Eerste afspraak fertiliteitstraject

<p>Hoi allemaal,</p><p>Even van mij afschrijven en op zoek naar wat ervaringsverhalen.</p><p>Ik ben 31 en moeder van 2 kinderen (5 en 6). Vorig jaar april ben ik gestopt met de pil ivm wens derde kindje. Eerste zwangerschappen waren in 1x en 3ex raak. Nu ben ik sinds april 2020 tot op heden 2 keer ongesteld geweest. Op mijn 27e heb ik een lisexcisie gehad na een uitstrijkje met Pap3b en cin2. We hadden het idee om te stoppen met de pil en dat het dan wel eens 6-9 maanden zou kunnen duren voor de menstruatie wat op gang zou zijn. Eerste menstruatie kwam na 155 dagen, daarna 47 dagen en zit nu alweer op 140+ dagen. </p><p><br />In maart een gynaecologische echo gehad (niet in zkh, maar externe locatie). Daar werd PCOS vastgesteld. Doorgestuurd naar het zkh en heb komende week onze eerste afspraak. Nu ben ik erg gespannen voor de afspraak. Ik weet dat dat niet nodig is, maar ben er toch erg veel mee bezig. <br /><br />Ik weet dat we allerlei vragen krijgen, een echo en waarschijnlijk een bloed onderzoek.</p><p> </p><p>Ik ben benieuwd hoe jullie eerste afspraak verliep en hoe lang duurde de uitslag van het bloed onderzoek bijvoorbeeld? En als je bijv. Aan de clomid ging, hoe lang was dat dan na je eerste afspraak? Het is niet dat ik wil dat het nu zsm moet gebeuren allemaal hoor, maar ben gewoon benieuwd naar hoe de eerste afspraak en vervolgstappen zijn gegaan en hoe lang het duurde voordat anderen echt aan een behandeling begonnen. <br /><br /></p><p>Fijne avond allemaal!</p>

Dag Reyza,
bij mij een beetje hetzelfde verhaal: ik stopte ook in april 2020 met de pil vanwege een kinderwens (maar dan voor een eerste kindje). Ik werd de maanden daarna super onregelmatig ongesteld (soms 3 maanden niet, soms elke 2 weken). Toen ik bij de huisarts kwam zagen ze op een echo PCO-beeld en werden we verwezen naar de fertiliteitsarts. Tijdens onze eerste afspraak daar moest mijn man sperma inleveren, kregen we wat korte vragen, deden ze opnieuw een inwendige echo bij mij en trokken ze wat bloed. Tijdens de echo bevestigde de arts dat het inderdaad Pcos was en dat ze een clomid-traject voorspelde, maar dat was nog afhankelijk van het onderzoek van mijn man. Online konden we de uitslagen van zijn onderzoek en het bloedonderzoek al inzien (zag er goed uit), maar pas 4 weken later hadden we een afspraak om dit te bespreken en de behandeling te starten. Toen mocht ik eerst met provera beginnen om een menstruatie op te wekken (mijn cyclus was toen al meer dan 50 dagen). Ik ben afgelopen week ongesteld geworden en zit nu in mijn eerste ronde clomid. Heel spannend! Ik merk nog geen bijwerkingen of iets. 
Maak je niet te veel zorgen om die afspraak. De afspraak duurde niet heel lang (20 minuten?) en ze waren erg duidelijk en meelevend. Er was ruimte om vragen te stellen en ze deden bij ons gedegen onderzoek!
Succes met het traject! 

Hi Elise Roos,

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Heel fijn om te lezen en inderdaad erg herkenbaar. 

Ik ga er idd ook vanuit dat mijn man zijn zaad moet inleveren. Hoop voor hem dat ze dat wel vooraf aangeven, haha. We wonen vlakbij het zkh, dus dat komt helemaal goed.

Het druk maken komt denk ook wel bij m'n gewicht vandaan. Ik heb een bmi van 30 en er moeten gewoon wat kilo's af. Nu ben ik van mezelf 'grof' gebouwd en zou je niet zeggen dat ik best te zwaar ben, maar toch. Ik doe m'n best veel low carb te eten en ik beweeg veel iedere dag. Ben dan bang dat ik daarop word afgerekend of dat ik dat eerst goed op orde moet hebben voordat er een behandeling kan starten. 

Ik moet zeggen dat ik me aan de andere kant wel zeker voel bij dat het gaat lukken. We hebben al 2 kids en ik heb er een goed gevoel bij. Hopelijk lukt het met een beetje hulp. 

Heel veel succes met jullie traject. Hopelijk lukt het snel en blijven de bijwerkingen uit. Nogmaals bedankt voor je ervaringsverhaal.

Fijne avond!

Hoi Reyza,
Ja, ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt en dat je niet wil worden afgerekend op je gewicht of BMI alleen. Ik heb een "standaard-BMI", dus ik weet niet zo goed hoe streng ze daarop zullen zijn. Ik kan me voorstellen dat het wel helpt dat je in principe gezond leeft? Onze fertiliteitsarts vertelde dat 80% van de vrouwen met PCOS overgewicht heeft, dus het is niet uitzonderlijk (juist niet!). Je zult dus zeker niet de enige zijn. 
Eigenlijk kun je alleen maar afwachten tot de afspraak en dan hoor je vanzelf hoe ze erop zullen reageren. Tot die tijd... piekeren zal je niet helpen om te voorkomen dat ze streng zijn vanwege gewicht. Ik duim met je mee dat je snel mag starten met behandeling!

