Eet en slaapritme prematuur

Hi Allemaal,

Op 19 december is mijn dochter met 31 weken geboren, ze is nu dus 5,5 maand / 3,5 maand gecorrigeerd. Nova heeft altijd heel goed gedronken, de eerste 3 maanden hebben we moeten kolven omdat ze nog niet zelf kon drinken, dus toen hebben we altijd goed kunnen zien hoeveel ze dronk. Hierna heeft ze een tijd op verzoek borstvoeding gehad wat over is gegaan in overdag fles en avond/nacht/ochtend borst, naar nu sinds een paar dagen volledig fles.

Laat ik voorop stellen dat Nova een hele makkelijke en vrolijke baby is, en ik er geen problemen mee heb om 's nachts mn bed uit te gaan voor een voeding. We hebben het geluk dat ze meteen na dr voeding weer in slaap valt dus dat valt allemaal reuze mee. Alleen zit ik nu een beetje waar ik goed aan doe qua voeding en slapen. De laatste weken drinkt ze namelijk dr flessen niet meer leeg, ze weegt nu 5,5 kg dus zou al 180 ml + 6 scheppen mogen, maar de 150 ml + 5 scheppen gaat nog niet eens op. Ik heb niet het idee dat ze te weinig binnenkrijgt aangezien ze dus verder een happy baby is, maar ik vraag me wel af of ze hierdoor 's nachts wakker wordt voor een voeding.

Nova dr slaapritme was een maand geleden uit het niets heel goed, 2 weken sliep ze van 20 tot 8 zonder voeding om 23u (probeerde een keer om niet te geven en ze sliep opeens beter dan met). Na 2 weken was het opeens over en was ze weer 2 x per nacht wakker. Qua leeftijd zou het met een sprongetje te maken kunnen hebben, dus ik dacht jammer maar ok, niets aan te doen. Omdat ze dr flessen dus niet meer leegdronk ben ik om 23u weer een fles gaan geven. Hierdoor ging het van 2x naar 1x wakker en na een verhoging van de rijstebloem opeens weer naar van 20 tot 8! Wij helemaal blij natuurlijk, maar sindsdien is ze elk opvolgende nacht een uurtje eerder wakker geworden. Het lijkt wel alsof de rijstebloem "uitwerkt". Nu wil ik niet nog meer rijstebloem geven, en heb vannacht ook geprobeerd om zonder rijstebloem te geven, en nu werd ze om 4.00 wakker wat ik heb kunnen rekken naar 4.30.

Omdat ze dr flessen niet leegdrinkt wil ik dr 's nachts ook niet te lang laten liggen omdat ik niet weet omdat het is omdat ze gewoon honger heeft. Maar als het niet slapen komt door het ritme van overdag dan zou ik er graag wat aan doen natuurlijk.

Nova krijgt nu overdag ongeveer om de 3 uur een voeding. Meestal komt dat neer op een fles nadat ze wakker is van een slaapje. Echt hongerig komt ze nooit over en dr flessen gaan dus ook niet leeg. In totaal komen we op 6 flessen uit op 24 uur waarvan de laatste 2 op vaste tijden 20u en 23u. (die van 23u drinkt ze over het algemeen het beste!)

Daarnaast moet ik een hapje gaan toevoegen, dat krijgt ze nu zo nu en dan maar hier moet ook meer ritme in gaan komen, maar weet nooit zo goed wanneer ik deze het beste kan geven.

Wat verder misschien nog van belang is dat nova op om 20u gaan slapen na, verder geen vaste slaap/eet tijden heeft. Er zit wel altijd ongeveer even lang tussen maar ze wordt elke keer om een andere tijd 's ochtends wakker.

Mijn vraag is dus eigenlijk of iemand dit herkent? En zou een ander dag ritme/ minder maar grotere flessen overdag kunnen helpen?

Alvast heel erg bedankt in ieder geval!

Misschien kun je beter even met het consultatiebureau overleggen helemaal omdat je kindje te vroeg is geboren en zij kunnen beter en passend advies geven elk kindje is namelijk anders!
<p style="text-align: left;">consultatiebureau is er in ieder geval om je advies te geven in deze situaties.. ik heb met mijn zoontje ook een paar keer gebeld met vragen over voeding en dergelijke helemaal omdat hij ook te vroeg geboren is hij is ondertussen 1,5 jaar en het gaat super met hem!</p>
<p style="text-align: left;">ik hoop dat je hier iets aan hebt?</p>
<p style="text-align: left;">Liefs H</p>

Ik zou me niet te druk maken over haar. Zolang ze genoeg bijkomt krijgt ze genoeg voeding binnen. Mijn dochter zou volgens het consultatiebureau 6 keer 135ml moeten drinken. Minimaal 700ml per dag. Ze drinkt 8 flessen. Wel kleinere maar krijgt wel genoeg binnen.  En laat haar haar eigen nacht ritme vinden. Mijn dochter is 6 weken bijna 7 en slaapt al paar nachten tussen de 6/8,5 uur achter elkaar door. Nooit haar wakker genaakt voor een fles en ze ging vanzelf doorslapen. Zou haar wel een keer vaker wegen. Dan kun je het gewicht in de gate houden

Terug
Bovenaan