Eet mijn baby te weinig?

Hallo mama's,

Mijn zoon Rutger is ruim 6 maanden! Ik ben sinds een paar weken begonnen met bijvoeding. Het fruithapje gaat goed, maar de groentehap is een ramp. Bij het eerste hapje trekt hij al een vies gezicht. Ik ben aan het uitproberen wat hij lekker vindt, maar het beperkt zich tot wortels, wortels en nog eens wortels. Ik probeer hem ook te foppen door een beetje fruit met groente te mengen op een lepeltje, maar mijn lieve Rutger is niet helemaal achterlijk... Ik krijg, als ik een beetje geluk heb, 50 gram van het groentehapje bij hem naar binnen.
Nu ben ik een beetje bang dat hij te weinig binnenkrijgt. Om dat te compenseren geef ik hem zowel zijn eerste als laatste fles met rijstebloem! Misschien is dat niet helemaal slim....
Kennen jullie dit 'probleem'? En zo ja wat kan ik er aan doen? Ik ben van plan om ipv potjes maar zelf een groentehap te gaan maken. Misschien dat dat helpt.
Ik hoor graag jullie tips en trucs!

Groetjes,
mama van Rutger
 
hoi,

Wat kan je je soms zorgen maken he. Maar dat is niet nodig hoor!
Tot het eerste jaar hebben kinderen genoeg aan alleen maar melk en is de rest BIJvoeding dus voor erbij en niet echt   nodig.

Daarbij moeten ze heel erg aan de smaak wennen hij heeft 6 maanden alleen maar melk gehad en nu moet hij opeens allerlei andere dingen proeven.

Je kan proberen om een paar dagen het zelfde hapje aan te bieden zodat hij aan 1 smaak tegelijk went.
En persoonlijk zou ik niet mengen met fruit of appelmoes. Dat moet je daarna weer gaan afbouwen en zeker nu ze nog de smaak moeten ontwikkelen en de smaak papillen verspreid in de mond zitten is het belangrijk dat die alle smaken leren herkennen en kunnen ontwikkelen.

Je kan gerust een fles nutrix geven als je dat zou willen maar ook dat is niet nodig bij alle kinderen.

kijk verder gewoon hoe je kind is is hij tevrede en gezond? poept en palst goed? Dan is het toch ok?

groetjes
 
Hallo mama van Rutger,

Lastig hè, als ze niet alles willen eten? Ik denk dat het gewoon een beetje tijd nodig heeft.
Ik weet niet hoeveel flessen je geeft, maar ik geef Youri 3 flessen en ik doe zowieso in de eerste en de laatste fles rijstebloem (maar 2 lepels). Youri gaat nu net over van groente zonder vlees naar met vlees. Hier moet hij ook nog niet te veel van hebben, omdat dit hartiger smaakt. Maar langzaam went het weer en gaat het beter. Hij was zijn worteltjes zelf al beu (hij was ook zo'n wortel-eter). Heb je al eens bruine bonen met appeltjes geprobeerd? Hier zijn namelijk veel kindjes ook helemaal dol op. Zelf vind ik het eerlijk gezegd niet te eten, maar als hij het maar lekker vind.

Gewoon geduld hebben en als hij echt honger zou hebben, dan zou hij wel meer eten. Je merkt dat vanzelf wel. Zolang hij vrolijk blijft en plast en poept is alles goed. Lekker op je gevoel afgaan.

Verder wil ik nog even kwijt dat je kindje na 6 maanden wel andere voeding naast de fles nodig heeft. Hiervoor is het bijvoeding, maar na 6 maanden volstaat alleen melk niet. Misschien met borstvoeding wel, dat weet ik niet, maar als je flesvoeding geeft, heeft je kindje hier na 6 maanden niet meer voldoende aan.

Groetjes,
Maike
 
Hoi maaike (was het dacht ik)

Je hebt helemaal gelijk ik had het verkeerd opgeschreven. Tot 6 maanden hebben ze genoeg aan alleen melke en daarna blijft het tot het eerste jaar het belangrijkste en de rest bijvoeding.

bedankt voor het verbteren.

groetjes
 
Hoi mama van Rutger,

Ik zou niet alleen wortels geven, omdat een nichtje van mij dat ooit ook gekregen heeft (alleen maar wortels) en op een gegeven moment zag haar huidje er helemaal oranje uit.

Groetjes mama van Dennis en Jelmer.
 
Terug
Bovenaan