Eetgedrag en maar afvallen

<p>Goedemiddag</p><p>Hier een moeder op zoek naar tips/do's en dont's van mede moeders of vaders. De periode van 'het zal een fase zijn' is in mijn beleving al voorbij en nu overheerst het gevoel dat het aan mij/ons ligt en wij hierin gewoon falen. Dus we zijn op zoek naar wat ervaringstips.</p><p>Onze dreumes was altijd een hele goede eter! Van die heerlijke gewoonte is niets meer over, zo pakweg halverwege november begon hij met eten te weigeren. Sinds een maand weigert hij zelfs de favorieten gerechten met als gevolg dat hij nu over de gehele dag 1á2 boterhammen, 2á4 crackers en soms 1 banaan eet. 's Avonds rond de klok van 23:00 word hij wakker van de honger, gaat er nog 1á2 crackers in en slaapt hij door tot 5:00. De borstvoeding van 's ochtends word nu ook sinds 2 dagen geweigerd. </p><p>Naar ons idee hebben we de hele trukendoos al geprobeerd, de vliegtuigjes t/m het onderwerp eten tijdens het eten negeren en zien wat er gebeurd. Weinig resultaat. <br />De huisarts heeft hem nu 2x onderzocht omdat hij vanaf eind november tot vandaag ruim 1kg is afgevallen, maar niets medisch gevonden en de diëtiste heeft pas volgende week pas tijd. Wel hebben we de energierijke drankjes al binnen (gezien het ondanks het slecht eten nog steeds een zeer energiek mannetje is) maar ook die drankjes weigert hij. </p><p>We zijn niet van het dwingen, boos worden of onderhandelen. Ieder voor zich, maar hier geloven wij als ouders niet in. Wel zitten we met ons handen in het haar. Dit omdat hij altijd al op de ondergrens heeft gezeten, zijn we bang dat we straks op een drastisch punt belanden. </p><p>Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/tips en trucs! </p>
 
Probeer van hmm lekker mama een hap en papa nu jij van het zelfde bord eten helpt hier dan
Wilt die anders geen fles met opvolg melk en dan daar in pap
Of een bolletje wit of bruin die van mij vind dat heerlijk
Groente burgers ?
 
Kan je andere dingen proberen? Nieuw broodbeleg, volle yoghurt, kwark, croissant, smoothie, een keer een koekje, extra fruit.. en bakje rauwkost en een filmpje eind van de middag.. ik leg het dan op tafel zodat dochter het kan pakken wanneer ze wil. Avondeten is dramatisch hier, maargoed voor de rest lijkt t best. Wie weet heb je er wat aan.
 
Hier duurt de fase van slecht avondeten nu al bijna een jaar haha ?
Sinds mijn zoontje 1,5 is, begon hij ineens van de een op de andere dag eten te weigeren, terwijl hij daarvoor alles, maar dan ook echt alles at. Even later idd ook zijn lievelingseten weigeren. Overdag eet hij wel altijd goed. Sochtends een flinke kom havermout met vers fruit, kom griekse yoghurt met muesli en vers fruit, of 1 a 2 boterhammen (meestal 1), tussendoor fruit en/of plakke peperkoek met boter, smiddags 2 boterhammen en 1 cracker en tussendoor weer fruit of n koek. Als we nu iets eren waarvan ik weet dat hij geen hap zal eten, geef ik hem als ik aan t koken ben al wat komkommer, tomaatjes, paprika ed.
Hij is nu 2,5 en avondeten is erg wisselend. Zijn favokost gaat er met gemak in, maar er zijn nog genoeg avonden dat er geen hap in gaat. Zondag hadden we bami: 0 happen, maandag spinaziestampot: 2 borden, gisteren erwtjes, rijst en kipkerrie: 1,5 hapje, vanavond maaltijdsoep: waarschijnlijk 0 happen.
Wat ik wil zeggen is dat dit echt een hele lange fase kan zijn! Probeer hem overdag voldoende binnen te laten krijgen, zodat hij snachts niet wakker word van de honger. Bijvoorbeeld kwark ( vanillekwark van optimel is een goed alternatief voor de gewone, als hij die niet lekker zou vinden), extra fruit, boterham enz. Misschien dat dat het afvallen ook wat tegen gaat. Als ze overdag voldoende binnenkrijgen, hebben ze best wel wat om op te teren. Ik hoop dat je er wat aan hebt!!
 
Misschien helpt samen boodschappen doen en laat hem dan kiezen wat hij graag wilt eten. Of helpen in de keuken. Onze dochter (nu 3) is altijd een goede eter geweest. Het avondeten is sinds een tijdje een ramp.
De dingen die ze lekker vind (pizza, friet, pannenkoek) eet ze super, maar aardappelen, vlees en groente is vaak maar een paar happen.

Tips die wij meekregen:
- hou het gezellig aan tafel, niet mopperen, dreigen etc.
- Schep maar een beetje op, er kan altijd een 2e portie bijgeschept worden.
- geen truckjes, vliegtuigjes etc.
- zelf laten eten, eigen bestek
- eet ze wel, prima.. eet ze niet dan bordje wegpakken zonder gedoe en ook GEEN alternatief bieden. (Dus geen brood of toetje aanbieden).

Hier had ze ook een fase dat ze om 23.00 uur wilde eten. Jammer dan! Morgenvroeg weer..

Ze eet overdag super, het avondeten wisselend maar we maken er totaal geen punt van.
 
Wat hier heeft geholpen is om hem keuzes te geven en te laten meehelpen. 
Bijvoorbeeld te laten kiezen welke pasta we eten, hem wat dingetjes te laten snijden met een kindermes, helpen een smoothie te maken. En een monkeyplatter zoals eerder genoemd. Hij krijgt een uurtje voor we gaan eten een bordje met dingetjes die hij lekker vind, bijvoorbeeld: paprika, olijfjes, augurk, stukje worst. Dan heeft hij in ieder geval weer wat binnen. 
 
Terug
Bovenaan