Eenzaam en best angstig

Hallo iedereen,
Een tijdje terug had ik mijn eerste post gedaan ivm interpretatie zwangerschapstest. Intussen naar huisarts geweest (rond 5de week) en bloedtest ook positief en hcg viel mooi binnen interval.

7 januari ga ik naar gynaecoloog. Ik ben heel onzeker. Ik voel mij niet anders en dat maakt me bang. Ik ben nu 7 weken. Ik heb 2 dagen zeurende hoofdpijn gehad en ben 2 keer misselijk geweest na vettig eten. Echter allemaal dingen die niet ongewoon zijn. Volgende zaken verontrusten mij ook:
- standaard opgefokt voor kleine dingen, hoge bloeddruk daardoor denk ik
- best wel wat overgewicht

Ik schrijf het van me neer, want hoewel ik een kindje krijg met de liefde van mijn leven, ben ik op vriendschapsgebied best eenzaam. Ik heb een groot deel van mijn leven meer gewerkt dan de gemiddelde persoon, bijv ook tijdens studententijd (in België werken ze niet met studentenleningen dus helemaal niet de norm) en was ook niet altijd het makkelijkst individu. Die twee dingen maken dat ik weinig tot geen echte vrienden heb. Nieuwe mensen leren kennen is ook echt moeilijk en vaak ‘zielig’ op mijn leeftijd (32).

Ik wou dit forum daarom gebruiken om mijn gevoelens neer te schrijven en mijn bekommernissen, want hoe gaan jullie om met onzekerheden tot eerste bezoek gynaecoloog? Het verslindt me om nu geen zekerheid te hebben. Ik lees zoveel horrorverhalen en zeker met mijn zenuwachtigheid en overgewicht, heb ik stress en denk ik negatief om mij te wapenen tegen slecht nieuws.

Op de datum dat ik naar gynaecoloog ga zal ik 9w+3d ongeveer zijn (geteld vanaf eerste dag van laatste menstruatie). Ga ik dan al zeker weten dat mijn kleintje goed aan het groeien is? Dat er bijv een hartslag is, of is dit te vroeg?

Laatst bewerkt:
Het komt goed! Echt waar.
Op die datum kan ze zeker al zien of het hartje klopt, heel goed zelfs.

Ik had ook mega weinig symptomen en maakte me daardoor voor die eerste echo ook heel druk maar het wordt iedere keer net een beetje makkelijker om te vertrouwen dat het goed is. (Ben nu 14 weken en 3 dagen zwanger.) Dat opgefokte had ik ook, maar dat is ook omdat je hart anders gaat kloppen omdat je er een hoop bloed bij krijgt.

Rottig te horen dat je het niet kan delen zoals je zou willen. Blijf vooral plekken zoals deze vinden daarvoor én kijk of je leuke initiatieven in je buurt kunt vinden voor (aanstaande) mama's misschien? Dat contact maken vroeger lastig voor je was hoeft je nu niet op dezelfde manier te beperken! Vertrouw op wie je nu bent en geef jezelf een eerlijke kans om mensen te ontmoeten die jij leuk vindt.

Heel veel liefs en veel plezier bij de gynaecoloog!

Superfijn dat je er zo weinig last van hebt!
Toch zou die onzekerheid zelf ook een symptoom kunnen zijn. (Hormonen)
Het standaard opgefokt zijn ook.

Geen twee zwangerschappen zijn hetzelfde. Niet iedereen wordt misselijk. En ochtendmisselijkheid is lang niet altijd 's ochtends.

Ja met 9+3 behoort er een hartslag waar te nemen te zijn.
En na een bepaald aantal weken kan aan de hand van de echo bepaald worden hoelang je ongeveer zwanger bent. In Nederland wordt dan een zwangerschapsverklaring afgegeven voor je werkgever.

Ouders van nu heeft ook een zwangerschapskalender, waarin je per week informatie krijgt over je zwangerschap. Zodat je een beeld krijgt over wat er in je lichaam gebeurt:
Bron: Ouders van Nu https://share.google/0bk8u8G71Jt80trg5

Ik heb me wat verkeerd uitgedrukt mbt het opfokken, ik ben van nature zo en dat maakt me bang. Het is al afgenomen tov vroeger, maar ik ben heel nerveus t.a.v. wat anderen van mij denken bijv, mijn toekomst etc. Van nature maak ik mij dus zorgen over véél en dat lijkt mij niet zo goed voor de baby… het is echter moeilijk uit te zetten

Bedankt voor jullie lieve reacties alvast

Nieuwe mensen leren kennen is absoluut niet zielig, op welke leeftijd dan ook. Mensen die vol in het leven staan leren dagelijks nieuwe mensen kennen. Denk niet dat die zich zielig voelen. Die kennen niet anders.

