Eerste bevalling geidealiseerd?

Nu de bevalling steeds dichterbij komt, vraag ik me af of ik mijn eerste bevalling niet te licht in m'n hoofd heb zitten. Ik heb een hele 'nette' eerste bevalling gehad, ik heb er elf uur over gedaan, waaronder 20 min geperst. Ik heb geen verdoving gehad, al heb ik er wel om gesmeekt . Hoewel ik het toen echt heel pijnlijk vond, heb ik tijdens de bevalling geen moment zoiets gehad van, dit nooit meer! Nu ben ik dus bang dat ik dit keer totaal overvallen wordt, omdat ik het niet meer zo goed in m'n hoofd heb zitten en dan in paniek raak ofzo. Heb geen cursus gedaan dit keer, omdat ik daar de vorige keer toch niks aan had op het moment zelf. Zijn er meer die dit kennen? Alvast bedankt voor antwoord! Liefs Jude (34 wk)

Hallo,
Ik heb precies hetzelfde gevoel. Mijn eerste bevalling was naar mijn mening makkelijk en snel vandaar dat ik meteen zei dit doe ik nog een keer! Nu ben ik 20 wk zwanger en begin toch te twijfelen of de 2e bevalling meer pijn doet etc. Ze zeggen dat de 2e bevalling veel sneller gaat maar dat je ook meer pijn hebt omdat de weeën krachtiger zijn. Dan denk ik maar als het toch snel gaat maakt het niet veel uit als er geen complicaties zijn. Trouwens als je je op het ergste voorbereidt kan het alleen maar meevallen. Om toch nog wat zekerheid te hebben wil ik voor mijn bevalling de geboortetens huren wie weet helpt het?

Groetjes Elmira.

de eerste keer wist je niet wat je kon verwachten, dus had je ook niets in je hoofd, dus wat dat betreft is het niet erg als je de tweede keer niet meer weet wat je kunt verwachten.
Ik heb zelf pas 1 kind, maar bij iedereen die ik ken was de tweede bevalling sneller en makkelijker, hopelijk is dat een kleine troost.
Je hebt het al gedaan, dus je weet dat je het aankan! Heel veel succes,

Ellen

Hoi,

Ik verwacht ons tweede kindje in december. In tegenstelling tot mijn vorige bevalling zie ik er nu erg tegen op. Mijn eerste bevalling verliep erg gezellig tot aan het pers-moment. want toen kwam de baby niet. Uiteindelijk is het (na 1,5 uur persen) een tangverlossing geworden en dat was geen pretje. Ik heb daar toch wel een rot gevoel aan over gehouden dat het mij niet zelf lukte. Ik begreep het persen niet, deed het volgens mij niet goed. De verloskundige doet niet echt duidelijke uitspraken hierover. Ze zegt wel dat het bij een 2e vaak makkelijker gaat. Dat hoop ik dan maar.  
Ik moest de vorige  keer 3 dagen in het ziekenhuis blijven. en had hele pijnlijke naweeën 's-nachts. Ik voelde me hierbij erg eenzaam. Daarom ga ik dit keer proberen thuis te bevallen. Zodat mijn man aan mijn zijde kan staan, juist  na de bevalling. Hij kan de pijn niet verlichten dat weet ik wel. Maar wel medeleven tonen, mijn handje vasthouden. Gedeelde smart is tenslotte toch halve smart.
Verder probeer ik maar niet te veel aan de bevalling te denken. Dat helpt niet en uiteindelijk worden alle babys toch wel geboren. Daar hou ik me maar aan vast.

groetjes Janneke

Terug
Bovenaan