Inderdaad een korte vraag, maar geen kort antwoord..
Hier is het begonnen, twee weken na de bevalling, dochter thuis uit ziekenhuis. Veel huilen, kramp, moeilijk drinken. Ik oververmoeid, sliep slechter, vermoeider, enz.. De bekende vicieuze cirkel. Ben gestopt met borstvoeding, aan de medicijnen gekomen. Daarna werd het wel iets beter maar langzaam.
Wat waren bij mij de kenmerken, paniek aanvallen, woedeaanvallen, enorme huilbuien. Heb mijn man en moeder een aantal keer opgebeld dat ze moesten komen omdat ik haar of mezelf wat aan zou doen. Niet dat ik dat echt zou doen, maar was er wel ontzettend bang voor. Heb naar haar staan schreeuwen... Ben een controlfreak, maar ja, als je iets niet kan controleren, is het een baby... Ook ging iedereen heeel gemakkelijk over mijn grenzen heen, die ik nauwelijks had. Tel de hormoonschommelingen erbij op en je hebt een goede mix voor een pnd. Kwam onder behandeling bij een psych. voor medicatie. Maar therapie hielp niet omdat ik precies wist wà t er was, maar niet wat ik ermee moest!
Dus overgestapt naar psychomotorische therapie, waardoor ik dmv oefeningen, letterlijk voelde wanneer mijn lichaam spanning opbouwt, of iemand over mijn grenzen heen ging. Dit helpt mij in ieder geval ontzettend goed.
Af en toe heb ik nog een dip, vooral wanneer ik slordig ben met mijn medicatie of wanneer ik ongesteld moet worden.
Als je niet lekker in je vel zit, geef het aan... Want je familie schrikt zich rot als ze hierdoor overvallen worden. Ik heb op tijd aan de bel getrokken omdat ik voelde dat het niet goed ging en daardoor ging het vrij vlot weer beter.. Bij een tweede kindje zal ik dan ook extra alert zijn.
Weet niet waarom je het vraagt, maar iig sterkte!
Liefs,
Karlien