Eetschema 13 maanden

<p>Dag allemaal,</p><p>Zo af en toe vind ik het fijn de eetschema van onze zoon te vergelijken. Ben benieuwd naar wat jullie doen. Hij is een hele goede eter maar af en toe ben ik inspiratieloos. Binnenkort wil ik met het CB overleggen of er wat anders kan en of dit genoeg is. <br /><br /></p><p>ontbijt: 1-2 boterhammen met boter en beleg en 150ml koemelk </p><p>tussendoor: fruit in stukjes en water </p><p>lunch: altijd een warme maaltijd soms 15mndn potje soms iets wat wij vanavond eten in stukjes enwater</p><p>tussendoor: yoghurt of rauwkost of zoiets en water</p><p>avond: 150ml koemelk en 1 boterham met beleg soms lust hij er nog 1 if heeft nog wat fruit van de ochtend die hij dan opeet of Heel af en toe wat vla als hij geen yoghurt geeft gehad. Ipv van een boterham geef ik nog wel eens een banaan pannenkoekje. <br /><br /></p><p>wat voor lekkers hebben jullie op het menu staan? </p>
 
Wij hebben warm eten in de avond en hij eet alles wat wij ook eten. Ik haal inspiratie op internet of de boeken Opperdepop en Mag ik nog een hapje. Ik let alleen op de hoeveelheid zout en in principe kook ik niet met pakjes/zakjes. Verder hadden we natuurlijk onze eigen recepten en hebben we geluk met een zeer makkelijk kind. Lust alles (zo ook blauwe kaas en gekruide nasi haha). Over het algemeen ziet een dag er als volgt uit:
> ontbijt met papfles (210ml halfvolle melk + twee scheppen pap) + 1 boterham
> tussendoor 2 stuks fruit
> tussen de middag twee boterhammen
> tussendoor rauwkost/liga
> avondeten met de pot mee
> bakje Griekse yoghurt toe
De hele dag door drinkt hij water. Hij krijgt naast melk en water (of heel soms thee op de opvang) geen andere drankjes. 
 
Zoontje is bijna 15 maanden, maar eet al wel een tijdje hetzelfde. 
Direct na wakker worden een fles halfvolle koemelk, ongeveer 180 ml.
Ontbijt: 1 boterham met beleg / brinta (dan heeft hij vaak zijn melk niet op) / mug cake met havermout, ei en banaan - altijd met thee.
Tussendoor: fruit. Hij eet zo een hele banaan, maar dat doen we niet elke dag. Frambozen of bosbessen zijn ook favoriet.
Lunch: bananenpannenkoekjes / omelet / soms brood maar probeer het te vermijden.
Tussendoor: komkommer / krentenbol (niet zo vaak, vooral als we onderweg zijn en we hem even 'stil' willen houden in de auto bijv) / rozijntjes (ook niet te vaak) / cracotte / rijstwafel
Avond: warm eten. Ik kook apart voor hem of hij eet wat wij de avond ervoor gegeten hebben (hangt beetje af van wat we eten, want wij eten over het algemeen vaak best 'aparte' dingen en hij vindt dat niet altijd lekker) + yoghurt/kwark toe.
Verder heeft hij over de dag heen alleen water of thee. En daar drinkt hij zo 2 bekers van 300 ml van leeg.
 
Onze dochter is net 13 maanden en eet:

+/- 40 gram havermout + 150ml halfvolle melk of yoghurt en fruit
Fruit of groente als tussendoortje
Bananenbrood, omelet of twee boterhammen met beleg, soms met een lauw groentensoepje erbij
Fruit of groente als tussendoortje
Avondeten met de pot mee (250 gram ongeveer), zonder zout verder hetzelfde
Flesje halfvolle melk voor het slapen gaan

Ze drinkt de hele dag kruidenthee in allerlei smaakjes en af en toe water.
Ze eet echt alles! Dus dat maakt het ook makkelijk voor ons :) Ik ben nu zwanger dus dan is het helemaal makkelijk met de pot mee eten.
 
Onze grote kleine jongen van 15 maanden eet al een hele tijd hetzelfde:
8.00 havermout met volle melk en water, ongeveer 250ml vocht denk ik 
11.30 2 boterhammen met roomboter + kaas / pindakaas / omelet. Soms een gekookt ei bij de kaas/pindakaas boterhammen. Of pannenkoeken met gepraktd aardbei of pindakaas
Ca. 2 uur Rozijntjes met rooibosthee
Ca. 15.30 fruit
18.00 avondeten, volledig met de pot mee. Als ik wat overhoud dan vries ik dit voor hem in, zodat wij eens een keer ongezond kunnen eten, en hij gewoon normaal avond eten heeft. Na het eten krijgt hij altijd Griekse yoghurt of volle kwark, eventueel maak ik er een fruittoetje van door vers fruit erdoor te blenderen, jammie! 
Qua drinken krijgt hij de hele dag door water of thee en hij krijgt verder geen snoepjes of koekjes o.i.d. (bewuste keuze wat betreft suikers ed. Maar hij eet ook gewoon genoeg waardoor wij het ook onnodig achten)
 
Mijn dochter van 15 maanden krijgt :
07.00 fles 150/5
08.00 brood / crackers / pannenkoek / omelet (elkedag wisselen) + stukjes fruit
10.00 koekje
12.30 zelfde als ontbijt, als ze in de ochten brood krijgt, dan bij lunch krijgt ze omelet of crackers. en daarna stukjes fruit. ze krijgt hier ook bekertje volle melk van rond 100cc
15.30 rozinjtes of rijstcake
17.00 avond eten, soms met ons mee maar soms ook nog potje. als ze nog honger heeft, krijgt ze soms nog toetje maar niet altijd. 
19.00 fles 150/5
 
07:15 mix melk en kunstvoeding 160 ML 
1 soms 1,5 broodje
09:15 1 stuk fruit
12:00 2 broodjes 
15:00-15:30 soms fruit, cracker, rozijntjes, oid 
17:00-17:30 avond eten met volle bak yoghurt 
18:45 mix melk en kunstvoeding maar wilt de laatste dagen niks meer of 50-60 ml
Verder wordt hier alleen water gedronken. Melk lust zij niet alleen met een combi van kunstvoeding. 2 schepjes is dan al genoeg voor de smaak. 
 
Mijn dochter is net 15 maanden, maar heeft al paar maanden dit schema;
ontbijt: 1 boterham met boter beleg en bekertje koemelk (100-150 ml geen idee schenk gewoon wat in)
tussendoor: fruit (1 á 2 stuks) en thee of water
Lunch: 1/1,5 boterham (op kdv meestal 2) met boter beleg en bekertje melk
tussendoor: biscuitje, cracker, maisknabbel, snoeptomaatjes (net wat er in huis is) en water of thee
avond eten: met de pot mee (varieert) en water. Afhankelijk van hoeveel ze gegeten heeft/hoe laat het is krijgt ze nog wat yoghurt toe, en anders voor ze naar bed gaat nog een bekertje melk.
 
Terug
Bovenaan