Eerste kindje en een hond

Hallo allemaal,

Ik weet pas heel kort dat ik zwanger ben. Ik ben er superblij mee. Eind januari verwacht ik mijn eerste kindje.

De vraag die ik wil voorleggen is de volgende: ik heb een grote herdershond. Hij is twee jaar en enorm lief. Maar geen kinderen gewend. Heeft iemand hier al ervaring mee? Of zit iemand in dezelfde situatie als ik?

Ik zou graag ervaringen en ideeën uitwisselen over hoe je hiermee om kunt gaan.

Groetjes Paula
 
Hoi Paula,

Ik ben ook pas net zwanger, wij hebben een hond van 4, maar wel een kruising met een jack russel. Erg druk dus. Ik ben ook in januari uitgeteld. Tot nu toe de 23ste.

Ook ik vraag me af hoe onze hond er straks op gaat reageren.
De meeste zeggen is dat je de hond niet weg moet duwen, maar gewoon zijn rang in het gezin moet laten houden. Tja, hoe doe je dat?

Liefs
 
Hoi Paula en vlinder,

Wij hebben ook een hond (van gemiddelde groote) het is een kruising tussen van alles en nog wat.
Inmiddels is hij alweer 5 jaar.
Wij hebben hem nooit weggehouden van de kinderen, natuurlijk scheelt het ook dat een babytje de 1e maanden nog niet zoveel doet, wat betreft de hond.
Wel zou ik de hond en de baby (zeker de 1e tijd) nooit alleen laten.
En het is natuurlijk van jezelf en dat merkt een hond ook.

Ik denk als je er zelf niet te moeilijk mee omgaat dat een hond zich dan ook wel vrij snel aanpast!
Maar dat geldt natuurlijk niet voor alle honden!!

Groetjes, Anne
 
Hoi hoi,

ik ben ook zwanger van de eerste en wij hebben 2 heerlijke Newfoundlanders (van 4 en 6 jaar, tja niet de kleinste ras).
Ik ga er van uit dat het allemaal wel goed komt. Niet te veel aandacht aan geven. Niet een groot ding van maken als de baby er is. De hond niets verplichten. Lekker laten lopen, ze wennen er snel genoeg aan als je zelf maar normaal blijft doen zoals de hond gewent is.

En ga nu alvast een beetje met de hond naar plekken waar kinderen zijn. Scholen, speeltuintjes enz. Je hoeft de hond niet te laten aaien of laten knuffelen. Alleen langs lopen!

Maar je weet zelf altijd nog het beste hoe je eigen hond is.
 
Hallo,

Wij hebben een labrador van nu 5 jaar. Bij de geboorte van onze dochter was hij net 2.
We hebben een oude knuffel het 1e rompertje aangetrokken waar hij mee mocht spelen, zodat hij vast kon wennen aan haar geur (wij waren nog in het ziekenhuis). Toen we thuis kwamen wel meteen kennis laten maken (laten snuffelen aan handjes en maxi cosi (zonder kind) op de grond laten staan)maar verder niet te veel aandacht aan geven.
Het enige waar hij wel "last" van had is dat er geen "vreemden" in de buurt van onze dochter mocht komen, hij ging altijd tussen de box/kinderwagen en de mensen in staan zodat ze niet te dicht bij kwamen, maar verder nooit problemen gehad eigenlijk. Ben wel benieuwd hoe hij nu gaat reageren (gister was uitgerekende datum, spannend), blijft altijd afwachten...
 
dames mag ik jullie even geruststellen.
wij hebben thuis een dobermann. een hele lieve maar dus ok grote hond van en ras waar de meeste van zeggen jee die zijn best wel eng. nou ons dochtertje is vorig jaar april geboren.
we hebben een maandje voor de datum de box in de kamer gezet. het muziekmobieltje aangedraaid geregeld. verder was hij bij de geboorte erg druk. toen me vriend dus met de baby naar beneden ging begon hij ook erg te springen. maar dit was na een weekje over. nu zijn het de grootste vriendjes. ze kan alles met de hond doen. heerlijk aan de oren trekken enzo. toch laat ik ze nooit alleen. want je weet maar nooit.

dus niet te druk maken. nooit de hond alleen laten. nooit de hond negeren. erg belangrijk. als mensen op kraamvisite komen altijd laten binnenkomen zoals ze dat normaal ook doen dus als de hond altijd aandacht kreeg moeten ze dat nu zeker ook doen.
en niet gelijk als de hond in de buurt is van de baby wegsturen of straffen.

nou succes
 
Klopt, een hond moet niet het gevoel krijgen 'gestraft' te worden als er een kleine is, dat kan tot jaloezie leiden. Anderzijds is het ook niet goed als een hond altijd ongelimiteerd bij een klein kind/baby mag. Dus even snuffelen: prima, maar niet dollen.

Verder mochten wij (toen we klein waren) nooit in de hondenmand komen of aan de voerbak van de hond. Daar waren mijn ouders heel strikt in: dat is de plek van de hond en daar laat je hem met rust.

Succes!
Blossom
 
Ik ben nu 4 weeken zwanger en ik heb 4 hdad hondjes genaamt jacrussell,s ik ben beneud hoe het gaat woorden ik denk dat we moten probeeren de tijd te verdeelen en je hon(en) neit minder aandacht greven als ze gewend zijn nu dat we zwanger zijn kunnen we het beste dingen aan leeren of juist af leeren als eht kindje er is plaats bv al de box in huis en zeg dat het voor de baby en en de hond neit mag kommen en de kinder kammer laaten zien dat soort dingetjes laat ze aan de kinderkleertjes ruiken en zo
 
Terug
Bovenaan