Eerste hapjes

<p>Langzaam komt het moment dichterbij dat wij aan de eerste hapjes kunnen beginnen. Ik wil haar hapjes zelf gaan maken en weet dat er speciale ‘kook’boeken zijn voor baby’s. Het is mijn eerste kind en ik heb eigenlijk geen benul wat ze straks wel en niet mag hebben en hoe haar te leren eten.  Heeft iemand een tip voor een boek waarin dit staat?</p>
 
Ik heb de boeken Jammie Jammie van Jane Clarke en Lust ik wel van het Voedingscentrum. Dit zijn beiden prima boeken met voldoende informatie. Ik hoor verder ook wel goede verhalen over het boek Opperdepop. Ik moet wel zeggen dat ik de info voor oefenhapjes van 4-6 maanden vrij summier vind. Ook dat foldertje wat je van het CB krijgt. Nu zijn het natuurlijk ook maar oefenhapjes, maar toch.. zelf maken is ook super leuk! Ik kan de Philips Avent stomer/blender aanraden. Dan is het zo makkelijk gemaakt. Daarna invriezen in ijsblokjes en als dat bevroren is, in zakjes in de vriezer bewaren. Super simpel en je kan voor een langere tijd achter elkaar maken. Veel plezier!! 
 
Ik heb het zonder boek gedaan.
Ik vond het fijn eerst met groente te beginnen ipv fruit... Omdat eerlijk als je de hele week banaan peer en mango heb gegeten is broccoli wel even wat anders.. Wortel vond ik een fijne groente om mee te beginnen. 
Ideaal is ook de staafmixer zeker voor als ze strax met de pot mee gaan eten. (blender en keukenmachine is niet geschikt omdat je er geen kleine hoeveelheden in kan maken) 
Ook schaffen veel moeders plastic bakjesaan om hapjes in te vriezen, denk eraan dat de hoeveelheid per maand meer wordt en koop dus niet al te kleine bakjes want dan blijf je bezig.
Wou dat ik dit bij de eerste wist! Haha
 
Super tips. Dank je wel. Dat van die ijsblokjes maken had ik al eerder gehoord. Ideaal om zo te beginnen. Gevoelsmatig voelt beginnen met groente voor mij ook logischer, omdat bijna al het fruit zoet is. En bij groente heb je afwisseling. Zo is de overgang naar fruit minder groot. Ik ben benieuwd, zin in. Ook omdat ik zelf nu op een ubergezonde leefstijl (gedwongen) moest overstappen. Fijn om dit mee te kunnen geven aan de volgende generatie. Nu alleen mijn lief nog ?
 
Ik ben uiteindelijk op een totaal ander boek gekomen. Opperdepop is erg leuk voor als ze straks iets ouder is. Ik zocht echt iets voor die eerste paar maanden.
Vandaag was het de dag. Ze was er zo aan toe... de wortels gingen er als zoete koek in. Ze was totaal niet onder de indruk en hapte alles lekker weg ?
 
Leuk dat je kleintje het zo lekker vond! Wij hebben groenten en fruit afwisselend gegeven. Begonnen met fruit, 3 dagen hetzelfde, toen 3 dagen groente enzovoorts. Hij vindt alles lekker, maar bloemkool en broccoli vindt hij echt het einde! 
Voor inspiratie kun je ook eens op de potjes in de supermarkt kijken. Ik geef zelf ook veel potjes, maar ik vind die info daarop wel handig als je zelf aan de slag gaat (ingrediënten, hoeveelheid etc). 
 
Ik heb uiteindelijk voor de eerste maanden Eibertje kiest gekozen. Ik maak het liefst alles zelf. In dit boek vergelijkt een voedingsdeskundige ook veel potjes. Er staan pro’s en contra’s in dit boekje geschreven. Het is erg duidelijk en makkelijk opgezet. En prijs kwaliteit gezien niet duur. Ik ben van plan om straks over te stappen op opperdepop. Wat een heel inspirend boek is alleen niet geschikt voor de eerste maanden.
Vandaag kreeg ze voor het eerst pastinaak. Ook prima. Ze kijkt er echt bij alsof ze het al jaren eet ?
We probren zo diverse groentes uit en introduceren daarna fruit. Ik ga gewoon op mijn gevoel af, die blijkt weer prima te werken. 
 
Terug
Bovenaan