Eerste afspraak echo

Hoi allemaal !
Na het lange spannende wachten is het dan morgen zover, mijn eerste echo (ik zit nu ergens tussen de 10e en 11e week). Ik kijk er erg naar uit, ben ook erg nieuwsgierig. Naar de VK zijn we al geweest, voor een kennismakingsgesprek, waarbij mijn bloeddruk werd opgemeten, een aantal vragen gesteld (m.b.t. evt. erfelijke ziekten, mijn huidige gezondheid, etc.) Ik heb van haar een formulier meegekregen om bloed te laten prikken en het echo-formulier. Dit alles ga ik dus morgen doen.
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van anderen hoe zo'n eerste echo in z'n werk ging. Ik heb zelf al eens echo's laten maken voor mijn darmen, de afgelopen jaren, dus hoe ze een echo maken, weet ik. Maar gaat die echoscopiste nog van alles vragen, kan ik haar e.e.a. vragen? Hoelang duurt zo'n afspraak? Krijg je veel informatie mee? Kijkt ze alleen of het hartje klopt, of bekijken ze meerdere zaken? Gebruiken ze ook een doptone om het hartje daadwerkelijk te horen?
Wat een vragen allemaal, maar ben zomaar benieuwd naar jullie ervaringen, en dan ervan uitgaande dat alles er gewoon goed uitziet natuurlijk.
 
Voor mij was het een teleurstelling, het duurde alles bij elkaar hooguit drie minuten en eer het een beetje begon door te dringen dat wat ik daar op dat schermpje zag wriemelen daadwerkelijk in mijn eigen buik zat, liep ik alweer twintig minuten buiten. Het was nogal lopendeband-achtig. Gelukkig heb ik wel 4 mooie foto's meegekregen om thuis te bekijken. Misschien ligt het eraan waar je heen moet, ik moest naar het AMC en kan me voorstellen dat ze het daar druk hebben. Eind deze week ga ik lekker een pretecho laten maken, daar hebben ze gelukkig wel alle tijd.
Oja, en ze keek bij mij naar het hartje, de hersenen en de ruggegraat, de buikholte, de handjes en voetjes, het vruchtwater en de ligging van de placenta. En natuurlijk mat ze hem/haar even op, want daar ging het om (termijnecho).
 
Hoi, het gaat inderdaad heel snel, maar zal ook wel per ziekenhuis verschillen. Ze kijken of alle organen zich goed ontwikkelen, lengte etc. En je hoort ook het hartje. Ik geloof niet dat ze daar bij mij een aparte doptone voor gebruikte. Ze drukte gewoon op een of andere knop. Ze liet wel even gauw zien dat het knipperlichtje op het scherm het hartje was. En met 5 minuten stond ik weer buiten. Maar goed, alles was in orde en daar ging het om...
Ik hoef zelf geen pretecho, maar als je alles uitgebreid wilt zien en uitgelegd krijgen, kun je dat natuurlijk altijd doen. Succes!
 
Als het een 'termijnecho' is, zal het hoogstwaarschijnlijk een korte aangelegenheid worden. Bij ons duurde die ook slechts 5 minuten ofzo. Het vruchtje (wij waren er met 8 weken) werd opgemeten om de uitgerekende datum te bepalen en we konden het hartje zien kloppen. We kregen ook 1 of 2 foto's mee.

Om er wat meer aan te hebben, hebben wij 2 echo's op eigen kosten laten maken; die duurden elk zo'n 10 minuten. Daar hebben we ook video-opnamen van en daar konden we van alles vragen.

Zo'n termijnecho is meestal erg zakelijk: is er leven te constateren, klopt het hartje en hoe groot is het kindje.

Vragen kun je natuurlijk gewoon stellen. Kort en zakelijk hoeft niet hetzelfde te zijn als bot en ongeïnteresseerd!

Veel plezier!
 
Lieve l, verwacht niet te veel van je termijn echo, het woord zegt het al termijn echo. Het is heel kort en onpersoonlijk. Het kan natuurlijk ook anders gaan. De echo is bedoelt om vast te stellen hoe lang je zwanger bent. Bij de verloskundige is het heel anders zij neemt echt tijd voor je.
Als je het leukt vindt kun je later in je zwangerschap een pretecho laten maken.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Van harte met je zwangerschap en geniet ervan!!!
Gr Moniek
 
Hoi,

Ik heb 2 weken terug een termijnecho gehad en die duurde 10 minuten.
Ze gaf antwoord op mijn vragen.
Ik bleek 8 dagen verder te zijn dan verwacht.
Ik heb 3 mooie foto's gehad.
Over een paar weken laat ik een pretecho maken bij 3decho-vision.

Het verschilt van plek tot plek denk ik.
Veel succes.
groetjes diana34
ps ben nu 15 weken zwanger
 
Volgens mij heb ik dan erg veel geluk gehad met mijn echo.
Er was namelijk een stagiaire die alles nog moest leren, dus heb ik al met al zo'n 20 minuten naar mijn kleintje kunnen kijken.
Maar ook al is het maar een paar minuutjes het blijft bijzonder he?!

Groetjes Petra
 
Terug
Bovenaan