Eerste autovakantie

Wij gaan over 2,5 maand voor het eerst op autovakantie met ons kleine meisje naar Spanje. Ze is dan net 1 jaar oud. We gaan halverwege een tussenstop inlassen. We kijken er super naar uit en ik ben mij aan het inlezen voor tips en tricks (voor de reis zelf en ook daar). Gewoon even leuk! Wie heeft er top tips voor onderweg hoe vermaken jullie je kleintje? Zit je achterin of wissel je af in de auto? Op vakantie het ritme loslaten? En doe ik goed aan het kopen van een UV pakje of is een badpak en goed smeren met factor 50 ook goed? Hopelijk hebben jullie ook allemaal een mooie vakantie in het vooruitzicht!<br />

Toen mijn oudste 1,5 was zijn wij met de auto naar Spanje geweest. De heenweg hebben we een stop van 3 dagen gedaan in Frankrijk maar dat moet natuurlijk net in je schema passen. Ik vond dat prettig kon ze lekker 2 dagen rausen en zwemmen en daarna nog een halve dag naar Spanje rijden
We stopten regelmatig en achterin had ze een dvd speler. 2 dvd's (Sesamstraat en K3) die ze achter elkaar draaide. Ze gaf geen kik.

Op vakantie het ritme wel wat los gelaten, ik wou niet aan slaapjes gebonden zijn en steeds bij de caravan moeten zitten de hele middag.

Terug weg zijn we in 1 ruk gereden snachts, ze is de hele nacht klaar wakker geweest ze vond het prachtig.

Ik zat niet achterin, nooit gedaan bij de kinderen, ze zullen zichzelf toch een beetje moeten vermaken en ik vind dat ook heel ongezellig voor de bestuurder en mezelf. Plus minder comfortabel.

Ik vond het goed te doen maar bijna iedereen verklaarde ons voor gek dat we zo'n eind gingen rijden.

Oh wij zijn wat dat betreft het tegenovergestelde. Ligt denk ik ook erg aan hoe makkelijk je kindje is. Die van ons haaaaaat autorijden en is een verschrikkelijke slaper die het echt beter doet op ritme en regelmaat.
Toen ze 17 maanden was zijn we naar het Hartz gebergte geweest, wat 5,5 uur rijden is. Daar hebben we 10 uur over gedaan. We zijn vertrokken een half uurtje voor haar normale slaaptijd voor slaapje 1. Die doet ze in de auto dan maar kort. En dan is het huilen. Dus een korte stop. Dan nog een uurtje verder terwijl ik haar drie speelgoedjes afwisselend gaf en liedjes met haar zong (ik gewoon voorin). En dan een lange lunch stop waarbij zij zelf ook lekker in de buitenlucht kon bewegen. Rond de tijd voor slaapje 2 weer verder slapen. Zelfde verhaal, en een korte stop. En daarna met veel huilen nog het laatste uurtje gereden. Het had voor ons niet langer moeten zijn. 
Zon is daar wat minder een issue dus dat weet ik niet. Maar we hebben zeker haar ritme aangehouden. We waren al aan het aansturen op 1 slaapje. Dus vaak deden we in de ochtend wat om het huisje. En dan eind van de ochtend een goed slaapje in haar bedje. En dan gingen we op pad. Hadden we ongeveer 4 uur de tijd voor, want mevrouw slaapt niet in de wandelwagen oid. In de auto naar het huisje sliep ze dan nog 45 min. Of als het een kort stukje was in het huisje. Eind van de middag. 
Dus wij hebben ons ritme en de dingen die we deden wel erg op haar aangepast, maar in ons geval scheelt dat gewoon heel wat gehuil en gebroken nachten. 
Verre vakanties met gave langere uitstapjes en wandelingen komen wel weer als ze wat ouder is.

Hier net als Lewis. Lange auto ritten met de kinderen vind ik vreselijk. Ze zijn nu 4 en 2 en wat dat betreft wordt het iets makkelijker, maar dan nog. Mijn ouders wonen op 2 uur rijden en dat is ver zat. Het eerste uur spelen ze/luisteren ze liedjes, het tweede uur gaan ze achter de tablet.
Die 2 uur is precies goed te doen. Uuuuren rijden naar Frankrijk etc moet ik niet aan denken. Wel eens naar Noord-Frankrijk gereden (wij wonen in Zeeland) en naar Duitsland. Ritjes van zo'n 5 uur. Daar deden we dan al bijna een hele dag over, met 2 tussenstops. Meeeeer dan genoeg als je het mij vraagt.

