Eerst dag en nacht zindelijk, nu weer niet

Hallo allemaal. Wie heeft voor mij tips: Mijn zoontje van 3 en een half jaar is sinds vlak na zijn verjaardag zindelijk, plas en poep, dag en nacht. Maar.... sinds zo'n 2 maanden gaat hij niet meer op tijd naar de wc met als gevolg: natte broeken. Het varieert van "net te laat, een paar druppels in de broek" tot "en toen was zijn broek helemaal vol". Ik heb geprobeerd met straffen (geen snoep of ander lekkers, in de natte broek blijven lopen en niet mogen gaan zitten omdat dan alles nat wordt, strafplek, enz.) en met belonen (stickers, cadeau beloven, nieuw ondergoed beloven enz.). Maar helemaal niets helpt! Ik ben teruggegaan naar op vaste tijden op de wc zetten, maar ook dat helpt niet. Hij houdt het gewoon op en een half uur na het toilet bezoek gaat ie te laat nog eens naar de wc... Er zit gewoon constant urine in zijn broek en je ruikt hem al van verre aankomen. Hem een baby noemen, of zeggen dat ie niet fris ruikt interesseert hem ook helemaal niet (tja, dit waren de laatste wanhoopskreten, als niets lukt, dan maar dat, ook al  is kleineren niet bepaald gewenst). Mijn oudste twee kinderen hebben dit nooit gehad (zijn inmiddels 7 jaar), dus dit heb ik nog niet eerder aan de hand gehad.
Wat moet ik nu nog doen? Over een half jaar gaat hij naar de basisschool, maar moet ik hem dan al in zijn broek plassend laten gaan? Hij ziet er erg naar uit om naar de basisschool te gaan. Liever gisteren dan vandaag. Ik heb dan ook geprobeerd duidelijk te maken dat hij toch echt droog moet zijn als hij naar groep 1 gaat, omdat de juffen wel meer te doen hebben dan zijn natte broeken te verschonen. Overigens, hij heeft een vreselijk grote garderobe wat betreft broeken en onderbroeken, ALs hij droog zou zijn zou hij twee weken lang schonen kleren aankunnen zonder dat ik zou moeten wassen (eh, krijgertjes onder andere...), maar zoals het nu gaat moet ik net halverwege de week zijn spullen wassen anders zit ie zonder broeken en/of onderbroeken.
Ik ben wanhopig! Wie heeft de gouden tip????
 
Hoi Janne,
helaas geen gouden tip. Onze Lotte van 3 heeft ook regelmatig ongelukjes. Ze heeft een jonger zusje gekregen in Juli toen ze net een beetje zindelijk was en het blijft aanklooien en soms een tijd goed en dan weer niet.
In ons geval helpt het helemaal niks om er ook maar wat aandacht aan te geven want dat buit ze meteen uit door juist dan,aandacht te gaan vragen (en dat is behoorlijk iritant!)
We hebben besloten dat de weg terug naar de luier geen optie is en verschonen haar  vaak en zetten haar zelf elke zoveel tijd op de WC of potje. Verder proberen we het geen aandacht te geven en ook geen verwachtingen te scheppen over wanneer wij haar zindelijk willen want ze is momenteel zo dwars dat ze dat meteen aangrijpt om meer aandacht te ijsen. Bij de kinderopvang gaat het dus wel goed, omdat er daar meer ritme is dan hier. Nu zijn we net terug van vakantie en is het weer helemaal mis.
Regelmaat is volgens mij heel belangrijk, en verwachtingen en druk werken volgens mij averechts.
groetjes, Geesje
 
Hoi Geesje,
Bedankt voor je reactie! Justin was dag en nacht droog en er is geen enkele aanleiding geweest om dit niet meer te zijn (geen veranderingen in de gezinssituatie e.d.). Opeens was het over. Echt ongelukjes zijn het niet, meer niet naar de wc willen gaan, althans, pas als het al een beetje te laat is. Overdag krijgt hij inderdaad geen luier meer, daar begin ik niet aan, maar 's nachts toch maar wel weer, anders kan ik iedere dag zijn volledige beddegoed wassen. Verder schenken we er inderdaad maar niet al te veel aandacht meer aan.
Hoewel, een tip van iemand was om ipv een sticker systeem (hele dag droog is sticker) een andere lijst bij te houden: bij ieder wc bezoek: zonnetje bij droge broek, wolkje met enkele druppels bij een paar druppels plas in de broek en wolkje met regenbui bij kletsnatte broek. Bij meer als drie zonnetjes op de dag, een smiley-sticker en bij 7 stickers, dan een cadeautje/kleinigheidje. Ik heb Justin zelf laten helpen vanmiddag om zonnetjes te knippen (oke, het werd verknippen, want hij kan nog niet op de lijntjes knippen, maar het was spannend). Alleen dat al resulteerde in de eerste droge broek sinds tijden... VAnavond was ie overigens weer nat, maar toch... Morgen gaat we voor het echie beginnen. Verder laat ik hem nu zelf voor verschoning zorgen, zonder er veel woorden aan vuil te maken. Nat? Dan haal je zelf maar een schone broek, en blijf je in een natte broek lopen, dan mag je niet op de bank of eetkamerstoelen zitten (stoffen bekleding).
Overigens herkennen wij dat vreselijke dwarse wel: ik ben drie en ik doe het lekker nie... (het vervolg op: ik ben twee, dus ik zeg nee). Onze oudste twee hebben dat nooit zo heftig gehad en onze jongste hoop ik dat ie de oudste twee achterna gaat...
Maar goed. Jij ook heel veel succes met Lotte. Hopelijk kunnen ze allebei straks droog naar de basisschool...!
Groetjes, Janne
 
Hoi Janne,

Werkt het systeem van het zonnetje/regen plakken?
Bij ons is het op dit moment dweilen met de kraan open, en ik heb heel erg het idee dat het wel echt puberen is, en dat Lotte zich ook met de baby vergelijkt. Ze wil erg graag een luier net als de baby.

Nu gaan wij vanaf komende week ook maar stickertjes plakken, Lotte is erg dol op stickers en we hopen dat dit dan toch de oplossing is.
Eigenlijk stuit het me tegen de borst omdat het een beetje richting chantage gaat, maar goed, het lijkt een beproefde methode gezien het feit dat ik er zovaak goede verhalen van hoor.

Ben benieuwd hoe het nu gaat...

groetjes, Geesje
 
Terug
Bovenaan