Eerste tandje is door. Al poetsen?

<p>Hallo, </p><p>We hebben weer een mijlpaal berijkt:) het eerste tandje is door!</p><p>Nu vraag ik me af of ik al moet beginnen met poetsen? En wanneer ga je met tandpasta poetsen?</p><p> </p><p>Xx</p>

Ik ben gaan poetsen met het eerste tandje maar pas tandpasta gaan gebruiken wanneer ik ging bijvoeden. Dan went je kindje toch langzaam aan andere smaken en ik vind die tandpasta behoorlijk zoet.

Ik ben begonnen met poetsen bij het doorkomen van het 1e tandje (was bij mijn zoontje pas toen hij 9,5 maand was), 1x per dag. Ik gebruikte meteen tanpasta. De peutertandpasta van elmex is niet zoet, maar lijkt al echt een beetje op "grote mensen" tandpasta qua smaak. 
Vanaf 2 jaar 2x per dag gaan poetsen en toen hij 3 werd overgegaan op elektrisch poetsen (en was ik daar maar veel eerder mee begonnen, ideaal)

Hoi!
Jeej! Gefeliciteerd met deze mijlpaal.
Ik ben tandartsassistente en ja, vanaf het eerste puntje dat het tandje doorkomt, moet je gaan poetsen mèt tandpasta. 
Het poetsprotocol is:
0-1 jaar: 1x per dag met een baby- peutertandpasta
2-5 jaar: 2x per dag met een peutertandpasta 
5-12 jaar: 2x per dag met een junior tandpasta 
Vanaf 12: 2x per dag met volwassen tandpasta
Niet naspoelen met water. Overmaat uitspugen en lekker laten inwerken. Nu is het fluoride gehalte in baby en peuter pasta zo aangepast, dat het niet schadelijk is voor je kindje als het de tandpasta doorslikt. Je kan van een baby niet verwachten dat ze de overmaat uitspugen ;-) geef na het poetsen geen voeding meer. En wacht na de voeding minimaal een half uur voor je gaat poetsen. Het glazuur van het melkgebit is vele malen kwetsbaarder dan het glazuur van het volwassen gebit. Zogeheten zuigflescariës is het grootste probleem bij kleine kinderen. Dus poetsen en zonder fles naar bed. Mocht je toch een flesje mee naar bed geven, geef dan water ipv melk of nog erger: limonade.(en ja, het komt helaas heel vaak voor dat ouders limonade meegeven naar bed ?)
Mijn advies is ook om niet een te zoete tandpasta te gebruiken, maar Elmex. Elmex is niet zoet, maar ook niet pittig. Dit maakt de overstap later naar volwassen tandpasta stukken makkelijker. Als je kindje gewend is aan de zoete tandpasta's zoals zendium, prodent of oral b, dan zal de overstap naar een junior of volwassen tandpasta echt moeilijk gaan. Dat is iig mijn ervaring in de praktijk.
Je hebt van Jordan speciale baby tandenborstels. Deze zijn klein en er zit een gaatje voor je vinger in. Zo kun je makkelijk poetsen. Laat je kindje altijd liggen, op de commode of op de bank, dan kom je er heel goed bij en zie je het goed. Zet je je kindje voor je, als het kan zitten of staan, dan heb je een onnatuurlijke houding en kun je niet goed poetsen. Bij de tandarts lig je zelf ook ;-)
Neem je kindje vanaf 2 jaar elk half jaar mee op controle. Zo leert je kindje spelenderwijs naar de tandarts te gaan en wordt het goed gecontroleerd.
Heel veel succes! En mocht je nog tips willen: just Let me know ;-)
Liefs, Maaike

@wereldwondertje.
Super bedankt!
Heb nog wel 1 vraagje, mijn dochtertje krijgt haar laatste voeding op bed en valt daarna meteen in slaap. Wanneer kan ik ze dan het beste poetsen? 

Terug
Bovenaan