Eerste 2 weken zwangerschap 4kilo aankomen

<p>Is het mogelijk om in de eerste 2 weken al 3/4 kilo aan te komen?</p><p>ik weet niet zeker of ik wel zwanger ben maar ben sinds 18 januari al 3,5/4 kilo aangekomen.</p><p>ik moet wel ongesteld worden deze week.</p><p>vind het een beetje bijzonder aangezien ik nooit aankom. <br /><br /></p><p>de 18de heb ik mij savonds gewogen en toen woog ik 60,8</p><p>vanochtend 64,3 beide de zelfde kleding aangehad.</p><p>heb niks bijzonders gegeten of anders</p>

Het kan zijn dat je veel vocht bent gaan vasthouden, en je stofwisseling kan onder invloed van hormonen ook efficiënter worden. In die eerste paar weken gaat je lijf al heel hard aan de slag om extra bloed aan te maken om je kleintje straks te voorzien van voedingsstoffen, en er wordt ook het nodige aan vruchtwater aangemaakt. Niet genoeg om meteen 3-4 kilo te verklaren, maar misschien kan het wel verklaren dat je lijf ineens wat anders reageert op hoe je normaal eet omdat het gewoon al keihard aan het werk is. Oja, en op verschillende tijdstippen op een dag wegen is ook niet per se handig, je lichaamsgewicht kan wel zo'n anderhalve kilo schommelen op een dag, ook weer grotendeels door de vochtbalans in je lijf, maar net gegeten hebben of naar het toilet gegaan zijn maakt natuurlijk ook uit. ;) Dus om goed bij te houden hoe je gewicht verandert, is het handig om het op een vast moment te doen.

Oeps, ik meende te lezen dat je al wist dat je zwanger was, foutje van mijn kant. 

Ja natuurlijk is het mogelijk dat je in 2 weken tijd 4 kilo aankomt, maar wenselijk is het zeker niet. Als die trend zich dan de rest van je zwangerschap door zou zetten zou je véél te véél aankomen. 

Een volledige zwangerschap laat je zo'n 12,5 kilo aankomen, alles wat er bij komt is extra vet. Gemiddeld komen vrouwen in het eerste trimester slechts 2 kilo aan. 

Even een test halen dus, en mocht je inderdaad zwanger zijn even goed je gewicht in de gaten houden en overleggen met de verloskundige. Te veel aankomen is niet goed voor de kleine.

Terug
Bovenaan