Eet weinig tot geen avondeten

Hoi allemaal,Mijn dochter is nu 16 maanden. Overdag eet ze goed (fruit, boterham, tussendoortje) alleen het avondeten is drama. Vanaf ongeveer 5 maanden krijgt ze hapjes, soms potjes soms vers / wat wij eten. Vanaf een maand of 11 eet ze alleen nog maar eten uit een potje. Eten wat wij zelf eten tuft ze OF meteen weer uit, OF ze proeft het niet eens. Ook geen friet, of zelfgemaakte spaghetti ofzo. We proberen het nog regelmatig, maar helaas. Het enige wat er wat dat betreft ingaat zijn pannenkoeken. Nu eet ze de afgelopen tijd ook de potjes steeds slechter. De ene keer eet ze wel een heel potje, maar steeds vaker eet ze maar een paar happen en soms ook gewoon niks. Haar toetje eet ze daarna wel gewoon op. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, dwingen iets te eten voelt niet goed, maar het lijkt steeds erger te worden.Iemand tips?<br /><br /><br />
 
De enige tip die ik je kan geven, is elke avond aanbieden en zelf laten eten. Wij hebben dit probleem al vanaf 12 maanden, inmiddels is meneer bijna 2. Soms eet hij wel wat en andere avonden niet. We dwingen niets en alles wat hij eet is meegenomen.
 
Oh zo herkenbaar! Ik dacht dat we een goeie eter hadden gecreëerd door de Rapley methode grotendeels te volgen en onze dochter at tot zo’n 11 maanden geweldig, maar sindsdien is het avondeten ook drama. Overdag eet ze alles, ze is dol op fruit en brood maar avondeten gaat er bijna nooit goed in. Ene dag eet ze wel, meeste dagen niet of amper. Enige wat ik als tip kan tegen is er geen strijd/drama van te maken. Maak er een gezellig tafel moment van en laat haar gewoon doen en eten hoe en wat ze wil. Ik merk soms dat na 10 minuten spelen er toch ineens eten in gaat haha…
 
Heel herkenbaar. Heb een dochter van 13 maanden en die eet soms ook bijna niks. Ik merk dat ik makkelijker ben geworden bij haar, ze is de 2e. Ik bied aan en als ze niet wil dan niet. De ene keer schuift ze meteen het bord weg, andere keer eet ze een beetje of alles. Ik geef wel altijd een toetje. Brood en fruit eet ze trouwens ook slecht, op sommige dagen eet ze dan ook erg weinig. Maar ze is nog niet wakker geworden van de honger.

Ik geef trouwens geen potjes (die wilde ze al heel snel niet meer) maar alles in stukjes en dan mag ze zelf eten met haar handjes. En samen eten maakt hier nog wel verschil. Dan gaat ze vaak toch wel wat eten.

Bij m'n oudste dochter had ik deze fase ook en het komt goed! Alleen bij het ene kindje duurt het een paar weken/maanden en bij het andere kindje nog langer. Blijven aanbieden, maak er iets gezelligs van en ze zal vanzelf wel weer gaan eten.
Je kan ook nog proberen om wat stukjes groente te geven als jij aan het koken bent bijv. Of als ze een filmpje zit te kijken. Hier werkt dat vaak wel, dan geef ik een bordje met verschillende groenten en dat gaat dan vaak wel op.
 
Mijn zoon is bijna 5 en eet al 3 jaar geen avondeten. Hij moet een hapje proeven sinds een paar maanden. Verder komen we nog niet. Hij at perfect van 0-2 daarna drama. Maar goed hij leeft nog steeds. En ik ga geen strijd meer aan. Succes!
 
Hoi! Wij hebben dit ook met onze zoon al sinds hij nog geen 1 is (is nu ruim 2).
Vind het frustrerend als ik zie hoe andermans' kind 'gewoon' 's avonds mee eet zonder al teveel problemen, het contrast is zo groot met onze zoon die in veel gevallen gewoon weigert te proeven zelfs. Heb me ook afgevraagd of het aan ons ligt, wat wij fout doen oid, maar dat heb ik inmiddels van me af gezet want wij doen alles wat mensen wiens kind wél eet ook doen: aan blijven bieden, samen eten, eigen bord, op zich kindvriendelijk (genoeg) eten (pasta / rijst apart waar we het voor onszelf door elkaar doen bijv).
Wat Wolkjes zegt kan ik ook volgen, bij ons helpt het ietsje om het hem zelf (met zijn handen als ie dat wil) te laten eten. We hebben hierdoor de collectie van wat hij wel eet uit weten te breiden tot: rijst, pasta, broccoli, bloemkool, mais, tomaat, komkommer, (knak)worst (ook al zijn wij zelf vegetariër maak ik dit voor hem, alle vega dingen eet hij al helemaal niet) en (parel)couscous. Verder eet ie het soms beter dan andere keren. 
Inmiddels probeer ik het hem ook wel uit te leggen, bijvoorbeeld dat hij absoluut geen toetje krijgt als hij niet eens een hapje proeft. Resulteert in veel peuterpuberdriftbuien, maar ja.. ik wil niet dat hij opgroeit met het idee dat het maar oké is om alles niet te willen eten. Of ja niet oké.. meer dat er wel een gevolg aan zit zegmaar.
 
Succes!
 
Heel herkenbaar! Onze zoon is bijna 2,5 en eet ook al een hele tijd bijna nauwelijks avondeten. Ik laat het los. Blijf aanbieden maar kan hem niet dwingen. Ben zelf dan blij dat hij overdag wel goed eet.
 
Geen tips, wel herkenning. Kwam hier hetzelfde posten. Dochter eet sinds een maand of 11 ineens slecht. Eerst wilde ze alles wat wij ook aten hebben. Nu na drie happen spuugt ze het uit en draait haar hoofd weg. Potjes willen soms nog wel. Toetje ook dus lijkt me niet dag ze geen trek heeft. Wat ze de ene dag wel eet, wilt ze de volgende keer niets van weten. Tja, blijven aanbieden.
 
Terug
Bovenaan