Eerste keer naar de opvang

<p>En toen was het zo ver.. Kleine baby's worden groot en mama's moeten weer aan het werk. Ik heb 6 heerlijke maandjes bij mijn zoon kunnen blijven maar nu is het tijd om te gaan werken. Ben er ook weer helemaal aantoe want sinds de oudste geboren is 4 jaar geleden ben ik thuis geweest om voor mijn drie jongens te zorgen.  Maar zoals ik al begon is het morgen zo ver om de jongste ook naar de gastouder te brengen. Ik heb haar ondertussen al gespamt met alles wat ze moet weten. Maar nu het dichterbij komt word het steeds moeilijker. Doe ik er wel goed aan? Hij is nog zo klein.. Doe ik hem tekort omdat ik wel 4 jaar thuis ben geweest voor de oudste? Gaat dit gevoel snel weg? </p>

Mijn dochter (1e kindje) ging rond 8 maanden voor het eerst naar de opvang. Vond dit ook wel even lastig en was bang voor hoe het zou gaan. Maar als ik zie hoe leuk ze het daar heeft en hoeveel ze leert, kan ik er alleen maar blij mee zijn. Zij gaat 1 dag per week en ze heeft het heel erg naar haar zin. Nooit huilen enzo en altijd druk aan t spelen als we haar komen halen. 
Als je ziet dat je kindje het naar zn zin heeft, is t ook makkelijker om los te laten denk ik.

Mijn dochter vond het geweldig. Zoveel speelgoed en kids en gezelligheid. Miss is slapen even wennen, maar echt ze hebben t zo leuk daar. No worries! 

Heel normaal gevoel denk ik! 
Mijn zoontje gaat mee naar de opvang waar ik zelf werk. Wel op een andere groep.
Ik heb nog nooit zo gehuild toen hij een ochtendje mocht wennen en ik hem achter moest laten bij al mijn lieve collega’s en op een opvang waar ik precies weet hoe het er aan toe gaat. ?

Onze dochter is nu ruim een jaar en ze was 5 maanden toen ze voor het eerst naar de gastouder ging. Eerst halve dagen en opgebouwd tot 2 hele dagen. In het begin voelde het alsof ik haar weg bracht voor mijzelf (zodat ik kon werken of andere dingen kon doen), maar langzaamaan ging ik steeds meer zien dat ik het ook echt voor haar deed. Ze heeft het vanaf de eerste dag al heel erg naar haar zin gehad, even een andere omgeving en spelen met andere kindjes. Ze komt vrijwel altijd vrolijk thuis. Ik denk dat dit echt heel goed is voor de ontwikkeling, en ik zie het als een mooie voorbereiding op straks de peuterspeelzaal en daarna school. Dan is de overgang ook wat minder groot. 

Ik snap je gevoel helemaal! Maar maak je niet druk. Zoveel kindjes vinden het fantastisch op het kdv/bij de gastouder, waaronder mijn eigen zoon. 
Hij gaat er al vanaf 3 maanden heen en heeft het er altijd naar z'n zin gehad. Hij slaapt er wat minder goed dan thuis, maar is er zeker niet minder vrolijk door. Hij komt tijd te kort om te spelen, haha. 
Hij is nu 14 maanden. Gisteren gingen we er weer heen na 2 weken kerstvakantie. Hij was al druk op de deur aan het slaan terwijl ik z'n jas op hing. Daarna had hij nog net even tijd om me uit te zwaaien, maar was al gigantisch druk met spelen. Toen ik hem weer op kwam halen was hij blij om me te zien, maar eigenlijk nog niet uitgespeeld. Eenmaal thuis een doodmoe, maar voldaan kindje.
Hij gaat 1 dag omdat beide oma's ook een dag oppassen. Hadden de oma's niet op kunnen passen, dan had ik het helemaal niet erg gevonden om hem meerdere dagen te brengen, met de kennis van nu. Ik breng hem overigens ook als ik zelf een dagje vrij heb.

Dank je wel voor jullie reacties! Hij is gisteren bij de gastouder geweest en het was super goed gegaan. Toen ik binnen kwam werd ik meteen begroet met een lachje. Met weg gaan moest ik moeite doen om niet te huilen maar eenmaal in de auto was het al over. Wel fijn dat de gastouder af en toe een foto van hem stuurt en dat zijn broer er ook zit. Moet wel zeggen dat het best lekker is om even je eigen ding te doen en de kleintjes lekker ergens aan het spelen zijn met andere kindjes. 

Terug
Bovenaan