Hoi mama van Nadia en Luca,
Over ADHD e.d. gesproken: juist door ze regelmaat en rust aan te bieden, schijnen minder kinderen daar last van te hebben. Het eerste gesprek met de wijkverpleegkundige kwam hier toevallig op. Rust en regelmaat: je kindje laten slapen in zijn eigen bed, voldoende laten slapen in een rustige omgeving. En een vast patroon volgen (bijv. wakker worden, verschonen, eten, spelen en naar bed). Te veel prikkels is niet goed voor (met name prikkelbare) baby's. Kinderen worden daar onrustig van en nemen die onrust hun hele leven mee.
Nou zou je kunnen denken dat de wijkverpleegkundige dat zegt omdat zij dat zo promoten. Ik heb meer gesprekken gehad over dit onderwerp. Ook met mensen die niks met mijn kindje of het cb te maken hebben (mijn fysio is bijv. klaar met haar studie psychologie etc.). Velen hebben toch dezelfde mening: rust en regelmaat is goed voor baby's. Tegenwoordig willen ouders kinderen, maar ze hebben geen zin om daar tijd voor in te moeten leveren. O ja, we hebben nog een kind, nou ja, bind die maar op de rug en dan kan het wel mee! Dat is natuurlijk erg zwart-wit gesteld, maar ik vond die opmerking erg leuk. Zo lijkt het vaak te zijn. En door al dat gesjouw worden kinderen onrustig. Maar ik zeg niet dat jij dat zo doet hoor! Maar rust en regelmaat kan heel belangrijk zijn.
Onze zoon is ook gevoelig voor prikkels. En dat is niet aangeleerd, dat is al vanaf hij geboren is. Wij proberen ons zoveel mogelijk aan de rust en regelmaat te houden, maar soms kom je niet onder een verjaardag of dergelijk uit. Wij merken dan ook echt een dag later dat hij te veel indrukken heeft gehad. Dus een drukke dag op de agenda? De dag ervoor en de dag erna houden wij het rustig voor onze uk.
Overigens heeft dit weinig met dit topic te maken. Maar ik wilde het graag even kwijt.
Gr. Tamara
mama van Cas (16-04-2007)