Lewis heeft al een goede uitleg gegeven. Inderdaad eerst een algemeen gesprek over jullie gezondheid met aansluitend vaak een inwendig onderzoek bij de vrouw. Houd er ook rekening mee dat er met het inwendige onderzoek een uitstrijkje gemaakt kan worden als dit nog nooit of een lange tijd geleden gedaan is. Daarnaast kunnen jullie ook een verwijsbrief krijgen om bloed te prikken of in sommige ziekenhuizen wordt je gelijk doorgestuurd naar de bloedprik post. Vraag wel even goed na voor jezelf op welk moment in je cyclus je geprikt moet worden. Ik heb hierdoor 2x moeten bloedprikken.
Het meest verschrikkelijke (vind ik) is het vele wachten. Bij ons zaten er regelmatig maanden tussen de afspraken in (ook afhankelijk van de drukte van je ziekenhuis/fertilteitscentrum). Het is vaak echt een lange adem. Wij zijn rond maart 2019 in de mmm terecht gekomen (zitten er nu nog steeds in), maar alle diagnosen zijn Q3 2020 ergens vastgesteld d.m.v. een kijkoperatie. Eind 2020 zijn we begonnen met de behandeling. Nou heeft corona wel ook nog voor de nodige vertraging gezorgd. Vinden ze iets ga je inderdaad sneller door naar de volgende onderzoeken. Vinden ze geen aanleiding tot verminderde vruchtbaarheid kan je zo nog weer naar huis gestuurd worden om het nog een paar maanden te proberen.
Ook na een mogelijke diagnose is een behandeling pittig. Je bent echt afhankelijk van andere. Het grootste deel is dat je wacht tot je weer iets mag of kan doen. Je gaat van hoop naar teleurstelling om jezelf weer energie en moed in te praten en je klaar te maken voor de volgende ronde. Hoe langer het duurt hoe meer je te incasseren hebt. Ik zeg dit niet om je bang te maken, maar om eerlijk naar je te zijn. Belangrijkste is om echt leuke dingen in te plannen met vrienden en je partner. Juist ook echt met je partner om te genieten van de dingen die je nu samen hebt.
Heel veel succes in ieder geval! Het is allemaal enorm spannend om deze stap te maken. Ik hoop dat het uiteindelijk niet voor jullie nodig blijkt te zijn en jullie toch snel op een natuurlijke manier zwanger mogen worden.