Eetproblemen

<p>Onze  dochter is 15 maanden en eet echt heel slecht. Ze is net gaan staan, kruipt de hele kamer rond, trekt zich overal aan op, dus je zou zeggen dat ze energie nodig heeft. Maar ze eet bijv het volgende: s ochtends half bakje pap, tussendoor halve banaan, tussen de middag alleen het zachte deel van de boterham en meestal niet alles, s middags hoeft ze vaak niks, en s avonds 5-10 hapjes eten en een paar happen yoghurt. Ze is ook echt een moeilijke eter en een drammerige. Als wij tegelijk met haar eten wil ze perse van ons boord eten, ook als dat nog niet voorhaar bestemd is. Als ze dat niet krijgt wordt ze woest en wil ook haar eigen eten niet. Of als ze zonder ons eet, wendt ze na een paar happen ook haar gezicht af en wordt dan huilerig. Herkent iemand dit? Heeft iemand tips? </p>
 
Ik weet niet of jullie dat al doen, maar mijn kindje (nu 13 maanden) had sinds 11 maanden ook dat hij niets wilde eten. Toen hebben we besloten dat hij het zelf mag doen en dat werkt bij ons. Hij een eigen bordje met zijn eten (boterhammen en avondeten, yoghurt geven we wel zelf). Hij krijgt dan een lepel om mee te spelen en met zijn andere hand gaat hij aan de slag met zijn eten. Wij hebben dan ook een lepel paraat en stoppen af en toe een hap in zijn mond. Het duurt misschien wat langer en het wordt allemaal wat smeriger door het eten wat overal zit, maar bij ons gaat dit nu al 2 maanden super goed. Hij is nu ook emt zijn lepel aan het proberen er eten om te krijgen, dus hij leert wel hoe het straks uiteindelijk moet. Owja en we hebben een bord met zuignappen aan de onderkant, kan hij die er niet vanaf gooien ?
 
Waarom is het eten wat jullie eten niet voor je kind bestemd? Hier at hij vanaf 6 maanden gewoon met ons mee, heb je dat drama ook niet. En ik zou me wat minder zorgen maken, kinderen geven echt wel aan als ze honger hebben. Ze groeien ook niet meer enorm hard dus hebben minder nodig. Wat jij opnoemt klinkt als voldoende voor jouw kind. Wellicht tussendoor nog wat fruit aanbieden door het in een bakje neer te zetten en zelf te laten pakken? 
 
Met 15 maanden kunnen ze gewoon meeeten toch? Wat eten jullie dat zij niet mag. Ik zou daar niet te moeilijk over doen. En laat haar bepalen hoeveel ze eet. Blijkbaar heeft ze er genoeg aan. Onze dochter is bijna 2 en eet nog steeds zo slecht. Ze doet t verder prima en oogt absoluut niet te dun. Wij laten haar gewoon zelf ontdekken en proberen dat werkt hier echt het beste. 
 
Wij hadden/hebben ook drama met het eten altijd.. wat wij doen is, eerst onze dreumes laten eten in alle rust en echt volle aandacht bij hem. Soms eet hij goed, en soms niet. Als hij afgeleid is dan zorgen we ervoor dat hij rustig wordt en proberen het later nog een keer. En soms leiden we hem af; wij geven hem ook een lepeltje zodat hij mag roeren, of iets anders waar hij mee mag spelen.  
Hij mag ook altijd bij ons aan tafel zodat hij kan zien hoe wij eten, wat wij eten en ik maak dan ook een bord voor hem op met het eten wat wij eten; de spaghetti zonder saus, groenten en hij vind vleesballetjes ook lekker. Veel eet hij dan niet maar mag proeven en ontdekken. Het ligt ook vaak op de grond, maar dit gaat steeds beter :) 
 
Hoi,
 
Ik snap dat je je zorgen maakt. Ze zeggen dat kindjes echt wel eten wat ze nodig hebben. Zolang jij maar zorgt dat het gezond is. En zo klinkt het wel. 
Wellicht kun je proberen een extra gezond tussendoortjes aan te bieden tussen lunch en avond eten. Een plakje komkommer of tomaat. Nog een stukje brood. 
Wij geven onze zoon van 20 maanden ook nog niet alles wat wij eten. Toen hij ook nog alles wilde wat wij aten deden mijn man en ik allebei op ons bord een beetje van zijn eten. Soep van gepureerde groenten in een drinkbeker heeft ook nog wel eens gewerkt. Zo lang die niet te dik was. 
Mijn zoontje eet zijn avondeten sowieso erg groente wilt hij al helemaal niet. Ik kook altijd wat groente, pureer dit en vries het in een ijsblokjesbakje (in grote porties) in. Hij krijgt altijd 2 blokjes door zijn pap en ik doe dit als beleg op zijn brood. Dan krijgt hij in ieder geval nog wat binnen. 
 
Succes ermee.
 
Onze oudste was ook zo'n prutser aan tafel. Niet willen blijven zitten, over de tafel heen leunen, in zijn kinderstoel zitten schuiven: samen eten was voor ons echt niet gezellig. Wij hebben het opgelost door hem meer zelfstandigheid te geven: zelf zijn groentjes en aardappeltjes mogen prakken, zelf stukjes vlees op zijn vork te nemen, enz.. Eigenlijk moet je je kind op een volwaardige manier laten deelnemen aan het hele tafelgebeuren. Wij hebben ook de echte kinderstoel aan de kant gezet en een stoelverhoger op de keukenstoel geplaatst. Zo kreeg hij het gevoel dat hij als de andere gezinsleden behandeld werd. Echt de moeite waard om dit eens te proberen. Persoonlijk hebben wij een model van een huismerk, maar op www.stoelverhoger.net vind je hierover veel meer informatie. De suggestie van een bord met noppen dat je kindje niet kan van tafel afschuiven vind ik trouwens een fantastisch idee :)
 
Terug
Bovenaan