eerste keer naar de ha

Hallo allemaal,

Tsja, wat moet ik nu typen. Ik voel me een beetje depri. Gisteren ben ik toch weer ongesteld geworden en dit was al de zoveelste poging. In april 2003 ben ik gestopt met de pil, maar nog steeds geen resultaat. Tot nu toe had ik steeds nog zoiets van....het komt wel goed, we kijken het nog een maandje aan. Maar nu baal ik er zo van dat mijn vriend en ik ons hebben voorgenomen om de komende week een afspraak bij de ha te maken. Aan de ene kant fijn natuurlijk, maar aan de andere kant spannend. Wat zal eruit komen? Het zal toch niet zo zijn dat net wij samen geen kinderen kunnen krijgen?
Wat gebeurt er op zo'n eerste afspraak met de ha? Wat wil hij allemaal weten en zijn er onderzoeken die al meteen kunnen gebeuren? Wie kan het me vertellen, want ik weet totaal niet wat ik kan verwachten?

Groetjes,
Merle

Hoi merle,

Allereerst misschien dat dit verlichting geeft: Gemiddeld duurt het zwanger worden bij de meeste vrouwen een jaar. Dus laat je moed niet zakken.

Na een jaar kan je via HA naar gyn. Misschien wil je HA zelf nog onderzoek doen bv: zaadonderzoek van je man, bloedonderzoek om te kijken naar je hormonen en inwendige bij jou. Somig doen dit wel sommige sturen je direct door.

Bij de gyn heb je eerst een soort evaluatie afspraak: Allerlei vragen over intieme zaken (sex ed) je cyclus hou je het bij, ben je al aan het tempen enz. Dan doet de gyn ook een inwendige en vraagt allerlei bloedonderzoeken aan voor jullie allebei. Ook zal hij zaadonderzoek doen. Als je niet tempt zal hij je vragen om dit te doen.

Een aanrader begin er direct mee bij je volgende cyclus. Dit scheelt bij de gyn zo kan hij zien of je uberhaupt wel een eisprong hebt. En het is voor jezelf ook erg prettig je weet immers waar je aan toe bent en of je ongi wordt of niet.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt en zoniet dan lees ik het wel.

Veel suc6,

Liefs Claudy

Hallo Merle,

Ik kan weinig toevoegen aan het verhaal van claudy, onze huisarts heeft eerst bloed geprikt en 2 x een zaadonderzoek, ook stelde hij allerlei vragen.
Daarna direct doorverwezen naar de gyn (omdat uitslag zaadonderzoek niet goed was). Ook daar een hele vragenlijst over je cyclus en jullie sexleven. Daarna een inwendige echo, en bloedonderzoek (weer). Daarna gaat de bal rollen.....! Meid veel succes bij de huisarts (gaan jullie samen?). Laat je weten hoe het is gegaan?

Liefs Molly.

hoi Merle,
Ik kan eigenlijk niet veel toevoegen de andere verhalen zeggen alles al, alleen dat je inderdaad gewoon nu al moet beginnen met tempen ,s,morgens het beste is elke ochtend +- zelfde tijd, na +- 2 mnd kun je (of de gyn.) dan zien of je wel een ei-sprong hebt en het zaad van mn man werd ook gelijk nagekeken (hier krijg je een potje voor +instructies van hoe en wat, dit potje (met inhoud haha) moet je dan bij t lab. inleveren, toen wij een afspr. bij de gyn. hadden had hij de uitslag van mn man ook al en dit was erg prettig dan kun je gelijk zien wat er is en welke aktie je moet ondernemen anders duurt het weer zolang. He, veel succes en hou ons op de hoogte, groetjes pluk

Hoi merle,

Mijn gyn vond die templijsten maar onzin en onbetrouwbaar, dus daar ben ik maar mee gestop!! Heel fijn hij ziet het dmv bloedprikken,,maar ja zo zie je iedere gyn is anders!

Suc6 liefs moi xxx

Hoi Merle,

mijn huisarts heeft eerst wat vragen gesteld over de cyclus en de temperatuurlijsten bekeken. Dus ben je nog niet aan het temperaturen, begin daar dan vast mee. Op vruchtbaarheid.org vind je een een handig formulier waarop je het kunt bijhouden.
Mijn huistarts wilde dat ik eerst nog 3 maanden probeerde en heeft mij daarna pas doorgestuurd naar de gynaecoloog.
Ondertussen ben ik er wel achter dat alle huisartsen en gynaecologen het anders aanpakken.

Veel succes,
Groeten,
Bianca

Bedankt voor jullie reacties.
Ik houd jullie op de hoogte, ik ga vrijdagochtend de ha bellen om een afspraak te maken. Mijn vriend gaat natuurlijk met me mee.
Ik heb de laatste maanden al mijn temperatuur bijgehouden.

Groetjes,
Merle

Terug
Bovenaan