Eenmanszaak en kinderen

Hallo,

Ik zou graag jullie mening willen weten. Mijn vriend en ik zouden heel graag aan kinderen willen beginnen. Alleen is er 1 "probleem" ik heb sinds augustus een eenmanszaak. Ik werk hier 6 dagen in de week en heb geen vervanging. Waar ik dus mee zit is dat ik bang ben als ik met zwangerschapsverlof ga mijn klanten niet meer terug komen. Wat is wijsheid, wachten met een zwangerschap tot ik iemand in dienst heb? Het kan natuurlijk zijn dat je tot 2 weken voor de uitgerekende datum kan werken maar het kan ook zijn dat je 4 maanden voor datum al plat moet gaan liggen. Ik heb een staand beroep.

Alvast bedankt voor jullie tips.

Groetjes

Tja, dat is een dilemma. Ik kan je geen oplossing bieden. Je zou kunnen zoeken naar een vervanger, die bijv alleen komt als jij ziek/zwangerschapsverlof hebt. Ik weet uit ervaring dat je nooit weet hoe je zw.schap zal verlopen en dat je inerdaad in het ergste geval een poos uit de roulatie bent. Maar als je heel graag een baby wil zou ik er wel voor gaan, dat is je toekomst, nu je leeftijd het nog toestaat. Veel succes met je keuze!

Hee hee,

Ik heb ook een eenmanszaak nu dik 4 jaar en kan inmiddels wel op zoek naar een zaterdaghulp maar ook nog geen personeel aannemen .
Ik heb ook die keuze gemaakt wat wil ik ..........mijn conclusie, ik wil heel graag kinderen altijd al gewild en ook die eigen zaak wilde ik altijd al en ja je leef maar een keer dus als je dat wil moet je dat gewoon doen !
Natuurlijk is het voor ons ondernemers een stuk ingewikkelder en niet zo makkelijk als dat je in loondienst bent maar ja daar hebben we dan ook voor gekozen .

Ik ben 28 jaar en nu 9 maanden bezig om zwanger te worden maar als ik eenmaal zwanger ben ga ik een oplossing zoeken hoe ik het ga doen met de winkel nu kun je dat toch niet want je moet eerst maar eens zwanger raken toch? ...... En natuurlijk kun je pech hebben met je zwangerschap maar ja ook dat kun je op dat moment pas oplossen !
Je kunt overigens wel een aov verzekering afsluiten daar valt zwangerschapsverlof ook onder dus heb je in ieder geval je eigen salaris al en ook is er een regeling/uitkering voor vrouwelijke ondernemers die moeder worden , ik zou dat voor jezelf eerst even uitzoeken want een aov dekt een zwangerschap pas na twee jaar (dit omdat anders iedereen speciaal voor een zwangerschap zon verzekering afsluit ).

Klanten loop je altijd wel mis als je met vakantie bent ook en natuurlijk de een heeft er wat meer begrip voor als de ander maar ja je hebt ook nog een leven naast je zaak , en buiten dat denk ik wanneer je weer open gaat met een knalactie of aanbieding lopen ze zo weer je deur plat .

Ik zou zeggen als je er klaar voor bent ga ervoor ik doe het ook en als eenmaal het moment daar is vind je wel een oplossing hoe je het allemaal moet regelen !

Heel veel succes met het maken van je keuze maar denk eraan je hoeft niet alles te laten omdat je eigen zaak hebt we moeten al zoveel laten toch??

xx Tamara

Hoi Tamara,

Bedankt voor je reactie! Het is echt lastig mijn vriend wilt namelijk nog liever dan ik en hij begrijpt moeilijk dat het met een zaak heel lastig kan gaan worden. Ook omdat ik nog geen jaar open ben. Het beste zou zijn als ik in juli uitgeteld zou zijn dan kan ik dit met mijn vakantie combineren maar we hebben het niet voor het zeggen! Het mooiste zou zijn om een vervanging te regelen die inderdaad alleen de tijd dat ik met verlof ben zou kunnen werken. Alleen probeer zo iemand is te vinden? Een aov is dus nog niks voor mij als je dit pas na 2 jaar af kan sluiten. En iemand aannemen voor die tijd fulltime is ook weer een grote uitgave.

