eerste woordjes

Hallo,

Ik hoorde laatst iemand op een verjaardag vertellen dat een kindje van 14 maanden al 5 woordjes (mama, papa, die, dank en nog 1tje) zou moeten kunnen zeggen. Deze persoon is werkzaam als deskundige op een consultatieburo in Overijssel.
Mijn zoon is bijna 17 maanden en zegt enkel mama en die. Verder brabbelt ie wat in zijneigen taaltje.
Weet iemand of deze info klopt? Bij mijn consultatieburo is hierover nog nooit gesproken namelijk.

Groetjes 1976
 


Ik ken persoonlijk geen enkel kindje die op die leeftijjd al 5 woordjes kan zeggen
en op babyinfo staat;


De meeste kinderen zeggen voor het eerst, doelbewust, een écht woordje tussen de tiende en de veertiende maand na hun geboorte.
Een heel kleine groep kindjes begint al voor die tijd te praten. Het komt echter vaker voor dat kinderen wat later zijn met hun eerste woordjes.
Daar hoef je je dan ook geen zorgen om te maken.

gr. Brigit

 
hoi,

Hmmm wat hoort dat vind ik altijd zo raar. Geen een kind is toch hetzelfde?
Mijn dochtertje kon al veel zeggen rond die tijd. Zeker meer dan 5 woordjes so what. Lopen/optrekken kon ze daar in tegen absoluut niet.

Ieder kind ontwikkeld zich in zijn eigen tempo en kijkt wat het eerst interessant is. De een zal eerder lopen de ander eerder praten. Sommige kunnen alles heel snel en andere wachten lekker lang en kijken liever rond.

Dus ik zou me er zeker geen zorgen over maken. Als een kind naar school gaat kan het lopen, praten, zitten, kruipen en slapen. Komt allemaal goed!
 
Hallo,

Bedankt voor jullie geruststellende antwoorden!
Het leek mij ook een sterk verhaal, maar om die vrouw daarmee te confronteren op dat moment vond ik niet gepast, met al die anderen er bij.
Het is net wat je zegt: geen kind is hetzelfde. Het komt allemaal wel!
Over een tijdje denk ik: hou eens een tijdje op met dat gekletst de hele dag!

Groetjes 1976
 
Daarnaast is het ook zo dat jongetjes zich verbaal minder snel en sterk ontwikkelen dan meisjes.



Het woord dat jongens meestal eerst kennen? Bal.



Mijn nichtje sprak amper op haar 2e, en 6 maanden later hield ze niet op met kleppen.



Dat een kind een woord niet uitspreken, wil niet zeggen dat ze dat
woord niet kennen. Ze hebben in hun hoofd al een heel vocabulaire,
duidelijk te merken als jij je kindje vraagt of ze iets willen eten of
iets willen doen.



Maak je geen zorgen, "afwijken" is volkomen normaal.

 
Ik zou me hierover ook niet zo druk maken. Ieder kind volgt idd zijn eigen schema. En ze hebbben een passieve en een actieve woordenschat en op dit moment is de actieve gewoon een stukje kleiner.
Mijn zoon kon met 8 maand al kikker zeggen, heeft dit een maand gedaan en doet het nu niet meer. Zo heeft hij veel woordjes. Alleen pappa en mamma zijn de vaste basis, voor de rest wisselt hij nogal. Hij kent er dus redelijk wat, maar horen doen we ze niet vaak. En bal kent hij niet maar wel bamp (=lamp) en hij wijst het netjes aan, dus snapt precies wat ermee bedoelt wordt. Hij is zowiezo wel een kletskous (net als zijn mamma) en ik denk dat dit ook wel verschilt per kind. Ik heb op kdv's gewerkt en het  ene kind kletst je de oren van het hoofd terwijl de ander alleen het hoognodige zegt (net als bij volwassenen dus) Ik denk dat het dus ook heel erg afhangt van het karakter van je kindje. Maar als je je er zorgen over maakt, gewoon aankaarten bij het cb, daar zijn ze voor toch??
 
Hoi meiden,

Stom hè, dat ik me zo laat opfokken door zo'n opmerking.
Eerst dacht ik: joh laat gaan, maar naar mate ik er meer aan dacht, des te meer ik ging twijfelen.
Tuurlijk heeft ieder kind zijn eigen ontwikkeling, net wat hierboven ook werd gezegd: ze slaan het heus wel in hun hoofdje op. Als ik mijn zoon vraag om zijn jas te halen, dan loopt hij naar de kapstok. Als ik vraag of papa er al aan komt, dan gaat hij bij het raam staan kijken. En ga zo maar door!
Bedankt voor jullie positieve reacties!

Groetjes 1976
 
Hoi,

Erg he, dat je je zo kunt laten opjutten door een opmerking.....daarom is het ook zo slecht om te vergelijken.
Onze zoon is nu 11,5 maand en zegt papa, mama en die.....dus 3 van de 5 woordjes. Maar waar sommige kindjes met 11,5 maand kruipen, optrekken tot staan en al langs dingen kunnen lopen, is hij volmaakt tevreden met liggen, rollen, tijgeren en zitten op z'n gat.
Hij is vanaf heel klein al van het bestuderen. Als hij iets nieuws ziet gaat hij er eerst naar zitten kijken voordat hij er iets mee doe, terwijl andere kindjes er misschien direct iets mee proberen. Daar staat tegenover dat hij door het kijken wel weet wat er mee moet gebeuren en direct een bromtol kon 'bedienen' en meer van dat soort dingen.

Ze gaan vanzelf praten en het allerbelangrijkste is het begrip: het uitspreken komt vanzelf.

Groetjes,
Marije
 
Terug
Bovenaan