Bij de eerste intake hebben ze bij ons alleen maar mondeling dingen besproken en moesten de onderzoekjes ingepland worden. Dat werd erg uitgesmeerd. Ze deden niet alles tegelijk. Eerst even een inwendige echo en wat bloed prikken, zaadanalyse van man. Dit is allemaal vrij snel na de intake gebeurd. Maar voor een bespreking daarvan moesten we weer 5 weken wachten op beschikbaarheid van de arts. 
Bij ons kwam daar in eerste instantie niks uit en werden we voor een half jaar naar huis gestuurd. Bij jou zal dit ivm pcos anders lopen. Maargoed, ik kreeg toen een hsg, wat ingepland moest worden. Weer 5 weken wachten op een afspraak met de arts om te horen dat dat ook allemaal goed was. Man werd doorgestuurd naar uroloof, weer 4 weken wachten. Nogmaals zaad en urine onderzoek. 2 weken later afspraak met arts. Retrograde ejaculaties dus IUI met urine wassen is onze enige optie. En daarvoor moesten we naar een ander ziekenhuis. Dus weer 5 weken wachten op de intake daar. En toen konden we eerst volgende cyclus beginnen. 
Dus mijn ervaring is dat je in de mmm een lange adem moet hebben. 
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt om je gewicht. Maar je weet al dat het invloed heeft op vruchtbaarheid. Ik vermoed wel dat het besproken gaat worden. Maar ze zullen er vast tactvol mee omgaan. Je kan aangeven hoe hard je eraan werkt toch? Pcos is ook een hormomale verstoring waar je overgewicht juist bij kan passen. De reden waarom het afvallen niet lukt. 
Succes op je intake.

Ik had bij mijn intake een BMI van 26, en daar werd toen totaal niet moeilijk over gedaan. Ik had ook al een diagnose PCOS voordat ik naar de fertiliteitsarts ging.  Ik begreep destijds dat veel ziekenhuizen een grens van 30/31 hanteren om te beginnen met een vruchtbaarheidstraject, maar dat dat ook nog vaak een beetje rekbaar is. Gezien je daar dus niet ruim boven zit zou ik me er niet al te veel zorgen om maken, zeker niet als een flink deel van het gewicht bij jou meer in spieren dan in vet zit zegmaar. Bovendien maakt de andere hormoonhuishouding bij PCOS het juist extra moeilijk om af te vallen, wil niet zeggen dat je er dus niets aan kan doen, maar misschien levert het wel wat rust op dat dat een verklaring kan zijn waarom bij jou de kilo's er wat makkelijker aankomen en moeilijker af gaan dan bij een ander. 
Ik kreeg bij mijn intake ook een echo inderdaad, en zaadonderzoek van de man. Verder kregen we ook een hele hoop vragen over eventuele aandoeningen in de familie en of we evt met gevaarlijke stoffen werken etc. Bij mij bleek de echo echter ook afwijkend en had ik dus ook een hsg nodig, en vervolgens zelfs een operatie om een eileider te verwijderen. Ik zou eigenlijk bij groen licht van de andere onderzoeken (bij slecht zaad kan immers beter een ander traject gekozen worden en ik had al eens een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad en om die reden moest ik dus eerst geopereerd worden) mogen beginnen met clomid (ik kreeg al de instructie om me daarop in te lezen) maar ben zelf in plaats daarvan op dieet gegaan, en tegen de tijd dat de operatie was geweest heb ik gevraagd om het eerst nog 3 maanden zelf te mogen proberen en toen was het meteen raak en inmiddels heb ik een zoontje. Mijn dieet bestond uit extra vette vis eten (elke 3 dagen een keer vis) en verder proberen de glycemische index/lading zo laag mogelijk te houden, ofwel telkens kiezen voor de optie met de minste suikers en de meeste vezels. Het was niet gericht op afvallen, alleen op het gezonder maken van mijn cyclus. Sindsdien is mijn cyclus niet langer geweest dan 32 dagen (daarvoor tot 62 dagen), behalve direct na een miskraam en die ene maand dat ik wegens het trekken van mijn verstandskiezen mijn dieet overboord gegooid had omdat ik een paar weken alleen vloeibaar kon eten. Op de website van stichting PCOS kan je lifestyle tips vinden die helpen om de vruchtbaarheid te vergroten (en je kans op het ontwikkelen van andere ziektes zoals diabetes type 2, waar je helaas ook meer risico op hebt met PCOS, te verkleinen). Voor mij hielp dat dus genoeg en voelde het goed om het op die manier te proberen, maar het kan best zijn dat ik een wat mildere variant van PCOS had waarbij dit voldoende is, en als je meer pech hebt, dat een dieet gewoon nog steeds niet voldoende helpt

Heel veel succes met je intake!

Terug
Bovenaan