Eerste fruit/groente hapje

<p>Dag dames,</p><p>mijn baby is nu bijna 4 maanden, tijd voor het eerste hapje!</p><p>waar zijn jullie mee begonnen, hoe vaak, en hoe bouw je het op?</p><p> </p>

Kijk eens op de site van het Voedingscentrum daar staan een hoop tips. Je kindje heeft het nu nog niet nodig voor de voedingsstoffen maar puur om aan de lepel en andere smaken en texturen te wennen. Kindjes houden van nature van zoet dus kun je beter met groente beginnen dan met fruit. Worteltjes of pompoen zijn wat zoetere groente en vinden ze vaak lekker. Je kunt dit koken en dan pureren en per dag ongeveer 3 tot 4 theelepels aanbieden. Restjes vries ik in in een ijsblokbakje

Wij volgen de adviezen van Stefan Klejntjes, niet voor 6mnd dus ivm darmrijping. Daarna, zodra ze goed en stevig zelfstandig kunnen zitten, vuistgrote stukken :)

Hier begonnen we met peer en banaan en wortel en bloemkool. 
Ik ben gelijk met een schema begonnen die hij nu ook nog volgtik begon in de ochtend met fruit dus tussen  de fles van van 8 en 12 kreeg hij een paar hapjes fruit en savonds tussen de fles van 4 en 8 kreeg die een paar hapjes groente. 
Zodat die gelijk  een schema had met sochtends fruit savonds  groente? en nu zijn het ondertussen hele bakjes  die hij eet natuurlijk?

Ik deed steeds 3 dagen 1 soort, wortel, courgette, bloemkool, zoete aardappel, pastinaak. Na een week sochtends fruit, gewoon in t seizoen. Evt wat melk erbij. Eerste 2 maanden is het vooral proeven. Met 6 maanden at ze een aantal lepeltjes en na 7 maanden behoorlijk meer. Tussen de flessen in of iig niet net na een fles. Zo leuk die hapjes. Na 6 mnd ook brood (korst of zachte deel in kleine stukjes), cracotte, soepstengel, aardappel, vlees, ei. En ik ben op tijd begonnen met pindakaas, een waar succes. Vanaf 7 mnd geef ik ook een stukje komkommer of paprika. Gewoon testen en niet schrikken vd sterke kokhalsreflex

Wij doen 4 dagen achter elkaar hetzelfde geven en dan 2x per dag. We geven 4 dagen groente, dan 4 dagen fruit en dan weer groente enz. We doen het nu een week of 3/4 en ze vind het heerlijk, we geven wel meer dan 3 lepeltjes.
Wij geven wel potjes, ik vond het toch wel een gedoe om zelf te pureren. Ze krijgt een kwart potje aangeboden per keer.

Wij gaven steeds 3 dagen lang 2x per dag hetzelfde. We zijn begonnen met peer, daarna wortels (groente en fruit om en om). Toen ik alle Olvarit smaken wel zo'n beetje gehad had, ben ik 's ochtends fruit gaan geven en 's middags groente en ben ik smaken gaan mengen. Ik heb qua hoeveelheid gewoon onze zoon gevolgd en omdat hij het zo lekker vindt, at hij al vrij snel een heel potje per keer.

Ik ben ook 1,5 week geleden begonnen. Zowel met groente en fruit. Smorgens na zn slaapje fruit en eind vd middag tussen 5 en 6 groente.
ik ben begonnen met mango en perzik, en nectarine en banaan.
pompoen, wortel, bloemkool en broccoli. Volgende week ataat courgette op het menu.
elke smaak probeer ik 3x en dan weer iets anders. Wat over is vries ik in ijsblokjesbakjes met deksel in en dan haal ik er 3 blokjes per portie uit.

ons vreetzakkie lust tot nu toe alles.

geniet vd momentjes!

Terug
Bovenaan