een vraag die............

misschien heel erg stom is. en ook dom over kan komen maar toch wil ik het ff vragen. ik weet ook niet wat ik er van verwachten moet.
ik moet eind augustus bevallen van mijn eerste. ( misschien dat jullie het daarom al voelen aan komen )

hoe zit het met de geboorte van de placenta???? ik weet dat het heel stom klinkt maar ik snap dat ff niet.

wie kan mij daar een antwoordt op geven???
alvast bedankt.
knuff jantine ( aug forum zwanger )

Nou, zo'n gekke vraag is dat niet hoor! Je vk of gyn. zal het ook wel vertellen.
Door de placenta krijgt je kind voedingsstoffen aangevoerd, ook voert de placenta de afvalstoffen af en zorgt voor de aanmaak van vruchtwater en hormonen en werkt als een soort filter om om bepaalde afvalstoffen tegen te houden. De placenta heeft ook geen functie meer na de geboorte van het kind en moet dus ook 'geboren' worden.
Dit gebeurt ook nog met een wee, of weeen. Als de placenta na een klein uurtje nog niet vanzelf geboren wordt krijg je een spuit om het op te wekken (heb ik gehad). De vk drukt dan nog ff flink op je buik mee en dan 'floept'ie er uit. De placenta wordt dan meteen onderzocht, ze kunnen namelijk dan direct zien of de baby niks te kort is gekomen, en wat hij eventueel te kort is gekomen. Is dus heel belangrijk die placenta.
De weeen van de placenta kunnen ook nog wel sterk zijn. Bij mij wat minder sterk dan bij de persweeen. Meestal is een placenta er zo uit na één perswee. Maar goed, er zijn uitzonderingen.
Misschien heb ik je zo wat geinformeerd?
Succes!

Hoi Jantine,

Ik ben inmiddels 2x bevallen en ik vond de geboorte van de placenta erg vreemd. Bij onze oudste kwam hij er meteen uit, zonder dat ik hiervoor hoefde te persen. Het was een erg raar gevoel. De placenta is erg slijmerig en "flubberde" zo naar buiten, echt een raar gevoel vond ik. Bij de 2e bleef er een stukje van de placenta zitten, waardoor ik veel bloed verloor en gecuretteerd moest worden.
Dat is ook de reden dat ze de placenta zo goed nakijken, om te zien of hij er volledig uit is gekomen. Bij ons in het ziekenhuis feliciteren ze je pas met de geboorte van je kindje als de placenta er ook volledig uit is. Wel belangrijk dus!

Wil je niet bang maken met dat verhaal van m'n 2e bevalling hoior! Meestal gaat het allemaal goed en wordt de placenta volledig geboren.

Als je nog meer vragen hierover hebt, dan hoor ik het wel. (of op het aug.forum)

Liefs Annemarie

Ze feliciteren je ook pas als de placenta "geboren" is. Althans....dat was bij mijn 1e zo in het ziekenhuis! Ik kreeg trouwens meteen een spuit en met 1x een beetje persen was ie er al uit.
Succes.

ja sorry maar ik schaamde me er een beetje voor dus. om de vraag te stellen. want je hoort er zo veel over dat je het niet meer weet he. maar ja ik ben in iedergeval weer wat gerust gestelder. ( mits de placenta er niet uit wil dan wordt je bang denk ik )

Hoi Jantine,

Nog even een reactie van mij. Maar bang worden moet je zeker niet doen. Bij mij wilde de placenta niet geboren worden ondanks een oxytocineprik en een nog druppelend oxytocine-infuus. De weeen waren helemaal op.  Ik was zo met mijn kindje bezig dat ik de tijd helemaal vergat en ook niet doorhad dat de tijd begon te dringen. Dat kreeg ik pas toen ik meer  water wilde drinken  maar dit niet mocht (ivm met eventuele narcose).

Ik beviel op medische indicatie in het ziekenhuis (gepoept in vruchtwater) en daar hebben ze flink aan de navelstreng getrokken om hem d'r zo uit te krijgen. Dat mag de verloskundige nooit thuis doen in verband met mogelijk optredende bloedingen. Dat is gevaarlijk maar is een complicatie waar je niet bang voor moet worden. Er kunnen wel meer dingen "misgaan" tijdens een bevalling.

Het geboren worden van de placenta is inderdaad een vreemd flubber gevoel. Alsof je een heel groot bloedstolsel verliest. Mocht het niet lukken dan wordt hij er dus onder narcose uitgehaald. Minder leuk natuurlijk, maar wel nodig. Maak je geen zorgen. Het komt allemaal wel  goed. Er gaan zoveel bevallingen gewoon gesmeerd.

Veel succes met de bevalling. Probeer zo weinig mogelijk verwachtingen te hebben dan heb je de meeste kans op een positieve ervaring.

Groetjes,
Ingeborg

Hallo,

Bij mij ging het ook heel makkelijk, ik merkte er niets van, de verloskundige zei me dat ik nogmaals moest persen en toen kwam de placenta eruit. Zonder pijn en moeilijkheden. Maak je geen zorgen, het hoort er allemaal bij.

Terug
Bovenaan