Eerste echo

Hallo allemaal ,
Ik ben er een aantal dagen geleden achter gekomen dat ik zwanger ben en heb op 31 december afspraak bij de verloskundige .
Weet iemand of ik dan al gelijk en echo krijg of wat ik moet verwachten?
 
Even bellen? Bij mij is het eerst een echo, dan een intake. Hoe zuur het ook klinkt: een intake is een beetje nutteloos als er iets mis mocht zijn..
 
Ik heb ook telkens een echo gehad tijdens het intake gesprek, tenminste, sinds mijn buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Een intake is inderdaad niet zo nuttig als het mis is, maar zonder medische reden wordt er vaak geen echo gemaakt voor je zo'n 10-13 weken zwanger bent. Een vroege echo rond de 8 weken komt volgens mij wel steeds vaker voor, alleen wordt die niet vergoed door de verzekering zonder medische reden. Mocht je dus rond de 10-13 weken zijn dan, dan zou ik wel een echo verwachten. Anders even bellen om te vragen wat er gaat gebeuren.
Houdt er ook rekening mee dat als je een vroege echo hebt, de kans vrij groot is dat ze ook een inwendige echo maken, omdat een prille zwangerschap via de buikwand nog niet zo goed te zien is. (Ligt heel erg aan de termijn en hoeveel buikvet je hebt wanneer het goed zichtaar is via de buikwand.)
 
Bij onze praktijk heb je standaard eerst een echo (meestal rond 8 weken), een paar weken later de intake en dan rond 12 weken de termijnecho. Bij ons proberen ze ook de eerste echo eerst via de buik, zien ze dan niks dan kunnen ze alsnog inwendig kijken voor de zekerheid. Ik denk dus echt dat het per praktijk verschillend is. 
 
Dat denk ik ook! Hier is rond 7 weken standaard een vroege (vaginale) echo en daarna nog een termijnecho rond 11 weken. Beide gratis. En ook beide direct gevolgd door een gesprek met de verloskundige, eerst om.een pakket info mee te geven en een vragenlijst door te nemen en de tweede met info over de nipt enzo. Even bellen dus!
 
Hoi lieve Quincy, gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik had bij mijn eerste afspraak wel meteen een echo! Ik heb net op je gereageerd onder t topic voor de zwangerschapsshoot! Groetjes
 
Waarschijnlijk is dit een echo. Intake komt daarna pas. Ik had mijn eerste echo met 7 weken, gewoon uitwendig. En daarna met 10 weken een termijnecho. Geniet van je zwangerschap!
 
Terug
Bovenaan