee. Ik krijg in mijn rechter borst stuwing, en de linker is slapjes hmmmm... maar geen koorts ofzo, hoe moet ik dat doen met een warme douche? Voor de voeding aan even onder de douche? Of voor een voeding aan even met warme doeken op m'n borst? Vanavond weer als eerst de pijnlijke borst gegeven, net als de vorige voeding, maar meneer "klokte" al heel snel niet meer de melk naar binnen, naar mijn idee komt er dan te weinig binnen, en laat ik hem maar weer aan de borst met stuwing drinken... anders is meneertje niet tevreden. Wat een gedoe... ik hoop dat het beter zal gaan komende dagen. Ik leg wel aldoor als eerste aan bij de pijnlijke kant, misschien ook wisselende houdingen aannemen? We komen er vast wel uit, en anders bel ik de huisarts wel als het me te gek word... je word er ook zo onzeker van he. Als iemand nog een tip heeft, kom maar op!

Liefs José...

Hi

lastig allemaal zeg. Ik zou gewoon je zelfde systeem aanhouden. dus niet nu alleen de pijnlijke borst geven anders gaat je andere ook misschien ontsteken. Ik weet niet hoe je  borstvoeding geeft, eerst 1 borst dan toetje andere borst (ik doe namelijk alleen per voeding 1 borst), maar zou wel om en om doen. Wat je nu kan doen om de stuwing van je andere borst  af te halen is even nakolven, ook niet te lang want dan schoef je je productie ook alleen maar op. Je kan ook op borstvoedingsforum kijken en daar vragen stellen. zie www.borstvoedingsforum.nl misschien heeft daar iemand andere suggesties.

succes
lia

Terug
Bovenaan