Een zachte buld op het hoofdje van Sem

Hallo allemaal...

Ik heb gisteren een vraag over borstvoeding op het forum gezet, maar nu heb ik alweer een nieuwe vraag klaar staan. Sem onze zoon van 3 weken, heeft een buld op zijn hoofdje, een beetje aan de zijkant hoog. Het lijkt wel alsof er wat vocht inzit. Hij is met een keizersnede gehaald, en ze hebben wel een soort van vacumpomp gebruikt, zou dit er mee te maken kunnen hebben (dat denk ik zelf namelijk wel)... of zal ik morgen voor de zekerheid de huisarts maar even bellen. Herkent iemand dit?

Liefs José en baby Sem.

Pfffffffffffffffffffffffffffffff wat dom van me... buld is met een T!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hahahaha...

Sorry hoor... echt weer wat voor mij. hihihi

Liefs Jos

Hoi,

Ik herken er wel iets in aangezien onze zoon dit ook had. Een bult iets naast het midden (aan bijna de achterkant) boven op z'n hoofd Maar hij had dat i.t.t. Sem al van 2 dagen na z'n geboorte (overigens via natuurlijke weg zonder hulpmiddelen). In eerste instantie dacht men dat het gewoon een bloeduitstorting was die snel (ongeveer binnen een a twee weken) zou wegtrekken. Na een week of 3 zijn wij even langs de huisarts geweest om het te laten checken omdat de bult toen hard werd (was eerst wat zachter). Doorgestuurd naar de kinderarts en toen bleek het te gaan om een cefaal hematoom. Klinkt ergens dan het is want betekent gewoon een verkalkte bloeduitstorting die ook gewoon vanzelf weggaat, alleen het duurt wat langer (kan zelf tot 2 jaar duren).

Ik zou er wel even naar laten kijken want het is wel belangrijk om zeker te weten dat de bult tussen schedel en hoofdhuid zit (en dus niet in de schedel/op de hersenen drukt).

Groet, Juul

Hoi José,

Ik ben vorige week ook effe met onze kleine Mathias naar de kraamafdeling geweest, aangezien ik me zorgen maakte over het vreemde bultje op zijn hooffie.  
Aangezien onze zoon wel met  behulp van de vacuumpomp ter wereld is gekomen dacht ik dat dat dáár  door kwam. Ik dacht altijd dat zoiets  met een paar dagen verdwenen was. Maar volgens de verloskundige komt deze bult niet van de vacuum, maar hij heeft eigenlijk zijn hoofd 'gestoten' tijdens de bevallling en het  is dus eigenlijk niet meer dan een bloeduitstorting. Kan volgens haar een week of 4 duren. Ze vertelde ook nog dat er zelfs baby's zijn die op beide kanten van het hoofdje  zo'n bult hebben.
Maar... in ieder geval, niets om me zorgen om te maken.

Liefs, Annette

Hoi,

Ik wil graag even reageren op je vraag.
Mijn zoontje van nu 2,5 jaar oud had ook zo'n bult op zijn hoofd bij de geboorte en toen zeiden ze dat het allemaal weg zou trekken. Hij heeft hem alleen nog steeds, hij zit wel aan de buitenkant van de schedel. Het is in de loop der tijd steeds harder geworden en is nu alleen nog door een kosmetische ingreep te verwijderen, afschrappen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit door het breken van de vliezen door de stagiaire vk is veroorzaakt met haar stokje, maar de vk zei dat het ten gevolge van de snelle geboorte was.
Ik schrijf dit niet om  je ongerust te maken over het bultje hoor het is maar heel zelden dat een cevaal hematoom niet meer wegtrekt maar bij mijn zoontje  zit hij er dus nog steeds. Ik wil je alleen waarschuwen dat kindjes met een dergelijk bultje sneller een voorkeurshouding aannemen en dus meer kans lopen op een afgeplat hoofd. Dit is bij mijn zoontje ook gebeurd. Je moet trouwens voelen om het te  merken hoor maar hij is lange tijd bijna kaal geweest als baby en toen stond het niet zo mooi. Let er dus op en wijs  het consultatiebureau erop als het hoofdje niet mooi rond blijft. Bij mij hadden ze veel sneller moeten ingrijpen. Uiteindelijk heeft hij er  fysio voor gekregen om de andere kant te stimuleren.  Maar dus wel op eigen aandringen, anders hadden we zo'n helmpje moeten laten aanmeten.

Mijn dochter Floor 11-12-07 heeft trouwens een keurig rond bolletje en ik zal ervoor waken dat dit zo blijft haha.

Succes met Sem

Groetjes,

Bons  

Hallo Allemaal, Ik ben geen ouder, maar heb zelf precies zo'n bultje. Ik ben hiermee geboren en als ik mijn ouders vraag naar de oorzaak vertellen ze beide een ander verhaal. Inmiddels ben ik 21 jaar en is het bultje nogsteeds kaal. Daarom ben ik zelf op onderzoek gegaan.
Wellicht brengt dit geen verheldering over de oorzaak, maar wel over hoe je kind hiermee opgroeit als je het laat zitten. Als vrouw vind ik het geen ramp aangezien ik het met mijn lange lokken kan verbergen. Wel ben ik er erg onzeker over. Als een leuke jongen door mijn haar gaat met zijn hand trek ik hem het liefste meteen weg in de angst dat hij het ontdekt. Het hoort niet en doordat ik zelf niet kan uitleggen wat het is voelt het als een soort mismaakt onderdeel aan mijn lichaam. Ook kan ik niet vertellen of het erfelijk is. Dat ervaar ik als naar.

Maar los hiervan is het geen ramp. Als ik zelf een jongen was geweest had ik wel alles eraan gedaan om het weg te halen of haar te laten implanteren aangezien je als jongen toch vaak met kort haar loopt. Verder zou ik me geen zorgen maken. Ik leef ermee en het belemmert mij niet dagelijks. Hoop dat jullie hier iets aan hebben. 

Terug
Bovenaan