Zoals je zegt je leeft maar 1 keer en moet doen wat je wilt heb je groot gelijk in. Aan de ene kant denk ik van ja we moeten de stap gewoon nemen en aan de andere kant ben ik weer bang. Moeilijk he?

xxx

Hee

Je kan die aov wel afsluiten en je bent gewoon zon beetje overal voor gedekt alleen zwangerschap pas na twee jaar .

En ja ik dacht ook in de vakantie periode ong te bevallen daarom was ik in juni vorig jaar gestopt met de pil maar ja je hebt het niet voor het zeggen je kunt zoiets absoluut niet plannen ben nu inmiddels al 9 maanden verder en nog niets .

Je hoeft echt niet bang te zijn en ik denk dat als je dat bent je nog even moet wachten tot je 100% zeker bent dat je dit wil en ook met je zaak .
Daarom sluit die aov af en als je twee jaar verder bent is alles gedekt dan kun je misschien iemand fulltime in de zaak zetten die je betaald met dat geld van de verzekering en omdat de zaak door draait heb jij ook je salaris snap je ?

Ik zou zeggen ga het allemaal even uitzoeken en bel even met je verzekering denk er goed over na want ja is gewoon moeilijk en als je overal zeker van bent ga er dan voor .
Hou er overigens ook rekening mee dat als h et kindje er eenmaal is je misschien wel paar dagen kinderdagopvang moet betalen en dat is geen kleinigheidje dat is werkelijk een groot bedrag wat je dan ook maandelijks moet kunnen ophoesten of je moet een hele lieve moeder an schoonmoeder hebben natuurlijk !

Ik heb er trouwens ook een jaar over gedaan tot ik het zeker wist en voor mijn gevoel ook kon met mijn winkel .

xx

Ik kan er niks over zeggen eigenlijk. Dit is een van de redenen dat ik de zaak van mijn bazin niet heb overgenomen. Omdat ik graag kinderen wil. Maar er zijn genoeg mensen die ouderschap en onderneming heel goed kunnen combineren hoor. Maar als ik kijk naar mijn bazin: die heeft alles gelaten voor de zaak... nauwelijks vrienden, geen partner en geen kinderen, en ze is volgens mij hartstikke ongelukkig. Dus als ik jou was zou ik voor de kinderen gaan (desnoods wacht je nog twee jaar, dan heb je ook je boel een beetje op orde). En weetje, komt tijd komt raad, er is altijd wel een mouw aan te passen. Succes!

Ha,

Bij ons is het anders wij hebben een vof, doen het samen en hebben 2 jongens.
Maar is het niet zo dat je sowieso tijdens zwangerschap ook als zelfstandige zwangerschaps verlof uitbetaald kan krijgen zodat je personeel (tijdelijk) in dienst kan nemen?
Het wordt de ZeZ regeling genoemd (even googlen)
Na de geboorte moet je wel kov regelen maar waarschijnlijk krijg je de eerste jaren maximale kinderopvangtoeslag terug (bij ons wel) waardoor die kosten ook erg laag zijn.

Succes

Ik heb inderdaad van de ZeZ regeling gehoord. Je krijgt een uitkering als minimum loon. Dat zou waarschijnlijk genoeg zijn om een vervanging te betalen. En inderdaad kinderopvangtoeslag is ook best veel wat je terug krijgt.

Het enige wat mij tegen houd is dat ik nog geen jaar open ben misschien is dat iets te vlug. Maar mijn gevoel zegt dat het meer dan welkom is.

Javo hoeveel uur breng je jou kinderen naar een kinderdagopvang?

Terug
Bovenaan