een voeding afbouwen... (ritme krijgen...?!?!?)

Mijn zoontje is zaterdag 4 wk, maar zit (nog steeds) op 7 voedingen van 100 a 120cc.
Hoe kan ik het afbouwen?? ik bied wel eens meer aan bijv 150 cc en soms red hij het wel om de 4uur, maar die keer erop is hij bv na 2,5u al wakker en wil hij eten...
Dan is hij weer moe en drinkt dan maar 80cc (bijv).
Hoe krijg ik er meer ritme in?!?!!? snachts komt hij meestal rond 03uur, ligt er maar net aan hoelaat hij savonds voor het laatst komt...
Alvast bedankt!

He, mijn dochter heeft wel tot 10 weken meer dan 7 voedingen gehad, 4 weken is erg klein hoor om al een echt goed ritme te hebben!!!
Vaak moet zo'n kleintje zelf een ritme zoeken en kan je daar verder zelf niet zoveel aan doen...

enne, mijn dochter is vandaag 16 weken en is nu pas een beetje van de nachtvoedingen aan het afkomen, ik hoop dat het bij jou sneller gaat, maar je kleintje bepaalt het toch echt zelf (mijn oudste begon met een week of 7 al door te slapen, dus je ziet het ze zijn echt allemaal verschillend)

sterkte en groetjes Yvonne

Bovendien, met een week of 4 heb je volgens mij een afspraak met het cb, dus wacht dat eerst even af wat ze daar zeggen

hey hallo,
was juist vandaag ff op het buro en daar had ze het erover dat ie wel erug goed aankwam..hihi.. en toen bedacht ik me ook dat hij nog 7voedingen krijgt terwijl hij nu over de 4kilo zit en dus 5x150cc zou mogen hebben. Dus thuisgekomen beginnen je je dingen af te vragen. Maar wat je zegt is hij idd  nog wel erg jong om al zon ritme te hebben en het als hij toch elke keer alles opdrinkt zal hij het wel nodig hebben... gek he dat je zo onzeker kan worden van zon bezoekje cb.

Hey...

7 x 100-120cc is toch net zoveel als 5x150cc? Maak je over de hoeveelheid geen zorgen. Volgens mij is het sowieso al een stevige drinker met zijn 4 kilo (of is het een zij, sorry, heb je bericht niet tot deze details gelezen). Onze zoon van 5,5 kg krijgt 780cc verdeeld over vijf voedingen.

Toen onze kleine 4 weken was, kreeg hij nog bv. Ik zat toen op 9 voedingen per dag! Hij leek steeds vaker te willen drinken. Ook ik had in die tijd een afspraak met het cb en die zeiden simpel: wen er maar aan, dat hoort nu eenmal bij het bv geven! Ik was echt pissed! Die stomme arts. Onze wijkverpleegkundige was gelukkig meer meedenkend. Binnen een week zat ik op 6 voedingen per dag. Ook ben ik toen gaan afbouwen naar volledige flesvoeding. En nu zitten we al een week of 4 op 5 flessen per dag. Ik snap dus heel goed dat je onzeker wordt van het CB. Zij hadden na die eerste keer onze zoon ook met spruw laten rondlopen, dus ze hebben bij mij voorgoed af gedaan.

Een kindje regelt inderdaad zich zelf. Op een gegeven moment bleef onze zoon redelijk doorslapen: tot 5 uur, maar dan kom je zowel met 5 als met 6 flessen heel raar uit. We zijn hem toen dezelfde hoeveelheid voeding gaan verdelen over 5 flessen en als hij om 5 uur wakker werd, kreeg hij een speen, dan hield hij  goed vol.  Sinds een week slaapt hij nu door tot 6 uur/half zeven. Geweldig! Overdag krijgt hij dan om de 3-1/2 tot 4 uur een fles. Ook hij heeft dus zichzelf geregeld.

Gr. Tamara

Thanx,
had me idd voorgenomen om me er idd niet zo druk om te maken en dat ik al blij mag zijn dat hij om de 3u komt...
Verder bied ik gewoon rond de 100a120cc aan en als ik het idee heb dat ie meer wil dan geef ik em meer en als ie het dan 4u volhoudt is dat meegenomen.
En tja die nachtvoeding, daar moeten we nog maar even doorheen. Maar als ie uurtje of 5zou halen en het idd op te lossen is met een speen....?!?! Het proberen waard!
Bedankt en knuffel voor jou kleintje!
Saskia (mama van Jelte)

Hey mama Saskia,

Denk dat je je niet hoeft druk te maken... Het duurt nu eenmaal ff voordat je kindje een ritme heeft en wat ik heb ervaren is hoe meer je er mee bezig bent, hoe minder het opschiet(?) Alles moet tegenwoordig volgens schema je ziet het ook met oudere kinderen ze kunnen de ouders nauwelijks meer bijhouden. Hierdoor raken ze weer uit hun doen en dan worden ze weer bestempelt met Hyper/ADHD etc... Laten we de kids de ruimte geven en  ze op hen tempo laten groeien.. Sorry moest dat ff kwijt hahaha

Hoeft geen sorry te zeggen... denk dat je groot gelijk hebt!!!
Nu ik het een beetje los laat, heb ik al meer rust en hou niet steeds de klok in de gaten!
Groetjes!!!

Hoi mama van Nadia en Luca,

Over ADHD e.d. gesproken: juist door ze regelmaat en rust aan te bieden, schijnen minder kinderen daar last van te hebben. Het eerste gesprek met de wijkverpleegkundige kwam hier toevallig op. Rust en regelmaat: je kindje laten slapen in zijn eigen bed, voldoende laten slapen in een rustige omgeving. En een vast patroon volgen (bijv. wakker worden, verschonen, eten, spelen en naar bed). Te veel prikkels is niet goed voor (met name prikkelbare) baby's. Kinderen worden daar onrustig van en nemen die onrust hun hele  leven mee.

Nou zou je kunnen denken dat de wijkverpleegkundige dat zegt omdat zij dat zo promoten. Ik heb meer gesprekken gehad over dit onderwerp. Ook met mensen die niks met mijn kindje of het cb te maken hebben (mijn fysio is bijv. klaar met haar studie psychologie etc.). Velen hebben toch dezelfde mening: rust en regelmaat is goed voor baby's. Tegenwoordig willen ouders kinderen, maar ze hebben geen zin om daar tijd voor in te moeten leveren. O ja, we hebben nog een kind, nou ja, bind die maar op de rug en dan kan het wel mee! Dat is natuurlijk erg zwart-wit gesteld, maar ik vond die opmerking erg leuk. Zo lijkt het vaak te zijn. En door al dat gesjouw worden kinderen onrustig. Maar ik zeg niet dat jij dat zo doet hoor! Maar rust en regelmaat kan heel belangrijk zijn.

Onze zoon is ook gevoelig voor prikkels. En dat is niet aangeleerd, dat is al vanaf hij geboren is. Wij proberen ons zoveel mogelijk aan de rust en regelmaat te houden, maar soms kom je niet onder een verjaardag of dergelijk uit. Wij merken dan ook echt een dag later dat hij te veel indrukken heeft gehad. Dus een drukke dag op de agenda? De dag ervoor en de dag erna houden wij het rustig voor onze uk.

Overigens heeft dit weinig met dit topic te maken. Maar ik wilde het graag even kwijt.

Gr. Tamara
mama van Cas (16-04-2007)

Terug
Bovenaan