Eerste vakantie

Goedenavond

Ik wil toch even wat van mij afschrijven. Onze dochter is 6 maanden en wij zijn afgelopen vrijdag voor 2 weken vertrokken op vakantie. Eerst een week naar een park en daarna naar een ander park

Ik moet zeggen het valt mij echt ontzettend zwaar, toen onze dochter net geboren was, heb ok het ook moeilijk gehad en veel verdriet gehsd en eindelijk was ik eraan gewend en had ik mijn draai gevonden.

Nu moet ik weer zo wennen en kan ik alleen maar huilen als ik dan mensen zie zonder kinderen denk ik die hoeven geen rekening te houden met iets. Thuis heb ik er geen moeite mee maar mort er hier zo aan wennen aan haar slaapjes en mijn vriend us er zo makkelijk in, maar ze slaapt in d'r nacht weer zo slecht.

Hebben jullie misschien tips ofzo? Morgen gaan we zwemmen enzo. Ik ben ook bang dat we teveel doen, terwijl we veel rondrijden zodat zij kan slapen en we wandelen veel.
 
Wij zijn nu ook op vakantie met onze dochter van 5 mnd. We merkten dat we op onze reisdag (klinkt heftiger dan t is, autorit duurde 2 uur) wel even moest wennen toen we aankwamen in t huisje. In slaap vallen ging iets minder makkelijk dan thuis. Maar goed, nieuwe geluiden, ander bed, andere geuren. . daar moest ze echt even aan wennen. Volstrekt logisch als je eigenlijk pas net thuis een beetje je draai hebt gevonden. Verder zorg ik ervoor dat ze haar eerste slaapje goed kan doen in ons huisje en daar echt de tijd voor krijgt en proberen we veelal uitgerust en met een vol buikje op pad te gaan voor korte activiteiten. Dat zijn in ons geval een wandeling, ritje naar de supermarkt en kinderboerderij geweest. Morgen gaan we naar het zwembad. Dan dus inderdaad het eerste slaapje doen in het huisje, dan voeden (ik leg haar dan ongeacht de tijd aan voor de borstvoeding) en 'uitbuiken' en vervolgens op pad naar t zwembad. We gaan er vanuit dat haar energie na een kwartiertje zwemmen wel op zal zijn. Aangezien het aan en uitkleden er ook bij komen. Dus dan weer lekker terug en slapen.

Het is wel vervelend dat je niet zo op 1 lijn zit met je vriend hierin. Is hij wel van mening dat jullie baby ook het beste gaat op een goede structuur die ongeveer elke dag hetzelfde is?
 
Ahh lieverd, ik lees je bericht en voel gewoon wat je bedoelt! Vooral dat stukje dat je vriend er zo makkelijk in is. Lijkt wel alsof je het over mijn vriend hebt. Wij hebben daar zovaak discussies over, hij vindt dat ik dan overdrijf en te moeilijk denk. Maar goed dat verhaal laten we maar zitten voor een andere topic haha!
Mijn tip of advies: adem in en adem uit. We know hoe zwaar het af en toe kan zijn om mama te zijn. Onze kinderen hebben ons dan ook altijd nodig. Probeer alsnog te genieten van je vakantie want je kleine zal voelen dat jij je niet prettig voelt! Geef je vriend ook wat meer taken zodat jij even zen kan worden (al blijf je 10min langer onder de douch staan bij wijze van spreken).
Ik heb een zoon van 4 maanden en ik ben nog niet eens wezen lunchen met vriendinnen omdat ik dat te spannend vindt. Dus ik vind het heel stoer van je!
Fijne vakantie!


Oh en berecht dat slecht slapen snachts, als iemand de gouden tip heeft hoor ik het wel! ??‍♀️??‍♀️
 
Ik herken wat je bedoelt in het neerslachtige, ik heb het een beetje als heimwee ervaren. Als je denkt aan vakantie dan denk ik aan relaxen, boeken lezen, uit eten, wijntjes op het terras. En dat was met onze baby van toen 7 maanden ook totaal niet aan de orde. Ik zat gelukkig wel op een lijn met mijn man dus daar heb ik geen tips voor. We zorgden elke dag dat we zelf ook allebei even een momentje rust hadden, of tijdens een lang slaapje of de taken afwisselen. Dan ging hij even een blokje om met onze zoon en ging heel even lekker lezen. Misschien dat je dat kan helpen? Mij hielp het ook wel om te nuanceren dat het één keer wennen is, want nu weet je nog heel goed hoe je vroegere vakanties waren, en dat het in de toekomst steeds wat makkelijker wordt (qua verwachtingsmanagement). Hopelijk kan je nog een beetje genieten van de vakantie!
 
