Eetschema veranderen

<p>Hoi ,</p><p> </p><p>Ik heb even advies nodig hoe ik makkelijk het eerschema van mijn dochtertje kan aanpassen . Ze is gister 1 geworden , en nu mag de middagfles eraf . Ik zag een schema staan dat ze om 10:00 uur wat fruit krijgt met wat water . Normaal eet ze 10:30 uur een broodje met een beetje fruit . Daarna slaapt ze altijd  3 uurtjes . Maar ik zag op dit schema staan dat ze tussen 12:00 en 13:00 uur luncht . Alleen dan slaapt ze dus nog . Iemand tips hoe ik gelijkelijk aan haar ritme hier een beetje op aan kan gaan passen ? Ze is meestal rond 05:45 uur wakker , en merk dat ze haar slaapje om 10:30 uur dan ook wel nodig heeft .</p><p> </p>

Je kunt verschillende dingen proberen. Je kunt proberen dat het dutje naar 10.30 uur korter wordt. Dan zou ik haar een paar dagen 15 minuten eerder wakker maken. En na een aantal weer 15 minuten. 
Wat je ook kunt doen is kijken of je haar zover krijgt om later in de ochtend wakker te worden. Dit kan bijvoorbeeld door haar 's avonds later op bed te leggen. Ik heb het met de oudste ook gehad. Toen we haar later op bed legde viel ze eerder in slaap en werd later wakker.
Doet ze nog maar 1 slaapje of 2 overdag? Als ze er 2 doet, zou je ook gewoon kunnen wachten tot ze behoefte krijgt om nog maar 1 slaapje te doen.

Waarom zou je je zo vasthouden aan een eetschema? Pas liever het schema aan aan je kind ipv je kind aan te passen aan een schema ?
Krijgt ze bij het wakker worden ook wat te eten? Dan voor het 1e slaapje en als ze wakker wordt kan ze weer iets eten. 
Niet teveel vasthouden aan 1 schema hoor! Ieder kind is weer anders.

Ooo lieverd, niet te moeilijk nadenken! 
Idd wat al wordt gezegd, aanpassen aan je kind en niet andersom! 
Mijn zoon van 14 maanden wordt 7 of 8u wakker en slaapt van 11 tot 2. Hij slaapt savonds om 8u.
Sochtends een flesje melk en daarna een broodje. Voordat hij gaat slapen krijgt hij wat fruit en soms een droge liga of iets. Ik denk er niet eens bij na, kan ook een danoontje zijn, is maar net wat er in huis is!
Na zijn slaapje lekkere warme maaltijd, en rond 6u eet hij wat hapjes mee met onze avondmaaltijd en daarna weer wat fruit. Voor het slapen gaan nog een fles melk en dat was het!
Hij is super op zijn gewicht en hou me echt niet aan een schema! Hij is geen robot..

Hey! Ik ben ook altijd zo bezig geweest met Novella dr schema aanpassen als ik merkte dat ze aan andere dingen behoefte kreeg, of als ik advies kreeg om nieuwe dingen te proberen van de consultatiebureau. Maar uiteindelijk deed ik maar wat ik zelf het beste vond voor haar, met enkel adviezen in mn achterhoofd. En dan nog duurde het een paar dagen voor dat we op elkaar afstemde haha! Nova doet al v.a. 10 maandjes maar 1 dutje, omdat ze s ochtends niet meer wilde slapen. Dit vond ik super handig, want ik wilde tegen 12 maanden haar middag fles afbouwen! Ze is deze maand 1 geworden en bij ons is dit het schema sinds 2 maandjes:
Tussen 7 en 8 wakker, wassen, aankleden en om half 9 ontbijt (om en ombambix pap of broodje)
Tussen 10 en half 11 krijgt ze fruit
Tussen 12 en half 1 krijgt ze 2 sneedjes brood met beleg en een fles sap of thee, daarna gaat ze slapen tot half 3/half 4.
Tussen 3 en half 4 krijgt ze yoghurt, liga, stukjes fruit of een knijpfruit
Tussen half 6 en 6 eet ze sinds deze maand gezellig met de pot mee. Soms eet ze goed, soms slecht. Aan de hand hier van, krijgt ze rond 19u alleen nog wat drinken of een flesje groeimelk voor dat we tandjes poetsen en haar in bed stoppen! 
Nogmaals, doe wat jij het beste vind voor haar! Al is het maar dezelfde schema aanhouden, maar in plaats van de middag fles een tussendoortje met een fles drinken ofzo! Jij weet het als geen ander waar jouw kindje behoefte aan heeft! 

Die van mij wordt volgende week één, dit is al een paar maanden ongeveer zijn schema:

8 uur: 200ml melk en twee droge boterhammen
11 uur: fruit en water (met het warme weer potje fruit aangelengd met water uit een fles)
11-12:30 dutje
14:00 twee droge boterhammen
16:00 stukjes fruit en potje groente
18:00 avondeten (dat wat wij ook eten) of 200ml melk
18:30 naar bed

Als hij kets eerder al moe wordt krijgt hij zij  11 uur fruit pas na het dutje. Soms wil hij na het dutje ook echt direct wat en krijgt hij zijn brood dus eerder. Ik laat het hem echt heel erg zelf bepalen wanneer hij eer, zelf zorg ik er wel goed voor dat hij iedere dag groente en fruit eet en genoeg drink.
Hij werd lange tijd tussen 22 en middernacht wakker, nu slaapt hij steeds vaker in één ruk door. Met het warme weer halen we hem er nu wel weer even uit voor een schone luier en een fles melk (zijn kamer is de hele dag in de zon, zelfs in alleen een romper zweet hij zichzelf helemaal nat).

Terug
Bovenaan