Een tweede..

Hoi meiden,

Ik zit met een klein dillema. Mijn man wil héél graag na de bruiloft (april) beginnen voor een tweede. Het zwanger worden van Noah duurde 1,5 jaar, maar goed, stel dat ik nu direct zwanger raak zou Noah ongeveer 2 zijn als zijn broertje of zusje geboren wordt. (maar waarschijnlijk duurt het wel weer een tijdje ivm mijn PCOS, dus zal het eerder 2,5 / 3 jaar zijn, Maar ja, daar kan je nooit van uit gaan natuurlijk)
Mijn man is 38 (ik ben 26) en wil ook graag een (relatief) groot gezin met in ieder geval 2, maar misschien zelfs 3 of 4 kinderen. Voor zijn gevoel moet hij dus een beetje "opschieten" met een volgend kind, maar bovenal wil hij het gewoon heel graag.
Ik denk daar zelf eigenlijk anders over; zie meer voordelen in een groter leeftijdsverschil van een jaar of 4/5. Eigenijk, als ik heel eerlijk ben, zie ik vooral heel veel nadelen in een klein leeftijdsverschil.

Voordat jullie denken dat alle clichéé's hier opgaan van een man die een groot gezin wil en de vrouw die overal voor opdraait; mijn man doet echt héél veel met de kleine, is ook iedere vrijdag thuis bij hem en gaat er bijna altijd 's-nachts uit, dus ik weet dat ik op hem zou kunnen bouwen als er een tweede komt, maar toch kan ik me niet over dat negatieve gevoel heen zetten dat een tweede alles op z'n kop zal zetten. Dat we dan echt nòòit meer slapen en ik altijd aan het worstelen zal zijn om m'n aandacht te verdelen tussen twee kindjes.

Uiteindelijk zullen we natuurlijk pas voor een tweede gaan als we er allebei een goed gevoel over hebben, maar mijn man denkt wel dat ik het een beetje tè negatief inzie allemaal. Dus daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere moeders hier, Is het echt zo zwaar, een tweede erbij met een (relatief) klein leeftijdsverschil, of is het best te doen? En wat vonden jullie heftiger, de overgang van 0 naar 1 kind, of van 1 naar 2?

Ik ben benieuwd naar jullie (eerlijke!) mening en ervaringen!

Liefs, 10e

Hoi,

Tussen mijn kids zit een leeftijdsverschil van 1,5 jaar. Mette was 8 maanden toen ik weer zwanger werd. In ons geval hadden we geen keus want ik ben in de vervroegde overgang dus was het via ivf nu of nooit. Het is een heftig jaar geweest omdat 1,5 jaar net te jong is om uit te leggen wat die nieuwe baby komt doen maar tegen de tijd dat Mette 2 werd (dus de leeftijd die jij beschrijft) was het allemaal prima te doen hoor. Het zwaarste van alles vond ik de nachten in de weer zijn met de voedingen en overdag een peuter entertainen maargoed dit is tijdelijk. Verder vond ik het alleen maar geweldig!! Inmiddels zijn ze 1 en 2,5 en juist door het kleine leeftijdsverschil zijn ze elkaars beste vrienden. Als Jens huilt roept Mette naar hem toe om hem te troosten. Ze spelen veel samen. Een groot voordeel is ook dat we over een paar jaar niet meer opnieuw in de slapeloze nachten hoeven en de luiers straks ook in 1 x over zijn. Het is zo lekker dat er steeds minder slaapjes zijn en we weer een beetje de deur uit kunnen. Kortom ik zeg DOEN! Geen beren op de weg zien! Een kleintje erbij krijgen terwijl je oudste net naar school gaat heeft ook nadelen hoor. Ik vind het super dat ze zo naar elkaar toetrekken en veel aan elkaar hebben. Ik zou niet wachten!

gr.ing

Hoi Ing

Haha. grappig dat uitgerekend jij deze reactie plaatst! Ik heb namelijk net nog even het topic terug gezocht van een paar maanden geleden waarin jij een gemiddelde dag beschreef met je 2 kleintjes en die voorgelezen aan mijn man (onder het motto: pff, wat moet dat zwaar zijn!!)
Maar goed, als hij nu jouw reactie hierboven leest heb ik natuurlijk helemaal geen poot meer om op te staan ;-)

Liefs, 10e

Hihihihihi! Zoals ik zei is het 1e jaar ZWAAR! Maaaaar als je een kleuter hebt die je hoogzwanger heen en weer naar school moet brengen en als de baby er is in de knoop komt met schooltijden en babyslaapjes en als je net denkt er klaar mee te zijn weer in de luiers en de gebroken nachten moet enz enz enz IS HET OOK ZWAAR!!! EN!!! jouw kindje is minimaal 2 als nr. 2 er komt en zoals ik al schrijf werd het vanaf die leeftijd een stuk makkelijker!!!!! Kortom JIJ HEBT INDERDAAD GEEN POOT MEER OM OP TE STAAN! Ik denk dat het voor jullie wel een zwaar half jaar/jaar wordt maaaaar voor je kindje is het wel echt super hoor als het leeftijdsverschil niet zo groot is. Ik was NIET toe aan een 2e zwangerschap laat staan aan weer ivf maar achteraf ben ik HEEL BLIJ dat we ervoor gegaan zijn. Kortom GEWOON DOEN!!! Kun je straks als ze allebei weer wat groter zijn weer alle kanten op!

lfs ing

Hoi Ing,

Nou, je hebt me (een klein beetje) overtuigd hoor! ;-)
We hebben nu afgesproken dat we eind 2010 het eerst op de natuurlijk manier gaan proberen (we willen in oktober met de kleine op vakantie naar Curacao en ik vind het een romantisch idee om dan voor een kindje te gaan)
Vanaf begin 2011 gaan we dan weer met de ziekehuis/hormonen handel aan de slag als dat nodig is (waarschijnlijk wel) Dus waarschijnlijk zal Noah zo rond zijn 3e jaar een broertje of zusje krijgen. Helemaal perfect denk ik; nog jong genoeg om geen gedoe met heen en weer gesleep naar de basisschool te hebben, maar oud genoeg om te snappen wat er allemaal aan de hand is :)

Ik wil je bedanken voor je spontane reactie. Erg leuk om te lezen!

Liefs, 10e

PS. We hebben vandaag de verjaardag van Noah gevierd en het was echt een sùper dag!! Helemaal op en top genieten, dus de ellende van afgelopen week is weer een beetje vergeten :)

Terug
Bovenaan