Bedankt voor jullie berichtjes, dat had ik echt even nodig!

Wij hebben gelukkig wel al haar eigen spullen meegenomen, haar eigen campingbedje, haar eigen kinderstoel.
Ik ga proberen te genieten en het wat meer los te laten

Dankjewel voor je reacties! Die zal ik nog vaak teruglezen deze 2 weken denk ik
 
Ik begrijp je zo goed. Hier zijn m'n dochters ondertussen alweer bijna 4 en 2 jaar, maar vakantie is zo anders dan 'vroeger'.

Ik weet nog dat onze allereerste vakantie met baby van 4mnd heel relaxed was, we gingen op rondreis met de trein en zo konden we veel zien en ondernemen (we waren vroeger echte reizigers) en de baby sliep nog prima in de wagen, zo'n beetje de hele dag.
De tweede vakantie was toen ze 10 maanden was en dat was drama. In de regen in een tent, veel huilen, steenkoud in de nacht, elke ochtend 5.30 klaarwakker in die koude natte tent, buren klagen, vreselijk! Het was zooooo pittig!! De tijd van lekker op pad gaan, veel dingen bekijken, wandelen etc was voorbij. We moesten rekening houden met ritme en slaapjes want in de wagen sliep ze niet meer toen ze 10 maanden was. Ik vond het geen leuke vakantie en kwam zo moe thuis na een week!

Maaaaarrrr het wordt beter als je kindje ouder wordt. Wij zijn laatst naar Spanje gevlogen en dat ging zo goed met onze 2 peuters! Nu zijn we veel minder gebonden aan ritmes en slaapjes en kunnen we weer wat ondernemen op vakantie en gewoon lekker een dag naar een stadje of naar het strand. Dus echt, zodra je kindje een jaar of 1.5 a 2 is, is vakantie alweer veel relaxter! Dan slaapt ze nog maar 1x per dag en heb je je handen meer vrij en kun je weer leuke dingen plannen op vakantie.

Met een baby op vakantie is pittig, dat kan iedereen beamen denk ik. Probeer er wat leuks van te maken en zorg dat je kindje in ieder geval 1 a 2x per dag in haar bedje slaapt om de rust een beetje te bewaren. Direct na een slaapje op pad gaan en zo kun je steeds wat uurtjes weg. Maak er het beste van! En idd, probeer af te wisselen. Als je man een uurtje wandelt met de baby, kun jij even een uurtje chillen en andersom.
 
Super bedankt voor je berichtje kei lief!

Het slapen is hier in dit huisje inderdaad echt niet fijn maar goed het gaat al beter en ik geniet echt wel van haar maar ik moet heel erg wennen en wat jij zegt volgens jaar met onze vakantie is zij 1,5 jaar dus is het al veel beter! Het komt echt goed maar het is meer omdat ik thuis eindelijk na 5maanden mijn draai had gevonden, moest ik hier weer zo wennen.
 
Ik snap je ook wel hoor! Wij zijn net terug met onze 3jarige en 8 maanden oude baby. Vakantie? Wat is dat? Na deze week mag ik zelf wel 3 weken vakantie nemen (alleen wel te verstaan, haha). Je moet er idd aan wennen dat de vakanties niet meer hetzelfde zijn. Geloof me, het wordt makkelijker. Onze 3 jarige kan nu ook gewoon mee uit eten. Al gooit de baby nu roet in het eten omdat hij natuurlijk op tijd zn slaapjes moet doen. Ik zeg maar zo: het is een jaartje rot en daarna wordt t enkel makkelijker. Oh en wij waren in een hotel met een kids club waar ze babies van 6 maanden en ouder accepteerde. Dus mijn man en ik heb beide kids vaak een middagje daar heen gestuurd om zelf ook ff met een boekje op t strand te liggen. Je hebt het nodig!

Tips: probeer zo veel mogelijk je routine aan te houden. Daar wordt baby blijer van en dus jij ook. Ik neem ook altijd mn eigen bedlinnen mee en paar knuffeltjes in bed.
 
Terug
Bovenaan