Eerste avond slaapje niet willen slapen.

<p>Onze zoon van bijna 12 weken wil al sinds een tijdje zijn eerste avond slaapje niet slapen.</p><p>Wij leggen hem rond half 7 7uur moe maar wakker in bed, hij valt dan in eerste instantie lekker in slaap, maar wordt na een goed half uur wakker en huilt dan. Speeltje laat hij dan telkens uit vallen. </p><p>Eerst proberen we hem te troosten, maar dat helpt niet.. We halen hem er dan even uit en blijven op zijn kamertje zitten om hem te kalmeren, dan valt hij weer in slaap, om vervolgens weer opnieuw te beginnen met huilen...</p><p>Doen wij wat verkeerd? Heeft iemand tips of ervaring hiermee?</p>

Denk niet dat je wat verkeerd doet. Hij heeft er gewoon moeite mee. Wist je dat een slaap cyclus van een baby 3 kwartier is.  Niet dat je daar nu iets aan hebt.  
Onze dochter heeft ook wat meer moeite met in slaap komen. Maar dan overdag.  We doen precies t zelfde als jullie. Na aantal keren neem ik haar mee naar beneden vaak slaapt ze bij ons wat langer. Dan is dat maar even zo.  

Overdag wil hij ook slecht slapen, dan is het ook vaak hooguit 3 kwartier achtereen. En eind van de middag slaapt hij dan wel zo 2 tot 3uur.
Snachts slaapt hij gelukkig wel goed, nog niet aan een stuk, maar wel 4 tot 5uur achtereen.
De kinderarts zei dat t niet erg is dat hij overdag minder slaapt, dan heeft hij dat waarschijnlijk niet zo hard nodig.
Maar ik zou zelf wel graag willen dat hij middagslaapje tussen 12 en 3 doet en niet tussen 3 en 6 smiddags..
Denk dat het gewoon even puzzelen en geduld hebben wordt.
Over 2 weken moet ik weer aan het werk, hopelijk lukt het dan een beetje.

Dit had onze dochter ook. Wij hebben nu een slaapzak gekocht ipv laken/dekentje. We hebben dan een vast ritueel:
We leggen haar nu na de fles van 19.30 in de slaapzak op bed en ze valt dan bijna meteen in slaap. Om 22.30 maken we haar wakker voor een schone luier en een flesje. Dan weer in de slaapzak en dan slaapt ze tot ongeveer 6.30 uur. Na die fles leggen we haar gewoon weer in de slaapzak op bed en slaapt ze nog tot ongeveer 10.00. Bij het laatste slaapje zijn de gordijnen open.
Elke keer dat ze op bed gaat krijgt ze een kus, speen in, gaat het muziekje aan en de Nijntje lamp. Dit gaat heel goed!

Ja hij slaapt in een puckababy piep, dit omdat hij heel druk is met zijn armpjes. Een gewone slaapzak kan nog niet, hij moet eerst zijn armpjes onder controle krijgen.
Wij doen ook altijd vast ritueeltje; fles, verschonen, puckababy aan en nog even knuffelen en zodra hij moe wordt gaat hij naar bed.
Moet wel zeggen dat hij nog wel eens last van krampjes heeft en ook wel op dat tijdstip. Misschien is hij ook bij voorbaat al bang dat hij het krijgt... Maar op de arm slaapt hij dan wel rustig en zodra we hem willen weg leggen is het weer mis...
Anders zou ik het ook niet weten...

Uit je verhaal kan ik opmaken dat je zoontje in de middag nog lang slaapt, ook tot 6 uur soms. Je zou kunnen proberen om je zoontje iets eerder wakker te maken, zodat hij voor zijn avondslaapje nog iets langer wakker is. 
Het zou kunnen dat het helpt, maar dat zou je moeten uitproberen.
Maar het heeft ook tijd nodig. Mijn zoontje sliep in de avonduren ook steeds erg kort, heeft zeker wel even geduurd voor hij echt langer ging slapen in de avond. Succes in ieder geval!

[quote quote=10157535]Uit je verhaal kan ik opmaken dat je zoontje in de middag nog lang slaapt, ook tot 6 uur soms. Je zou kunnen proberen om je zoontje iets eerder wakker te maken, zodat hij voor zijn avondslaapje nog iets langer wakker is. Het zou kunnen dat het helpt, maar dat zou je moeten uitproberen. Maar het heeft ook tijd nodig. Mijn zoontje sliep in de avonduren ook steeds erg kort, heeft zeker wel even geduurd voor hij echt langer ging slapen in de avond. Succes in ieder geval![/quote]
Ja klopt, ben soms al blij als hij even slaapt. Maar goeie tip!
Toevallig slaapt hij nu wel, hij heeft vannacht voor t eerst écht doorgeslapen. Dus wie weet... 
Morgen gaat hij voor het eerst wennen bij de gastouder, ik ben erg benieuwd hoe het daar gaat?

Terug
Bovenaan