eet- slaappatroon

Hoi,

Onze zoon is nu bijna 5 weken oud en vertoont nog geen tekenen van doorslapen. Dit breekt mij op dit moment erg op, vooral omdat ik een slaapkop ben en zelf mijn slaap hard nodig heb, maar ook omdat mijn man ook ziek is.

Ik heb al een dochter van 4 jaar en weet dat alles goed komt en zichzelf regelt, maar door het slaapgebrek kan ik alles niet zo goed rooskleurig inzien. Mijn zoontje is op zich een heel lief manneke en ook heel rustig. Hij huilt eigenlijk alleen als hij honger heeft. Dit ging tot een paar dagen geleden redelijk volgens schema (telkens om de 3 uur) maar nu is dat wat ontregelt.

Wat deden jullie? Gaven jullie (fles)voeding op verzoek, of echt volgens schema en in het laatste geval, hoe zag dat schema er dan uit en hoe konden jullie dat zelf naar je hand zetten. Hoe doen jullie het verder met de tijd die jullie kindje wakker is. Dat is bij ons nog niet vaak. Misschien ligt hij soms al een tijd wakker in zijn wiegje voor ik hem hoor, maar als ik hem haal dan wil hij altijd meteen eten en van spelen kan dan geen sprake zijn (HONGER!!!) en na de fles valt hij meestal meteen weer in slaap, dus maar weer in zijn wieg (of de kinderwagen of maxicosie als we weg moeten).
Nu wordt hij dus iets meer wakker, maar dit is na 19.00 uur en dan is het voor mij eigenlijk bedtijd, mijn oudste gaat dan ook naar bed. Laten jullie je kleintjes dan ook echt in bed liggen, of lopen jullie er heel de avond mee rond (dat was bij mijn dochter wel zo geloof ik, je vergeet zo snel!).

Ik weet, het klinkt allemaal weer wanhopig, maar zoals ik al zei, ik kan niet zo goed tegen slaapgebrek en ben ook nogal een twijfelaar, dus graag jullie adviezen en tips!

Groetjes Barbara

Hoi Barbara,

Ik had rond de 4 à 5 weken ook echt zo'n breekpunt, ik kón gewoon niet meer en ik geloofde echt niet dat dit nog goed ging komen. Ik was zooooo moe en wist me echt geen raad meer. Maar echt, het gaat goed komen!!!! Esther is nu ruim 12 weken en sinds een weekje of 2 heb ik het gevoel dat alles lekker gaat en dat terwijl Esther niet echt geplaatst kan worden in de categorie 'rustige baby'. Dus bij jou gaat het zeker weten ook helemaal goedkomen!!!

Wij zijn steeds blijven proberen om Esther 's avonds op bed te leggen en dat ging steeds beter. Eerst zaten we regelmatig met haar voor de tv 's avonds, maar nu gaat ze om 19.00 uur in bad en daarna naar bed en dan gaat voor haar echt de nacht in. Vanaf dat moment halen we haar niet meer uit bed, behalve voor haar fles, en praten we niet meer tegen haar. Ze is het nu gewend en gaat 's avonds heel makkelijk slapen, terwijl ze dat vroeger niet wilde. Ik denk dat je ze dat dus best aan kunt leren.
We hebben haar ook een tijdje overdag actief geprobeerd wakker te houden, al was het maar 5 minuten, zodat ze wel het verschil merkte tussen dag en nacht (ook op andere manieren: licht/donker, wel/niet praten, boven in het donker/beneden in het licht voeden, enz.). Daar begonnen we dan mee vanaf de ochtendvoeding van 6.00 uur, zodat ze 's avonds ook echt wel moe was.
Esther was (is) een hongerlapje, dus wij hebben niet gevoed op verzoek. Ik heb het wel geprobeerd, maar ze bleef altijd om teveel vragen. Dus wij hebben steeds strak 3 en later 4 uur aangehouden. Nu zijn we iets soepeler, maar nu  roept haar internte klokje vrijwel exact rond 'voedertijd'.

Maar goed, dat is ons kindje, jouw kindje is ongetwijfeld weer heel anders. Je moet doen waar jij merkt dat je kindje zich prettig bij voelt én waar jij je prettig bij voelt. Heb jij behoefte aan vaste tijden? Prima, dan went je kindje daaraan. Vind je dat juist lastig? Ook goed, dan vinden jullie wel een andere manier. Doe wat bij jóu past, dat heeft mij het meest geholpen.
En misschien kan iemand anders een keer een nachtje de zorg op zich nemen, zodat jij een beetje bij kunt slapen? Goed voor jezelf blijven zorgen, hoor!

