Eerste fruithapje

Hallo,
Ik vroeg me eigen af wanneer ik mijn zoontje ze eerste fruithapje mag geven. Ik heb wat zitten zoeken op internet maar ik kan er niet zoveel over vinden ik weet dat t vanaf 4 maanden mag. Mijn zoontje is van 6 sept. Maar wil toch wel al wat info zodat ik me er al een beetje op voor kan bereiden en met hoe veel begin je ongeveer?

Groetjes anouska
 
Hoi Anouska,

Je kan idd vanaf 4 mnd beginnen. Ik ben ook begonnen toen met mijn dochtertje maar ze deed er nog niks mee, alleen maar uitspugen. Dat ze pas 6 maanden was at ze echt hapjes.
Ik ben begonnen met een paar theelepeltjes en later is dat een ijsblokje bijvoorbeeld.
Je kan het beste beginnen met 1 soort fruit en dat goed pureren of prakken. Een beetje warm maken helpt ook wel omdat ze warme melk gewend zijn. Geef 1 soort fruit een paar dagen achter elkaar dat hij kan wennen.
Ik persoonlijk heb zelf hapjes gemaakt. Je kan gewoon de hapjes in ijsblokjes invriezen of in kleine plastic bakjes voor als hij meer eet. Ik ben van mening dat het goedkoper is maar het is even werk. Nu mijn dochtertje 8 maanden is maak ik bijvoorbeeld 2 peren (die kookte ik eerst) en dan bijvoorbeeld 2 nectarines ofzo erdoor dan heb je een stuk of 6 hapjes van 125 gram.

Hopelijk heb je er wat aan. Je zoontje geeft vanzelf aan of hij meer wil of juist niet.

Liefs Louke
 
ik ben ook met 4 maanden begonnen, mijn zoontje at na een paar weken al best een groot bakje leeg. ik heb het nooit afgewogen dus de hoeveelheid weet ik niet precies, zo ongeveer 1 peer/banaan etc was het. na een maand ben ik gaan mixen, nadat hij een paar stuks fruit kende. verwacht er niet teveel van, en hou er gewoon mee op als je kindje aangeeft dat hij niet meer hoeft. het moet geen nare ervaring worden.

succes!
 
Als er geen allergieën in de familie zitten kan je idd. vanaf 4 maanden beginnen met fruit en groente. Kies een moment tussen de voedingen in. Ik vind het zelf maken van een fruithapje erg makkelijk en het is veel goedkoper dan een potje. Maar potjes zijn ook prima.
Neem een stuk fruit, zacht fruit kan je zo pureren en hard fruit (bijv. een appel) kan je eerst even koken of in de magnetron doen. Een staafmixer is het makkeliijkst om te gebruiken.
Ik heb altijd fruithapjes per dag gemaakt, in het begin een half stuk fruit, de andere helft at ik zelf op.
Een leuk en handig kookboek voor babyhapjes en peutereten is Opperdepop van de Albert Hein. Het kost ongeveer 9 euro en er staat ook veel informatie in over wat een baby van bijv. 6 maanden of 8 maanden mag eten.
 
Hallo,
Ik ben begonnen met fruit geven net voordat hy 4 maandjes werd. Dacht een week van te voren. Maar hy was er ook echt aan toe. Je moet goed naar je eigen kind kijken. Ik had hier een grote eter en hy sliep opeens niet meer door en kwam eerder voor voedingen.
Ben begonnen met 3 lepeltjes. Hy wist gelijk wat hy moest doen. Mondje ging open en hoppa.

Ik zou eerst beginnen met groente. Cb was het er niet mee eens. Maar omdat fruit zoeter is, was ik bang dat hy later geen groente meer wou. Hy vind fruit wel lekkerder maar groente gaat ook super goed.

Zoals reisa ook zegt, je kan het beste alles zelf maken, omdat 't lekker vers is en je hebt dan een pure smaak. Potjes is ook goed, maar wat duurder.

Ik deed voor een week invriezen. Bijvoorbeeld, 5 appels eerst een beetje koken. Daarna af laten koelen en daarna alles in ijsblokbakjes.

Ik ben niet zo van de boekjes. Maar opperdepop lijkt een goed boek.

Je kan ook veel op het internet lezen.
Succes!
 
Terug
Bovenaan