Eerste hapjes baby 4 maanden

<p>Vanuit de kinderarts hebben we het advies gekregen om onze dochter vanaf 4 maanden langzaam aan vaste voeding te gaan aanbieden ivm spugen en koemelkallergie.</p><p>Hebben julli tips die mij een beetje op weg kunnen helpen? Zoals op welk tijdstip bieden jullie de hapjes aan. Daarnaast wil ik starten met groente hapjes en deze zelf maken. Hier nog tips voor? :) ik las online dat je meerdere dagen achter elkaar hetzelfde moet aanbieden zodat ze aan de smaak wennen. Hoeveel dagen moet dat achter elkaar?</p><p>Alvast bedankt!! </p>

Onze dochter is nu 6 mnd. Vanaf 4.5 mnd geven we hapjes. We begonnen met ongeveer 4 dagen achter elkaar hetzelfde. Eerst losse smaken. Dus bijv. alleen wortel. Pas later mixen, bijv. wortel-aardappel. Wij deden dit rond het avondeten. Inmiddels eet ze van alles en gaan we beginnen met 2x per dag eten. Dus 's morgens fruit en 's avonds groente.

De eerste weken zijn het echt nog oefenhapjes dus 2 of 3 lepeltjes is dan genoeg. Dit geef je nadat ze haar flesje heeft gehad zodat ze geen honger heeft. Ik gaf in het begin 1x per dag en later ging ik naar 2x per dag. Je kunt beginnen met zachte smaken zoals wortel, pompoen, pastinaak, bloemkool. Ik gaf ongeveer 3 dagen achter elkaar hetzelfde. Als ze het niet wil of lust, weghalen en de volgende dag opnieuw proberen. Schijnt dat baby's iets soms wel 10x moeten proeven voordat ze het lekker vinden. 
Als je het zelf gaat maken kun je de groenten koken en daarna pureren. Dan kun je het invriezen als ijsblokjes. 1 ijsblokje is een oefenhapje. Als ze het lekker vind en/of je het idee hebt dat ze wel meer lust kun je de keer erop ook 2 ijsblokjes pakken. Even verwarmen en dan kun je het geven. De eerste tijd geef je enkele smaken, later kun je gaan mengen. 

Hi, 
Ons ventje is nu 5,5 maand en krijgt ook sinds een maand groente (en inmiddels ook fruit). Fruit altijd in de ochtend en groente aan het eind van de middag of vroeg in de avond. Kijk is voor inspiratie op www.smikkels.nl. Daar haal ik veel ideetjes vandaan. Wel alleen nog maar losse smaken en ik geef iedere smaak ongeveer een dag of 4 a 5. De meeste smaken vindt hij gelukkig direct al lekker en anders bij de 2de keer proeven al wel dus dat scheelt. 

Kijk vooral naar haar reactie en hou het ongedwongen en leuk. 

Terug
Bovenaan