Mensen leren kennen in een gelijke levensfase, kan bijvoorbeeld straks op de zwangerschapsyoga.

Nodig eventueel je buren een keer uit voor de koffie, om die ook eens te leren kennen.

Bij het wandelen met de kinderwagen had ik opeens gesprekken met mensen die anders niet eens groeten. (Hetzelfde rondje liep ik tijdens het thuiswerken in coronatijd, echt een groot verschil.)

Hoi,

Ik begrijp je onzekerheid. Ik denk dat de symptomen nog wel gaan komen. Hoofdpijn heb ik in de eerste trimester ook gehad. Misschien kwam dat ook omdat ik een hoge bloeddruk had en weinig dronk omdat ik steeds een vol gevoel had. Gelukkig in de tweede trimester allebei over.

Ik ben nu bijna 20 weken. En zwanger van de 2de. Ook ik heb bij de eerste heel erg onzeker gevoeld. Ik zag tegen de bevalling op, maar ook daarna wordt ik wel een goede moeder en ja dat denk ik soms nog. Maar dan komt mijn zoontje van 2 mij een knuffel geven of lekker bij mij zitten en zijn de gedachte meteen weer weg.

Ik heb voor de sociale contacten en informatie over zwangerschap en bevalling etc. opgegeven bij een zwangerschapsgroep. Dan kom je met andere moeders bij elkaar om je vragen neer te leggen bij andere moeders maar ook de verloskundige. Ook nadat mijn zoontje geboren was ga ik 1x in de week naar de ontmoetingsochtend. Ook met moeders/vaders. Kun je ook vragen stellen en de kinderen samen spelen.

Tijdens de zwangerschap heb ik ook hulp gehad voor mijn onzekerheden. Dit was altijd op een afdeling in het ziekenhuis. Dit en het bovenstaande kun je vragen aan je verloskundige. Daarna heb ik nog hulp gehad van een vrijwilligerster. Ook een moeder maar dan met grotere kinderen en graag andere moeders helpt met de pasgeborene. Ook dit kun je vragen bij je verloskundige.

Wat betreft je overgewicht...dat heb ik ook! In de eerste zwangerschap niemand gehad die daar commentaar over had. Maar de laatste keer wel. De gynaecoloog bleef de hele tijd hameren op dat ik zwaar ben en daardoor lastig is voor de echo bla bla bla. Nou de baby is vanaf het begin goed te zien! Ik ben toen goed boos geworden! Ik heb gezegd dat ik daar bij de eerste ook geen last van had, ik van een gezonde zoon ben bevallen en een bevalling waar elke moeder voor zou willen tekenen. Iedereen zei ook dat het zo vlot ging. Hoeveel vrouwen met een gezond bmi een moeilijke zwangerschap hebben en bevalling (?). Hij was er even stil van en op de laatste vraag was hij een beetje aan het stotteren. Daarnaast was mijn moeder mee( die overigens geen overgewicht heeft) en mij bij stond ze zei ook tegen hem NU WETEN WE HET WEL!!! Haha

Dus mocht daar commentaar op komen niet naar luisteren of je mond open doen want dat is zeker niet de reden dat iemand niet zwanger zou kunnen worden of dingen mis gaan!!!!

Ik was bij de eerste zwangerschap wel 30 kilo aangekomen. Daarvan ben ik 10 kilo weer kwijtgeraakt. Ik ben na de bevalling begonnen met sporten dat doe ik nog steeds, verder let ik op wat ik eet. Ook de cravings valt nog mee eigenlijk.

1. Wat gebeurt er rond 7–9 weken zwangerschap?

❤️ Baby-ontwikkeling en echo-verwachtingen​

• Vanaf ongeveer 7 weken zwangerschap kun je op een echo doorgaans al het embryo en het hartje zien, vooral met een transvaginale echo. Dat hartje klopt vaak tussen ~100–180 slagen per minuut. WIJ.nl+1
  • Soms is het nog iets te vroeg om alles duidelijk te zien — bijvoorbeeld als de echo verkeerd getimed is of als de ontwikkeling kleiner lijkt dan berekend. In dat geval vraagt de arts vaak een herhalingsecho 1–2 weken later. Healthline
  • Je afspraak op ±9w3d met de gynaecoloog is een uitstekende timing; rond deze periode wordt in veel gevallen de hartslag duidelijker zichtbaar en is het makkelijker om groei en anatomie te beoordelen. The Bump

