Eet geen avond eten 12 maanden

<p>Hi ouders, </p><p>Mijn zoontje Jayden van bijna 12 maanden weigert avond eten te eten en ik ben radeloos. Sinds 4 maanden zijn we begonnen met vast voedsel. In eerste instantie maakte ik alles vers en at hij alles. Rond 7 maanden begon hij een eige  smaak te ontwikkelen en at hij niet meer alles wat we hem voorschotelde. Daardoor vond ik het zonde om vers bereid eten weg te gooien en zijn we zo nu en dan begonnen met potjes. Uiteindelijk bleken 2 potjes favoriet, vegetarische pasta en tonijn met wortel en rijst 6 maanden zonder stukjes. Alle andere potjes wilde hij niet dus op een gegeven moment gaven we hem wat hij wilde aangezien hij maar een slank mannetje is. Wel proberen we dagelijks eerst een ander hapje en hij krijgt ook iets van ons bord om te proeven. Na 3 tot 5 hapjes is hij helemaal klaar met een ander hapje en als hij er stukjes in vindt hoeft hij het al helemaal niet meer. Met ons eten waar hij stukjes van krijgt speelt hij vooral. Sabbelt en knabbelt er op en spuugt het vervolgens weer uit. Verder eet hij wel zachte fruit soorten in stukjes gesneden, brood, liga, langevingers, mais snackjes, rijstwafelen soepstengels. </p><p>Hopelijk heeft hier iemand de gouden tip want iedereen zegt dat  het maar een fase is maar inmiddels wordt hij 13 september 1 en eet hij nog steeds alleen potjes van 6 maanden als avond eten.. </p><p> </p><p>Groetjes, </p><p>Mama van Jayden </p>
 
Tja, welkom in de wereld van een dreumes! Mijn dochter is bijna 2 jaar en eet ook al maanden geen avondeten. Soms een paar happen maar het meeste weigert ze (en brood vaak ook) 
Ze gaat vaak zonder avondeten naar bed. Toch groeit ze prima, en ze is gezond. Ze gaan echt uitproberen op die leeftijd en dat blijft je kindje nog wel doen de komende maanden! 
Ik maak er geen strijd meer van. Ze krijgt altijd een bord eten voor haar neus en als ze besluit niks te eten, dan eet ze maar niks. 
Het is best lastig om over dat punt heen te stappen, maar weet dat je kindje echt aan het uitproberen is en geef hem niet de dingen die hij wel lekker vindt als vervanging, want hij weet op deze leeftijd al heeeel goed dat hij wat anders van je krijgt!
 
Tja, welkom in de wereld van een dreumes! Mijn dochter is bijna 2 jaar en eet ook al maanden geen avondeten. Soms een paar happen maar het meeste weigert ze (en brood vaak ook) 
Ze gaat vaak zonder avondeten naar bed. Toch groeit ze prima, en ze is gezond. Ze gaan echt uitproberen op die leeftijd en dat blijft je kindje nog wel doen de komende maanden! 
Ik maak er geen strijd meer van. Ze krijgt altijd een bord eten voor haar neus en als ze besluit niks te eten, dan eet ze maar niks. 
Het is best lastig om over dat punt heen te stappen, maar weet dat je kindje echt aan het uitproberen is en geef hem niet de dingen die hij wel lekker vindt als vervanging, want hij weet op deze leeftijd al heeeel goed dat hij wat anders van je krijgt!
 
Lastig he, dat eten! Je kunt erop vertrouwen dat je zoontje eet wat hij nodig heeft als jij hem gezonde en voedzame keuzes aanbiedt. De volgende tips kunnen je hopelijk helpen om het eten wat beter te laten gaan.
- houd het eten gezellig en leg geen nadruk op wat en hoeveel hij eet. Eet met elkaar samen, praat over de dag en ga niet in op of je zoontje wel of niet eet. 
- geef je zoontje keuzes in het eten; meerdere soorten groente, stukje vlees, aardappels/pasta/rijst bijvoorbeeld. Hij kan dan zelf kiezen wat en hoeveel hij eet. 
- eet hij niet of weinig, ook prima, maar biedt hem niet iets anders aan. Als hij weet dat hij iets 'lekkers' krijgt als hij verder niks eet, zal het niet verbeteren. Dit zal even lastig zijn, maar vertrouw erop dat hij uiteindelijk genoeg gaat eten.
Hoe minder nadruk jij op het eten legt, hoe beter je zoontje zal gaan eten.
Misschien helpt dit artikel je ook om het wat meer los te laten.
 
Bedankt voor je reactie. Om hem niet te geven wat hij wel lust vind ik lastig want hij is kleiner en slanker dan hij zou moeten zijn volgens het cb. Hierdoor hebben we ook vaker weeg en meet afspraken omdat ze zich "zorgen" erom beginnen te maken. Zelf vind ik dat er niks aan de hand is want hij groeit, is vrolijk en zijn luiers zijn ook altijd prima. Maar door die druk vam het cb voel ik me opgelaten en maak ik me druk als hij niet goed eet. Daarom geef ik hem toch zijn potje als hij de rest weigert omdat ik de volgende keer niet weer wil horen dat hij amper is aangekomen.. 
 
Fijn dat het artikel je gerust stelt! 
Laat je niet gek maken door het cb. Als jij geen punt van het eten maakt zal je zoontje echt wel gaan eten. Maar zolang jij hem potjes blijft aanbieden zal hij daarvoor blijven gaan. 
Als je nog wat meer wilt lezen kun je eens kijken naar het boek 'eten voor de kleintjes'. Hierin staan fijne tips om het eten goed te laten verlopen, is geschreven door een kinderdiëtist. Je hoeft niet de hele methode hieruit te volgen maar ik denk dat je er zeker geruststelling en tips uit kunt halen.
Kun je misschien nog een groeicurve plaatsen? 
 
Terug
Bovenaan