Op vakantie probeerde ik wel deels het ritme van de kinderen te volgen. Deden ze nog 2 dutjes overdag, dan zorgde ik dat 1 van de 2 dutjes gewoon in bed was en de andere was dan onderweg in de auto of kinderwagen. 2 dutjes in bed is onmogelijk want dan kun je dus tussendoor amper weg.
We bekeken het ook een beetje per dag. De ene dag een flink uitstapje naar een stadje bijvoorbeeld. Dat was veel wandelen en veel prikkels. De volgende dag was dan gewoon boodschappen doen en een uurtje naar zwembad of strand.
Hele dagen strand klinkt leuk maar dat lukte hier nooit. Ik heb daar zelf geen geduld voor, en de kinderen vonden het zand vervelend of te heet, de zon te fel, de golven eng, sliepen niet op het strand etc. Dus in de praktijk werd dat hier vaak 2 uurtjes van 15.00 tot 17.00 ongeveer en zeker niet elke dag.
Gewoon kijken wat bij je kindje past en hoe ze reageert op de situatie van die dag. Ik vond vakantie met kleine kinderen in de praktijk altijd iets minder relaxed dan ik van tevoren bedacht haha.
O en een UV pak raad ik zeker aan. Plus petje en zonnebrand, ze verbranden in no time. Dan maar even zo'n niet-charmant pakje aan. In zwempak op het strand met blote schouders is echt geen doen met een klein kind.
En die tussenstop met de auto, denk er goed over na hoeveel uur je achter elkaar rijdt. Als ze lekker slaapt kun je lang doorrijden maar als ze wakker zijn, is m'n ervaring dat je elke keer zo'n 2 uur rijdt en dan echt weer 30-60 minuten moet stoppen. En zelfs dan was het hier op het ritje naar Duitsland (5 uurtjes verder) alweer huilen zodra ze hun autostoel zagen..