Liefs,

Eveline

wij voeden boas op verzoek.rond de 4/5 weken was dit nog elke 3 uur,ook snachts.daarna werden langzaam de nachten steeds langer waardoor er steeds een fles afkon(van 7 naar 6 naar 5).nu met bijna 11 weken drinkt boas grotere flessen en kan er dan meestal wel 3,5/4 uur mee vooruit.maar soms heeft ie na 3 uur alweer honger(meestal heeft hij de vorige fles dan niet leeg gedronken)en dan krijgt ie m ook.
wat slapen betreft;de meeste kindjes en de mijne dus ook zijn wakker savonds.erg vermoeiend idd.toen ik er nog snachts uit moest zorgde ik dat ik klaar was om naar bed te gaan zodra boasje naar bed ging.ik maakte dus eerst mezelf klaar,hondjes plassen,gordijnen en deuren dicht,lichten uit,dan de laatste fles geven en dan meteen naar bed,om zo de maximale rust te pakken.als ze door gaan slapen zul je wel merken dat je het opeens veel beter trekt.ik vind t nu zelfs wel gezellig als boas bij ons op de bank zit savonds.of zoals vandaag buiten in de tuin.
sterkte,ik hoop dat je ukkie snel door gaat slapen.boas deed dit vrij onverwachts opeens met 8 weken.heeeerlijk.ben weer een heel nieuw mens.

Ik had ook vaak de gedachte, wanneer en hoe komt er eindelijk een ritme!? En plotseling valt me op dat de laatste week erg voorspelbaar verlopen is... in een ritme dus!
Ik heb in het begin ook geprobeerd via een "strak" schema voedingen te geven, maar dat mislukte helemaal... Het gaf alleen maar stress en ik kwam niet uit met mijn voedingen. Zodra we hem echt helemaal lieten bepalen, ging het een stuk soepeler. Wel hebben we consequent dag/nacht proberen aan te geven (net als Eveline). En zo ziet de dag er voor ons nu uit:

6:30 wakker worden, 1e voeding, meteen daarna weer terug in bedje. Christian is dan wakker, maar tevreden en valt binnen 30 minuten weer in slaap.
10:30-11:00 wakker voor 2e voeding, daarna spelen in de box, wandeling buiten. Soms valt hij dan even in slaap (15-20 minuten lang).
14:00 3e voeding, daarna naar bed. Wederom valt hij meestal binnen 30 minuten in slaap. Soms moet ik een paar keer speen komen terugstoppen.
18:00 4e voeding. Soms wordt hij dan pas wakker, maar af en toe ook eerder en dan ligt hij in de box of op de arm tot het etenstijd is. Na de voeding gaat hij in bad, maar daar wordt hij niet zo moe van. Hij is dan nog steeds wakker en ligt in de box of op de arm. Aldaar valt hij vaak even in slaap (15-30 minuten lang).
21:30 5e en laatste voeding, meteen daarna naar bed. Christian is dan altijd nog wakker, maar valt snel in slaap zonder al te veel protest. We hebben het geluk dat hij doorslaapt tot de volgende ochtend.

We proberen hem bij voorkeur niet wakker te maken voor voedingen (behalve de laatste). Als we dat wel zouden doen, is Christian sneller weer hongerig, drinkt moeizaam en is iets huileriger. Op eigen kracht komt hij tussen de 2-5 uur, afhankelijk of hij slaapt of wakker is tussen 2 voedingen door.
In het begin was de laatste voeding om 23:00 uur en de eerste om 5:00 uur, maar omdat hij in de ochtend steeds later wakker werd, zijn we de laatste fles eerder gaan geven. Stiekem rekken we dus zijn nacht steeds meer op en hij doet gewoon mee!

Wat absoluut niet kan: tussen 18:00 en 21:00 uur in bed leggen, dan is het brullen!! We houden hem dus de hele avond in de huiskamer.

Misschien zit je er niet op te wachten om te lezen hoe goed het hier gaat, maar ik wil alleen maar zeggen: hou je taai want het wordt echt beter!! Al voelt dat nu niet zo. Binnen een week kan er al zo veel gebeuren met zo'n kleintje!! En het feit dat je kleintje zijn regelmaat kwijt is, zal wellicht te maken hebben met 5-weken sprongetje in zijn ontwikkeling?

Veel succes en hou vol. Je kunt het!!

Groetjes, Karin
Mama van Christian (8 weken)

Hallo,

onze dochter Lieke doet het geloof ik redelijk oke....als ik al die verhalen lees. Lieke meldt zichzelf meestal rond de 3 a 4 uur en 's nachts 1x rond 3.00. verder krijgt ze de fles om 6.00/7.00, 10.00, 13.00, 16.00, 20.00 en 23.00 en dit gaat perfect. af en toe slaapt ze wat langer en gisteren is ze overdag veel wakker geweest met als resultaat dat ze van 21.00 - 4.30 geslapen heeft!!!

Terug
Bovenaan