Met een mini baby vind ik een lange auto rit wel te doen, ga je na een flesje weg dan slapen ze uren daarna. Maar op de leeftijd van jouw kindje begin ik er niet meer aan. Maargoed, misschien is jouw kindje er heel makkelijk in en gaat het prima. Elk kind is anders. Heb je wel eens een rit van 3 uur gereden en hoe ging dat bijvoorbeeld? Succes ;)

Op vakantie probeerde ik wel deels het ritme van de kinderen te volgen. Deden ze nog 2 dutjes overdag, dan zorgde ik dat 1 van de 2 dutjes gewoon in bed was en de andere was dan onderweg in de auto of kinderwagen. 2 dutjes in bed is onmogelijk want dan kun je dus tussendoor amper weg.
We bekeken het ook een beetje per dag. De ene dag een flink uitstapje naar een stadje bijvoorbeeld. Dat was veel wandelen en veel prikkels. De volgende dag was dan gewoon boodschappen doen en een uurtje naar zwembad of strand.

Hele dagen strand klinkt leuk maar dat lukte hier nooit. Ik heb daar zelf geen geduld voor, en de kinderen vonden het zand vervelend of te heet, de zon te fel, de golven eng, sliepen niet op het strand etc. Dus in de praktijk werd dat hier vaak 2 uurtjes van 15.00 tot 17.00 ongeveer en zeker niet elke dag.

Gewoon kijken wat bij je kindje past en hoe ze reageert op de situatie van die dag. Ik vond vakantie met kleine kinderen in de praktijk altijd iets minder relaxed dan ik van tevoren bedacht haha.

O en een UV pak raad ik zeker aan. Plus petje en zonnebrand, ze verbranden in no time. Dan maar even zo'n niet-charmant pakje aan. In zwempak op het strand met blote schouders is echt geen doen met een klein kind.

En die tussenstop met de auto, denk er goed over na hoeveel uur je achter elkaar rijdt. Als ze lekker slaapt kun je lang doorrijden maar als ze wakker zijn, is m'n ervaring dat je elke keer zo'n 2 uur rijdt en dan echt weer 30-60 minuten moet stoppen. En zelfs dan was het hier op het ritje naar Duitsland (5 uurtjes verder) alweer huilen zodra ze hun autostoel zagen..

@moradora:Klinkt heel leuk wat jullie hebben gedaan. Ik sta er een beetje hetzelfde in. Niemand heeft mij tot nu toe voor gek verklaard haha, misschien komt dat nog. Ik probeer eigenlijk nooit teveel beren op de weg te zien, dat is al de helft gewonnen denk ik zo. Goede tip van de dvd speler. Wij gaan meteen even kijken of we iets kunnen vinden om de Ipad op te hangen/vast te maken, daar hadden we nog niet aan gedacht. En goede stops op fijne aires maken. Zat te denken om een flink kleed met picknickspullen en wat speelgoed mee te nemen.

@Lewis: dat klinkt als een flinke reis haha, wat een ervaring. Ik ben benieuwd naar de onze. Speelgoedjes afwisselen, slim! Dan blijft het ‘nieuw’ :). Onze kleine is hier ook aardig gesteld op haar ritme. Nu 1 ochtendslaapje (1u) en 1 middagslaapje (2u). Maar ik heb geen idee hoe ze dat over 2,5 maand doet. Wel kan ze gelukkig goed in de wagen slapen. Dus ik denk dat ik het op vakantie even aankijk. Mochten de nachten slapeloos worden dan kies ik natuurlijk wel eieren voor mijn geld.

@RomyVM: bedankt voor de tip! Ga denk inderdaad voor een UV pakje kijken. Verbranden is zo naar, moet er niet aan denken. Wellicht ook nog iets van waterschoentjes. Fijn om een beetje een beeld te krijgen hoe dat nou gaat met ritme.
Gelukkig hebben we tot nu toe goede auto-ervaring met haar. Pas een heerlijke week op Texel geweest, dat was meer dan 2 uur rijden en op de pont. Madammeke had het reuze naar haar zin en heeft ook een tukkie gedaan.

Terug
Bovenaan