een vraagje

Hallo alle moeders
aller eerst gefeliciteerd met jullie babys.Ik heb eeb lieve zoon van 9 weken ik voed hem zelf maar hij wordt s'nachts 4'5 keer wakker drinkt een paar slokjes en soms ook heel goed en dan gaat die slapen.Bij cb zeiden ze dat hij mischien niet genoeg binnen krijgt ,voor mijn gevoel heb ik genoeg voeding maar heb ik toch met de advies van cb Neutrilon geperobeerd ik geef hem s'middags en s'avonds voor dat hij naar bed gaat wat zou ik volgens jullie doen? graag wat tips en neg een vraagje op de verpakking staat dat babys boven 6 kilo iets van 800cc moeten drinken voor mijn gevoel drinkt hij niet eens de heleft .Hoeveel moet een baby eigenlijk per dag drinken en hoeveel komt een baby per week of per maand aan?Ik maak me enorm zorgen graag heb ik jullie ervaring en tips nodig
Grotjes Susan
 
Hoi Susan

Onbegrijpelijk dat het cb je adviseerde om kunstvoeding erbij te geven. En dat in deze tijd waarin steeds meer nadruk wordt gelegd op de gezondheidswaarde van moedermelk. Jammer hoor, maar goed dat is even mijn mening. Ik zal daarnaast ook proberen antwoorden te geven op je vragen.

Voeden op verzoek kan in de eerste weken inderdaad betekenen dat je er vaak uit moet 's nachts, maar geleidelijk aan moet dat steeds minder worden. Misschien is het iets om hem alleen even te troosten ipv aanleggen. Misschien dat hij dat na een paar keer ook wel goed vind en dan zit je nog maar op 2 keer per nacht ofzo. En ook dat kun je op dezelfde manier aanpakken. Maar elke baby is anders hoor. Mijn dochter sliep pas door (van 12 uur tot 7 uur) toen ze 5,5 maanden oud was, dus vergelijk niet te veel met andere baby's, daar zou je wanhopig van worden. Vooral doorgaan met bv zou ik zeggen, zolang je dat volhoudt natuurlijk. Er aan onderdoor gaan, daar heeft je zoon ook niets aan, dus let goed op jezelf. Neem eventueel contact op met een lactatiedeskundige. Echt geweldige mensen die je ook een stuk zelfvertrouwen meegeven over borstvoeden.

Een baby komt het eerste half jaar aan tussen 90 en 200 gram per week. Maar ook dat is weer standaard. Goede richtlijnen zijn het aantal plasluiers en of je baby lekker in zijn vel zit. Is dat allemaal oke, maak je dan geen zorgen hoor, komt allemaal wel goed.

Hoeveelheid drinken: mijn ervaring is dat babys na een periode van uitsluitend borstvoeding zelf willen bepalen wanneer ze hoeveel drinken. En dan lijkt het inderdaad alsof ze weinig drinken uit de fles, maar vergeet niet dat ze het wel weer inhalen aan de borst. Hier geldt weer dat het aantal plasluiers een goede richtlijn is.

Veel succes met je zoontje en geniet vooral!

Esther
 
Hoi Susan!

Gefeliciteerd met je zoontje! In het begin kan je er af en toe knap onzeker van worden, die borstvoeding :) Maar het is echt normaal hoor, om zo vaak te voeden. Je moet maar zo denken: het betekent niet dat je te weinig voeding hebt, maar het is juist de manier waarop je zoontje ervoor zorgt dát je genoeg voeding hebt! Volledig op verzoek voeden is de beste manier om ervoor te zorgen dat hij precies zo veel binnenkrijgt als hij nodig heeft.

Daarom is het ook geen slim advies van het cb om de borstvoeding af te bouwen (want daar ben je nu mee bezig). Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Geef je 2x per dag een fles bij, dan 'denken' je borsten: geen vraag? Oké, dan ook geen aanbod. Rond die tijden zul je dan ook steeds minder melk krijgen. Je loopt het risico dat je melkproductie niet genoeg meer gestimuleerd wordt en dat je voeding op andere tijden ook zal teruglopen, en voor je het weet moet je helemaal op flesvoeding over.

Wat die nachtvoedingen betreft, het helpt als je probeert er zelf makkelijk mee om te gaan. Dan moet er wel een knop om :) Ik doe geen licht aan, verschoon geen luier en laat mijn dochter (bijna 7 mnd.) na de eerste voeding bij me in bed slapen. Bij de eerste kik leg ik haar aan en tuk weer verder ;-) Vraag me niet hoe vaak ik haar voed 's nachts, want ik heb echt geen idee. Het werkt echt want ik ben 's morgens prima uitgerust.

Leuk om te weten (en misschien een beetje motiverend): nachtvoedingen zijn goed om je menstruatie nog even uit te stellen :) En juist 's nachts groeien de hersenen van je zoontje, en moedermelk bevat precies die stoffen die hij daarvoor nodig heeft!

Twijfel je ondanks het vele voeden of je zoontje genoeg krijgt, kijk dan hier: http://www.vbn.borstvoeding.nl/genoeg.html

Bijvoeden is ook in dat geval niet nodig: je kan je zoontje gewoon wat vaker aanleggen. Geef je hem een fopspeentje? Probeer dat dat eens achterwege te laten, misschien drinkt hij dan overdag wat vaker en komt 's nachts wat minder.

De hoeveelheden die op het blik flesvoeding staan aangegeven, zijn voor een baby die volledige fv krijgt! Als je je zoontje bijna de helft daarvan geeft, zal je borstvoeding heel snel gaan teruglopen.

De normale groei voor borstbaby's is de eerste paar maanden gemiddeld 90-200 gram per week. Na 3-4 maanden zie je vaak dat de groei afvlakt. Dat is normaal en geen reden om bij te voeden of te stoppen met borstvoeding.

Groetjes en voed ze!
Pauline
 
Lieve Esther en Pauline
Hartelijk dank voor jullie lieve reacties jullie hebben mij meer vertrouwen gegeven.Het was echt een steuntje in mijn rug ik ga er voor en inmiddels heh ik gestopt met flesvoeding hij vind gelukkig mama's melk veel lekerder.Ik had gisteren een afspraak met cb en vertelde ik dat ik alleen borstvoeding wil geven.Nu weet ik dat ik niet de enige ben die s'nachts vaak uit haar bed komt.
Groetjes en veel liefs Susan

 
Hoi Susan,

Hier ook nog even een hart onder de riem. Goed dat je de fv weer gestopt bent en op het cb hebt gezegd dat je alleen bv wil geven.

Wat betreft de nachtvoedingen... probeer vooral (zoals Esther al zei) niet teveel te vergelijken. Mijn zoontje sliep met 4 maanden behoorlijke nachten door. Mijn dochter (nu 7 maanden) komt nog 1 tot soms wel 4 keer per nacht. Ik doe het net als Pauline, zodra ze d'r eerste voeding wil, komt ze bij ons in bed, leg ik haar aan en dan slapen we samen verder. Als ze weer honger heeft, draaien we ons gewoon om voor de andere borst. Ik probeer niet naar mijn wekker te kijken en als ik echt een keer wakker ben, geniet ik van het intieme moment dat we samen hebben, terwijl de rest van de wereld ligt te slapen (behalve al die andere nachtvoedende moeders). Ik kom de ene keer uitgeruster uit bed dan de andere keer, maar maak wel gebruik van de mogelijkheid om af en toe eens uit te slapen en als het nodig is eens lekker vroeg naar bed.

Groetjes en voed-ze,

Henrike, mv Justin (2,3 jr) en Anique (7 mnd)
 
Terug
Bovenaan