Eetpatroon dochtertje 17 maanden

<p>Mijn 17 maanden oude dochtertje is altijd al een kleine eter geweest maar nu eet ze gewoon heel slecht naar mijn mening. </p><p>7.30u - 8.00u: flesje 210 cc max.</p><p>10u: halve boterham</p><p>12u: weigert groentepap/brood</p><p>16u: weigert fruit/fruitpap dus 1 yoghurtje</p><p>18u: eet mee van tafel, gewoonlijk 2 aardappels</p><p>19.30u: avondpapje 210cc</p><p>Het is steeds een gevecht om ze iets te doen eten, we proberen het los te laten en te negeren maar dit doet haar niets. Wij zijn radeloos.</p><p>Hoe zien jullie eetschema's eruit. Iemand tips?</p>
 
Mijn zoontje is nu ook 17 maanden en weigert ook heel vaak het eten gewoon uit dwarzigheid. Wil geen groente eten.. fruit minimaal. En brood ook maar een halve of 1. En alles zelf willen doen haha. Het hoort bij de leeftijd. 
 
Mijn zoontje is nu ook 17 maanden en weigert ook heel vaak het eten gewoon uit dwarzigheid. Wil geen groente eten.. fruit minimaal. En brood ook maar een halve of 1. En alles zelf willen doen haha. Het hoort bij de leeftijd. 
S ochtends : half broodje soms 1
Tussendoor: halve banaan of paar stukjes ander fruit
Tussen de middag: 1 of half broodje soms helemaal niks.. 
S avonds alleen vlees groente en aardappelen laat hij staan krijg er ook echt niet in kaakjes op elkaar haha.
 
 
Mijn dochtertje is nu 14 maanden en nog een goede eter. De zorgen om het eten hebben we hoop ik al gehad toen ze een baby was met de flesjes. Mijn zoontje is nu 4 en ook altijd een prima eter geweest. Of we doen iets goed, of we hebben geluk.
We hebben een paar stelregels in huis qua eten en wijken daar niet vanaf.
- er is geen strijd om eten, ze eten wel of niet, maar krijgen bij weinig eten niets ter compensatie. Het volgende eetmoment een nieuwe kans. Mijn zoontje vraag ik nu wel om alles te proeven
- goed eten betekent hier niet een bepaalde hoeveelheid, maar gezellig zijn aan tafel
- al het eten op het bord is even belangrijk. Groenten staan niet boven vlees of andersom.
- tafelmanieren komen later wel
- drinken bestaat uit water of thee zonder suiker en vaste m
Dit is ons schema. 
 
Oeps...
En vaste momenten voor zuivel.
Dit is ons schema voor ons meisje 
Ontbijt: bambix obv 120 of 150 ml dreumesmelk
Tussendoor: fruit, gevarieerd. Een bakje, maar weet niet precies hoeveel. Een halve banaan, wat aardbeien en frambozen en een kwart kiwi. Zoiets.
Lunch: 1,5 tot 2 boterhammen met margarine en wisselend beleg. Klein bekertje melk
Tussendoor: rozijntjes of een koekje
Avondeten: wat de pot schaft. Ze is gek op fussili, maïs en sojabonen. Toe wat halfvolle yoghurt
Tussendoor kan ze altijd water of thee drinken. Geen idee ook hoeveel. 
Oh ja, laatste stelregel. Zijn beslist hoeveel z eet. Niets is een hoeveelheid. 
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
 
Mijn zoontje is nu ook 17 maanden en weigert ook heel vaak het eten gewoon uit dwarzigheid. Wil geen groente eten.. fruit minimaal. En brood ook maar een halve of 1. En alles zelf willen doen haha. Het hoort bij de leeftijd. 
S ochtends : half broodje soms 1
Tussendoor: halve banaan of paar stukjes ander fruit
Tussen de middag: 1 of half broodje soms helemaal niks.. 
S avonds alleen vlees groente en aardappelen laat hij staan krijg er ook echt niet in kaakjes op elkaar haha.
 
 
Valt me op dat ze voor 17 maanden nog veel zuivel krijgt.
Zuivel verzadigd. Misschien heeft ze daarom minder trek in het andere eten. Misschien dat verminderen? 300ml is ip genoeg
 
Mijn dochter is 22 maanden.
Ik merkte dat ze rond de 14 maanden ineens veel slechter ging eten. Dit doet ze nu nog steeds, het is ook echt een stukje uitproberen rond deze dreumesleeftijd. 
Ik maakte me er in het begin ook heel druk om, nu niet meer. Ze slaat geregeld een hele maaltijd over. Jammer dan, als ze honger krijgt haalt ze het de volgende maaltijd wel weer in.
Ik zie idd dat je nog heel veel papjes/flesvoeding geeft. Ik snap dat je dat waarschijnlijk doet omdat je dan het idee hebt dat ze dan tenminste nog iets in haar buikje heeft. Maar zowel s ochtends als s avonds een fles/papje van 210cc is echt al heel veel!
En waarom groentepap/fruitpap? Gewoon stukjes aanbieden, kan makkelijk op die leeftijd. En als ze dat niet eet, jammer dan. En 2 aardappels is al best wat hoor! Hier gaan er s avonds vaak letterlijk maar 2 happen in, maakt niet uit wat we eten.
Ik ben met 14 maanden gestopt met papjes en flesvoeding. Mijn dochter krijgt nog 150cc warme halfvolle melk uit een tuitbeker voor het slapen gaan, maar flesvoeding is boven de 1 jaar niet meer nodig. Ze kunnen prima zonder. En waarschijnlijk gaat ze dan sndere maaltijden wel wat beter eten omdat ze toch wel honger heeft...
Probeer er wat relaxed in te zijn en niet allerlei andere dingen te geven. Je dochter weet waarschijnlijk al heel goed dat ze s avonds nog een grote fles krijgt. En die fles van s ochtends, daar kan ze ook uren op vooruit. Zo'n fles vult enorm! Probeer s ochtends gewoon halfvolle melk te geven en een boterham :)
 
Terug
Bovenaan