Eerste oefenhapjes

<p>Omdat mijn zoontje erg hongerig is, mag ik iom het CB iets eerder dan 4 maanden beginnen met oefenhapjes. Ik wil zelf wat hapjes gaan maken en invriezen. Maar ben benieuwd hoe jullie dit doen? Ik wil beginnen met banaan en wortel (of zoete aardappel). Koken jullie dit zelf en vriezen jullie dit in? En voor de rest hoeft er niets bij toch? Ik zie recepten op internet staan waar je nog jus bij moet doen, maar ik vraag me af of dat bij oefenhapjes al de bedoeling is? Het lijkt mij in ieder geval weer een hele leuk stap en ben ook erg benieuwd hoe hij het gaat vibden aangezien hij nu de lepel met vitamine d al heerlijk vindt </p>

Ik heb trouwens bakjes voor ijsblokjes gekocht omdat ik had gelezen dat het slim is (gezien de kleine hoeveelheid die eerst eten) om die daar in te doen. Alleen moet je die afgedekt nog in de vriezer doen?

Ik ben bij mijn zoontje begonnen met verschillende soorten groenten (bloemkool, wortel, doperwt, courgette, avocado ...). Wel enkele smaken en zonder toevoegingen. Dan leerde hij de pure smaken kennen. Later ben ik pas combinaties gaan maken en nog veel later op smaak gaan brengen (zonder zout). Ook fruit heb ik pas later geintroduceerd omdat dat lekker zoet is en over het algemeen goed wordt geaccepteerd (hij zat toen al een paar weekjes aan de groenten). Hij is nu 3,5 en een bijzonder goede eter, maar of dat daaraan ligt of gewoon zijn karakter weet je natuurlijk nooit. Bij mij dochtertje wil ik het weer zo doen, die is nu 3 maanden, dus mag nog even wachten
Ik ben dietist, dus vind gezond en goed eten erg belangrijk. Ik denk er soms ook teveel over na.

Ik ben bij 4 maanden begonnen met broccoli, bloemkool en wortel. Gewoon stomen/koken en mixen. Evt wat water toevoegen als 't niet papperig genoeg was. Na 2 weken, toen dit goed erin ging, meerdere groentes gaan geven en overdag een 2e hapje erbij; banaan, appel of mango. Dit ging meteen goed. Vanaf 5 maanden ook soorten gaan mengen. Al waren zoete aardappel, spinazie en mango favoriet haha. Vanaf een half jaar ben ik aardappel en wat vlees/vis gaan toevoegen. Lekker uitproberen. Ik had bakjes van de xenos. 4 voor 2 euro ofzo. Perfecte grote en gemakkelijk te stapelen voor in de vriezer. 

In het begin kreeg mijn zoontje ongeveer 3 eetlepels, niet meer dan 50 gram groente en fruit. Was gewoon om te wennen aan het lepeltje, smaak en structuur. Pas tegen de 6 maanden werden het echt noemenswaardige hoeveelheden. Vanaf 6 maanden ging het geleidelijk aan de melk ook vervangen. Hoeveel hij precies at liet ik aan hem over, dat wisselde per dag. Nog steeds trouwens. Ik bepaal wat hij eet, waar en wanneer, hij hoeveel.
De ijsblokjesbakjes zijn best een slim idee. Ik zou de hapjes dan invriezen en eenmaal bevroren eruit halen en in een diepvrieszakje bewaren (zodat je weer wat nieuws kan invriezen), dan kun je er 2 of 3 per keer uithalen. Mijn vriezer stond destijds vol met kleine bakjes. Kan ook. Voordeel van ijsblokbakjes is dat als je kindje in eerste instantie iets niet lekker lijkt te vinden je hiervan regelmatig 1 blokje kan aanbieden naast bijvoorbeeld 2 blokjes die hij/zij wel lust. Zo gaan ze het wel waarderen/acepteren, want dat duurt soms wel even.
Qua tijden hield ik voor het groentehapje rond 18.00 uur aan (direct als we thuiskwamen), fruit kreeg hij in de loop van de ochtend. Eigenlijk zoals ons ritme normaal is. 
Brinta kreeg hij in de ochtend (lepeldikte) met een half flesje melk zo rond de 5 maanden en stukjes brood of een cracotte in de middag met een heel flesje melk (of borstvoeding). 
Je bouwt eigenlijk gewoon naar een normaal ritme toe zoals dat past in jullie huis. 

Ik lees ook mee want me kleine meid is ook 3mnd en we willen graag proberen haar groente en fruit te geven. Ik dacht eraan om wat groente of fruit te mixen met borstmelk en dan zo invriezen.
Had ook een vraagje, hoe warmen jullie het dan weer op? Opwarmen in een bakje, in de magnetron of water koken en dan in een schaaltje opwarmen of flessenverwarmer die een potjesstand heeft? 

Wij zijn ook met 4 mnd begonnen, eerst met groentehapjes. Ik heb een ijsblokbakje van Tupperware, die zijn met deksel en heeft een handige indrukknop aan de onderkant waardoor je de voeding er makkelijk uit kunt drukken. 
Ik deed per bakje 3 soorten groente (3 x 4) en gaf elke dag 1 blokje, op het begin was dit teveel maar na een paar weken was hij gewend. 
Met ongeveer 5 mnd begonnen we met fruit. Gewoon vers zelf maken per keer. 
Afgekolfde bv deed ik in zijn avondeten. 
Nu is hij 10 mnd en maak ik gemixte groenten met pasta of rijst. Ik vries per keer 2 of 3 bakjes in. Zijn fruit mix ik met pap. Het eten gaat veel beter sinds hij in zijn eetstoel bij ons aan tafel mag. Heel gezellig maar het kost wel veel tijd, bij ons is brood eten nu in de leerfase.. 

Terug
Bovenaan