een tip voor na de bevalling

Beste dames,

Ik heb zelf een heel snelle bevalling gehad. Het ziekenhuis hebben we niet gehaald (ik wilde graag daar bevallen). De verloskundige heeft mij alleen een knip gegeven.
Nou ging het hechten daarvan niet zo vlot. Ook hield zie iets over... dat heb ik nu geweten. Ben net bij de gyn. geweest, waarschijnlijk was ik onderhuids al gescheurd en heeft ze me daarna een knip gegeven. Toen heeft ze dus niet de juiste lagen op je juiste plek aangehecht. (dus binnen met buiten en dan overdwars). Dan begrijp ik ook wel dat je iets overhoud! Maar goed, het enige wat me nu nog rest is het operatief weer laten goed zetten. Het is een vervelend gevoel en de vrijen doet nog steeds pijn (10 mnd later).

Dus mijn tip is: Kom je er niet helemaal goed uit, en je bent thuis bevallen  ga dan alsnog even langs het ziekenhuis!
Dat had mij nu een extra operatie kunnen schelen!

Oei, dat doet erg pijn!!! Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar nu nog steeds last van hebt.
Bij mijn bevalling was ik heel iets uit gescheurd, maar was niet de moeite om te hechtten. Daar was ik op dat moment erg blij mee. Maar het vrijen ging echt niet, dat deed erg pijn. Maar ja je moet ook niet verwchten dat je zo snel al weer sex kunt hebben. Dus had ik geduld, bij de naconrole, was na 6 weken, bij de vk heb ik het er met haar over gehad. Zij verwees me door naar de huisarts. Die heeft er na gekekend, en vertelde dat het een kwestie van tijd was. Na, ja nog maar een paar weken afwachten. Maar werd er helemaal niet beter op, maar ondertussen had ik wel een grote behoefte aan sex, ik miste het heel erg. Dus maar weer naar de dokter en die verwees me dit keer door naar de gyn. Die heeft er na gekeken en vertelde me dat het littekenweefsel was. Hij stelde me 2 opties, of opereren en dan knippen ze het in en gaan ze het hechtten, of een verdovend creme, die moest ik dan op smeren voordat we sex haden. Nou ik koos natuurlijk voor het laatste... Dus wij met die tube aan de gang. Maar het werkte echt, ik voelde geen pijn meer. Dart hebben we een tijdje volgehouden. En laten konden we ook zonder die creme.
Nou, voor deze bevalling weet ik het wel hoor, zelf een piepklein scheurtje wordt gehecht.

Groetjes, Ris (25 weken)

Beste mamma van bolletje en beste ris, jullie hebben twee verschillende problemen, weliswaar met hetzelfde gevolg. Mamma van is verkeerd gehecht, door iemand die misschien even niet zoveel anatomisch inzicht had. Heel vervelend en geen reclame. Ris heeft littekenweefselvorming. Dat is een kwestie van aanleg. Ook bij mensen die wel gehecht zijn zie je soms lelijk wildvleesgroei  op de plek van de wond. Niet alleen met bevallingen, maar sommigen hebben bijv een lelijk blindedarmlitteken of van een keizersnede terwijl je bij een ander nauwelijks een streepje ziet na de zelfde operatie. Ik hoop dat je dit keer zonder scheuren ervan afkomt, dat is het beste. Maar verwacht niet dat je van een hechting automatisch geen littekenweeefselvorming hebt.
Mamma van, ik zou je aanraden hierover toch nog eens contact op te nemen met je verloskundige zodat ze er iets van leert.

Mocht "verloskundige" dit nog lezen:
Mijn man en ik willen volgend jaar zomer proberen zwanger te worden van de 2e. Wat is jouw advies? Zal ik wachten tot na de 2e bevalling met de operatie?? Of daarvoor de operatie laten uitvoeren? Hoeveel kans heb ik dat ik met of zonder operatie helemaal uitscheur?

Ik ga zeker nog even terug naar mijn verloskundige. Ik ga eerst nog langs mijn dokter voor haar advies. Het blijft een moeilijk besluit....

Alvast dank voor je reactie!

Dit is een lastige vraag. Als je echt in je dagelijkse leven (lopen, zitten, fietsen, vrijen, belemmerd wordt zou ik me zo snel mogelijk laten opereren. De kans dat je bij een volgende bevalling helemaal uitscheurt is niet zo groot. Sommigen zullen adviseren om preventief bij een volgende baring een knip te zetten, maar je zult net zoveel voor-als tegenstanders van dit advies vinden. Je kunt wel bijv in een volgende zwangerschap met perineumolie vast gaan masseren zodat het zo soepel mogelijk blijft en de kans op inscheuren beperkt is. Misschien niet op je rug bevallen, maar op handen en knieen, dan zie je ook vaak al veel minder scheuren door een betere drukverdeling.  Niemand kan je iets garanderen, maar dit zijn dingen die je zelf kunt doen. Bespreek het ook met de gyn die je opereert.

Hallo allemaal,

Ik heb ook even vraagje n.a.v. een niet mooi genezen knip.
Ik heb ook een snelle bevalling gehad en heb 6 hechtingen gekregen. De hechtingen waren prima gezet (in het ziekenhuis) en ook mijn eigen verloskundige vond het er prima uitzien. Nu is alleen het onderhuidse weefsel naar boven gekomen waardoor het dus niet mooi genezen is. Het zit wel dicht maar er is echt een lelijke plek overgebleven.
Volgende week moet ik op nacontrole in het ziekenhuis en ik ben benieuwd wat ze er daar van zeggen.
Heeft iemand soortgelijke ervaringen ?
Zo ja, hebben jullie dit operatief laten bijwerken of zijn er andere opties ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Heidi

Terug
Bovenaan