Eerste afspraak gyn, wat verwachten

<p>Hoi meiden.  Deze week heb ik de eerste afspraak bij de gynaecoloog. Ik ben heel benieuwd wat ik kan verwachten. Ik ga heen i.v.m. kinderwens en zeer lange en onregelmatige cyclussen. Heel soms 30 dagen, vaak rond de 40+ dagen en soms zelf tussen de 50 en 80 dagen.. Het is vast bij elk ziekenhuis anders maar ik ben benieuwd hoe het bij jullie is gegaan..?</p>
 
Elk ziekenhuis is anders daarin volgens mij, maar wij hebben eerst een traject gehad van lichamelijke onderzoeken en psycholoog, aan de hand waarvan ze gingen kijken welke behandeling voor ons het beste zou werken. Dit duurde al een aantal maanden bij ons. Zaad controle man, ik echo's, bloedprikken etc. Ik heb zelf ook een onregelmatige cyclus, uiteindelijk concludeerden ze ook PCOS.
Ben op gegeven moment veel afgevallen maar na korte periode van een wel regelmatige cyclus werd die weer onregelmatig en toen hebben ze ons nog 3 maanden de kans gegeven om door middel van temperatuur curve en letrozol het zelf te proberen voordat we verder met IUI of IVF zouden gaan, en nu 2 weken geleden erachter gekomen dat ik zwanger ben en het na al die jaren eindelijk is gelukt ❤️

Wat ik je vooral wil meegeven is dat je altijd je gevoel moet volgen. Je kan altijd aangeven wat je zelf het liefste hebt, of bepaalde onderzoeken aanvragen als je vindt dat daar een reden voor is en ze er zelf (nog) niet mee komen. Lees je vooral goed in online.
Maar laat het vooral ook op je afkomen, en probeer, hoe lastig ook, er niet elke dag teveel mee bezig te zijn, wat ze ook gaan doen.

Heel veel succes, en vooral geen zorgen maken ?
 
Verwacht vooral niet te veel van een eerste afspraak. Meestal is dit een intake. Vaak krijg je vragenlijsten of moet je die van te voren invullen. En stellen ze een plan op voor wat ze willen onderzoeken om uiteindelijk tot een diagnose te kunnen komen.
 
Ze moeten eerst weten OF er wat is en WAT. Daarna kunnen ze pas behandelen.
Denk bij onderzoeken onder andere aan bloed prikken, zaad onderzoek, echo op juist moment in je cyclus etc. Maar de meeste onderzoeken worden niet gelijk bij de intake uitgevoerd (echo soms wel). Het kan prima dat je alleen praat en daarna de deur uit gaat met een afspraak om het nog een tijdje aan te kijken, of juist met een stapel lab formulieren voor bloed prikken en zaad onderzoek.
 
Wat de anderen zeggen. Ik wil je wel meegeven dat er lang overheen kan gaan voor je daadwerkelijk verder kunt met pogingen om zwanger te worden. Steeds weer nieuwe onderzoekjes, die over 5 weken eens ingepland kunnen worden, waarna de dokter weer 5 weken vol zit, etc. Het heeft bij ons bijna een jaar geduurd voor we met de juiste behandelingen konden beginnen. Maar het voelde wel heel fijn om meer te doen dan zelf aanmodderen.
Oh en je zal vaker met je benen wijd gaan dan je lief is, voor meer mensen dan je lief is. Zelfs mijn man moest er twee keer aan geloven omdat het probleem bij hem bleek te liggen. Maar ook dat komt goed. Bij de intake zullen ze misschien niet kijken nog. Of even kort door de gyn. En je grenzen raken vanzelf opgerekt zodat je het allemaal zo erg niet meer vindt. Tegen de tijd dat ik moest bevallen maakte het me geen bal meer uit wie wat zag. Ik was goed getraind haha!
Succes! 
 
Terug
Bovenaan