Eerste groentehap, eerste dag succes daarna niet meer

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Robbin is nu 4,5 maanden, en we wilden hem graag al wat laten proeven aan een groente- of fruithap. Meneer vind het namelijk al reuze interessant als wij aan het eten zijn. We wilden met wortel beginnen, Zaterdag ging het prima, hij deed gewoon zijn mond open als we met het lepeltje aankwamen en hij at het prima op. (het waren maar een paar hapjes, maar het ging er zonder problemen in.) Zondag en gister precies hetzelfde, ook weer worteltjes, maar meneer wilde het echt niet hebben, deed zijn mond niet open, en het werd echt brullen. HIj heeft zaterdagavond wel wat last van krampjes gehad, zou hij die link leggen? Of gewoon elke dag proberen? Of maar eerst kijken of fruit beter gaat??

Gr
Sandra

Ik denk niet dat hij de link naar zijn krampjes legt hoor. Fruit is nou eenmaal zoeter dan groente, ik denk dat het daar meer aan ligt. En waarschijnlijk is het een ander gevoel in hun mondje.

Suze is nu ook bijna 4,5 maand. Ze krijgt sinds een paar weken iedere dag een klein fruithapje. En ze vindt het heerlijk. We hebben ook al een paar keer worteltjes geprobeerd, maar precies zoals bij jullie, de eerste keren ging het nog wel, en daarna trok ze de meest vreselijke gezichten. Ach, ik denk dat het wel went. We doen het rustig aan. Ze hebben het nu ook nog helemaal niet nodig, het gaat meer om het kennismaken met de nieuwe smaakjes en de structuur van het voedsel, en de lepel.

groetjes,
Karin

Dank je Karin voor het snelle reageren. Ik denk ook dat we hem beter op fruit kunnen zetten om te proberen, de lepel vind hij reuze interessant. En je hebt gelijk dat het nog niet nodig is, we gaan gewoon elke dag een hapje proberen, en als hij niet wil, dan de volgende dag beter.

Mijn cb zelfs pas vanaf 6 maanden gaan proberen..........

hadden wij ook, ik geef goewan-mats nu ook een eigen lepeltje, dat gaat helemaal goed!!   en omdat hij de smaak wat sterk vind doe ik er een beetje water en rijstebloem doorheen

Bij ons op het cb vonden ze het ook nog wat vroeg, maar omdat Suze er interesse in toont en er goed op reageert (geen allergische reacties of zo) was het allemaal wel oke.

Ze gaven nog als tip: als je kindje er wat moeilijker van gaat poepen kan dit komen door de keuze van het fruit (bijv. banaan stopt). Zelf pureren van fruit is in dat geval ook beter dan potjes  omdat het prutje  iets groffer blijft en  dat is beter voor de stoelgang.

groetjes,
Karin

Kindere tonen op die leeftijd nog geen interesse in voedsel. Ze experimenteren met van alles en 'kijken' met de mond, Of je er nu voedsel of ontlasting of wat dan ook insteekt, dat maakt voor een baby niks uit. En kijken naar wat anderen in de mond steken geeft bij hen ook geen associatie met 'zij eten en ik wil het ook'. Nee, ze zien iets bewegen en dat boeit hen. Niet verkeerd interpreteren...

Ik zou het toch maar bij de fruit- of groentehap houden  hihi. Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor, natuurlijk hebben kinderen van 4 maanden nog geen behoefte aan vast voedsel. En omdat ze het niet kennen, zullen ze er ook niet om vragen. Het beste is om  te wachten tot 6 maanden, maar sommigen van ons doen dat niet.

groetjes,
Karin

Terug
Bovenaan