Kortom: het is hoogst waarschijnlijk dat de gynaecoloog rond je 9+ weken echo kan zien of er een hartslag is en of de groei past bij de leeftijd — maar er blijft soms ruimte voor vervolgcontroles als het beeld nog niet voldoende duidelijk is. WIJ.nl+1

2. Zwangerschapssymptomen en wat “normaal” is

Het eerste trimester verschilt enorm per persoon. Veel voorkomende dingen zijn:

Normale of veelvoorkomende symptomen:

• Misselijkheid, maar niet iedereen heeft dat.
  • Hoofdpijn door hormonen, stress of spanning.
  • Verhoogde emotionele stress door hormonen.
  • Weinig verandering voelen in je lijf — dat komt vaak pas later. WIJ.nl

Feit is dat je zwangerschap goed kan verlopen ook als je weinig voelt. Sommige vrouwen hebben weinig symptomen maar wel een gezonde evolutie.

3. Onzekerheid en negatieve gedachten

Je beschrijft dat je veel leest en dat je daardoor bang wordt. Dat is heel logisch, maar ook belangrijk om te weten:

HashLucky is een online gamingplatform dat zich richt op digitaal entertainment met een breed aanbod aan interactieve spellen en een moderne, gebruiksvriendelijke opzet. De website https://hashlucky-game.nl/ biedt informatie over spelmogelijkheden, bonussen en loyaliteitsvoordelen, waarbij eenvoud en toegankelijkheid centraal staan voor zowel desktop- als mobiele gebruikers. Met aandacht voor verschillende betaalopties en duidelijke uitleg over het platform, positioneert HashLucky zich als een plek waar ontspanning en online spelbeleving samenkomen, mits altijd met een bewuste en verantwoorde benadering van online entertainment.

• Online horrorverhalen en forums geven vaak een vertekend beeld, omdat mensen vooral posten als er iets misgaat — niet als alles goed gaat.
  • Het ontbreken van symptomen is geen betrouwbare voorspeller van een probleem. Veel vrouwen voelen nog weinig tot niets rond 7–8 weken, maar hebben wel een gezonde zwangerschap. WIJ.nl

Het wachten op zekerheden is zwaar — scanxiety (angst voor echo’s) is een veel voorkomend gevoel onder zwangeren. Je bent niet alleen in deze ervaring.

4. Overweeg wat écht medisch belangrijk is

Wat wél medische aandacht verdient:

✅ Zware bloedingen of krampen
✅ Duidelijke pijn, koorts
✅ Plotselinge afname in zwangerschapssymptomen

Stress op zich veroorzaakt géén miskraam — dat is een mythe. Miskramen ontstaan meestal door vroege chromosomale problemen, niet door emoties of stress. Radboudumc

5. Jouw volgende echo & wat je ervan kunt verwachten

Rond 9+3 weken bij de gynaecoloog:

✔ Je kunt vrijwel altijd zien of de zwangerschap zich in de uterus bevindt.
✔ Meestal kun je het hartje zien en/of horen.
✔ Groei wordt gemeten en vergeleken met wat verwacht wordt voor jouw zwangerschapsduur. WIJ.nl

Als de echo nog niet alles toont, kan de arts je vragen om binnen een week terug te komen voor herhaling — dat gebeurt vaker dan je zou denken in dit vroege stadium. Healthline

6. Tip: zorg ook voor jezelf

Probeer ook aandacht te hebben voor je zekerheden, niet alleen voor de onzekerheden:

• Je huisarts heeft al een positieve bloedtest gezien en hCG gemeten binnen de normale range.
  • Je bent onder medische begeleiding.
  • Je krijgt over een paar dagen meer informatie bij de gynaecoloog.

Als de angst je zwaar belast, kan het helpen om dit met iemand te bespreken (partner, psycholoog of verloskundige), ook gewoon als emotionele steun.

Kort maar geruststellend samengevat

✔ Het is heel normaal om je onzeker te voelen rond 7 weken zwangerschap.
✔ Je lichaam niet anders voelen betekent niet dat er iets mis is.
✔ Bij je bezoek rond 9+ weken is de kans groot dat de echo laat zien dat alles gezond groeit en een hartslag heeft, maar soms is nog vervolgcontrole nodig.
✔ Stress veroorzaakt geen miskraam — het is iets wat veel vrouwen meemaken. Radboudumc

Terug
Bovenaan