Eerste kwam met keizersnede, heb je bij een tweede de keuze?

Hallo,

Hier even een vraagje voor de verloskundigen onder ons.
Bij de eerst heb ik (na een zwangerschap van 42 weken) een nacht lang aan het infuus gelegen en veel pijn en weeen gehad maar de ontsluiting zette niet door. Het verste wat ik kwam was 4 cm. Omdat de CTG van mijn zoontje steeds vlakker werd, werd er uiteindelijk gekozen voor een (spoed)keizersnede. Mijn vraag is nu: is  de kans groot dat het bij een tweede bevalling weer zo loopt of hoeft dat helemaal niet zo te zijn? Ik had graag via de natuurlijke weg willen bevallen maar de keizersnede is me ook 100% meegevallen eigenlijk. De reden dat de ontsluiting niet vorderde is nooit bekend geworden. Kan ik bij een tweede bevalling kiezen voor een (geplande) keizersnede? Aan de ene kant zou ik graag op de gewone wijze willen bevallen maar aan de andere kant ben ik ook bang dat het weer zo loopt en dat ik dan weer rennend op een bed door de gangen wordt vervoerd en dat zie ik nou ook weer niet zo zitten..... De keizersnede op zich was het probleem niet zo (het kindje moet er toch uit nietwaar?) maar ik vond deze spoedoperatie nou niet echt geslaagd (9.30 stonden ze met een hele hoop artsen aan m'n bed en 9.45 was ik vlug geschoren en had ik een operatiehemd aan en werd dus door de gangen van het ziekenhuis gescheurd.........) Het herstel is allemaal voorspoedig verlopen dus op zich zou ik ook wel vooraf willen kiezen voor een keizersnede. Bestaat die mogelijkheid eigenlijk?

Alvast bedankt!

Groetjes Patricia
mv Justin (14,5 maand)

In principe kun je uitgaan van een normale bevalling. Er is een kleine kans dat het weer zo gaat, maar de kans dat het heel soepel gaat is vele malen groter. Wbt kiezen voor een geplande keizersnede: je moet er met je gyn over praten. De een zal het eerder doen dan de ander. Maar in principe is het wijs om een keizersnede trachten te vermijden. Het blijft een grote buikoperatie met alle risico's van dien. En ook de risico's voor een volgende zwangerschap na een keizersnede nemen toe. Dus ik zou zeggen, probeer normaal te bevallen.

Hoi,

Ik ben bijna 32 wk zwanger van ons 2e kindje. De eerste is gehaald met en spoedkeizersnee. Ontsluiting bleef hangen op 8cm en het was een groot kind. Daarbij had ik al een poosje persweeën. Om te voorkomen dat ik zou persen en hij te ver zou zakken voor een keizersnee, hebben ze mij toen met spoed naar de OK gebracht.

Vorige week op controle ook alles nog eens gevraagd wat of ik allemaal wou weten.
Er is me verteld dat 70 % vd vrouwen die bij de eerste een keizersnee krijgen de tweede keer normaal bevalt.
Het hoofdje van je baby hoeft bv maar een klein beetje anders te liggen en het kan al veel beter gaan.
Vandaar dat je waarschijnlijk eerst moet proberen normaal te bevallen.

Groetjes Mosy - juni

hoi,

mijn eerste bevalling was ook een spoedkeizersnede, en omdat waarschijnlijk het geboortekanaal te klein is, en omdat het een heel gedoe was bij de eerste, mag ik nu zelf kiezen, wat ik wel zo prettig vind. Ook ik ga voor een 2e geplande keizersnede, dus in overleg afhankelijk natuurlijk van je gyn. kunnen jullie er samen uitkomen lijkt mij,
succes, en laat je nog even weten hoe het afloopt?

groetjes pip

De eerste is met spoed ( na een weke van inleiden) gehaald met een keziersnede.

Bij de tweede mocht ik niet kiezen, omdat de verwachting was dat nu
alles wel goed zou gaan. De tweede is inderdaad gewoon vaginaal
geboren.

En wat was ik daar blij mee, want na de keizersnede traden er
behoorlijk wat complicaties op, waardoor ik bijna twee weken in het
ziekenhuis heb gelegen.

Groetjes

Miep

hoi patricia,

wat ik weet over een zwangerschap na een keizersnede is
dat je bij een tweede het liefste in het ziekenhuis moet bevallen
maar dat moet ook he, je hebt vast een mediche indikatie...

de placenta kan vasthechten op de plek van de keizersnede
maar dat hoeft natuurlijk niet...

het lijkt mij een moeilijke beslissing

eerst uren pijn
en dan misschien toch een keizersnede

zet hem op!!

xx bibi :)

Terug
Bovenaan